נא להכיר: מפקדת "רוכב שמיים" הראשונה

רס"ן רעות רטיג-וייס תעשה בקרוב היסטוריה כשתהפוך למפקדת הראשונה של יחידת "רוכב שמיים" בחיל התותחנים. בריאיון מיוחד היא מספרת על הגשמת חלום, לא חוששת משילוב תפקיד שטח מאתגר לצד חיי משפחה, ומעדיפה להתמקד במקצועיות במקום במגדר: "צריך להסתכל על יכולות של נשים - ולא על זה שהן נשים"

16.01.17
מערכת אתר צה"ל

כמעט בכל תפקיד אליו הגיעה, רב סרן רעות רטיג-וייס הייתה הראשונה כאישה. בקיץ הקרוב היא שוב תעשה היסטוריה - הפעם כמפקדת יחידת "רוכב שמיים" הראשונה.

לפני כחודשיים, במהלך לימודים במכללה לפיקוד ומטה (פו"ם), היא קיבלה טלפון ממפקד עוצבת "קלע דוד". "ברכות למפקדת יחידת 'רוכב שמיים' הבאה", הוא בישר לה רגע לפני הרצאה. "מיד התקשרתי לבעלי", היא מספרת. "ציפיתי להתמנות לתפקיד אחר, ושנינו היינו מאוד מופתעים, נרגשים ושמחים. לקח לנו כמה ימים לעכל את המשמעויות והאחריות שבאות עם התפקיד".

במהלך שירותה הצבאי, אותו החלה כלוחמת בחיל התותחנים בראשית שנות ה-2000, מילאה רס"ן רטיג-וייס שרשרת תפקידים משמעותיים בחיל, ובין היתר כיהנה כמפקדת סוללה וקצינת אג"ם.

עכשיו היא ממשיכה לשלב הבא במסלול: פיקוד על יחידת "רוכב שמיים", היחידה המיוחדת של חיל התותחנים, שמפעילה כלי טיס זעירים בלתי מאוישים באמצעות עשרות צוותים מהקרקע. בעת קריאה, הכוחות חוברים לגדודים מתמרנים, חי"ר, שריון ועוד, כדי לסייע באיסוף עילי ובהכוונת גורמי האש במטרות המרחב שלהם. "ההרגשה לקבל אחריות ליחידה מחמיאה מאוד, במיוחד שמדובר ביחידה ייחודית שאין עוד כמוה בצה"ל", מדגישה רס"ן רטיג-וייס.

לא היו לוחמות ברדיוס בו גדלתי, אבל היה משהו שמשך אותי, חוסר ודאות ששילב רצון שלי למצות את עצמי

המוטיבציה שלה, כך היא מעידה, התעוררה כבר בגיל צעיר: "לא היו לוחמות ברדיוס בו גדלתי, אבל היה משהו שמשך אותי, חוסר ודאות ששילב רצון שלי למצות את עצמי, ולהפעיל מערכות נשק היה נראה לי שונה ומעניין. להורים שלי זה היה נראה כמו ירייה באפלה והם לא התחברו לזה בהתחלה, אבל מהר מאוד הם התגאו בי".

אמא, לוחמת ומפקדת

רעות, המתגוררת בראשון לציון, עיר הולדתה, היא אם לשתי ילדות קטנות - בת 4 ובת חצי שנה. "בכל דבר יש ויתורים, ואני שלמה עם החינוך שלנו. אנחנו מממשים את התפקיד שלנו כהורים, אבל גם את התפקיד החברתי שלנו והשאיפות שלנו", היא מדגישה.

במסגרת תפקידה היא תשהה רוב הזמן בשטח ותפקד על מאות חיילים בסדיר ובמילואים. "מדובר בתפקיד מאתגר ומלמד", היא כבר יודעת. "זה לבנות את הכוח, לנהל תרגילים, ולוודא שהכול מתנהל כשורה".  

גם בעלה הוא קצין בקבע, המשרת בבסיס סגור. למרות זאת, שאלת שילוב חיי צבא תובעניים לצד חיי משפחה לא מטרידה אותה - וזאת לאור הניסיון של בני הזוג: "אנחנו כבר רגילים לאתגר ומוצאים זמן לשמור גם על התא המשפחתי. כבר למדנו שהדרך לשלב בין השניים היא על ידי תכנון קפדני של הזמן, ועם המון תמיכה ועזרה מהמשפחה. אנחנו בטוחים שנצליח למצוא את האיזון".

 "אני לא רואה פגיעה כלשהי בילדות שלי. יש חשיבות לדוגמה אישית - יותר מלקרוא עוד סיפור לפני השינה, זה משהו הרבה יותר גדול מזה ואני לא מוצאת בזה פסול", היא מחדדת.

גם העובדה שמדובר בעוד שבירת תקרת זכוכית לא מרגשת אותה: "יצא לי לעשות הרבה מאוד תפקידים שבהם הייתי האישה הראשונה. זה לא עושה לי כבר משהו בפנים. אני פחות מסתכלת על זה שאני הראשונה שעושה את זה".

אנחנו רוצים לוחמות שיידעו לעמוד באתגר, שיראו את המשימה ויסתערו עליה בכל הכוח

"אני רוצה לראות עוד הרבה מאוד נשים לוחמות ביחידת רוכב שמיים ובכל המערכים בצבא", היא מציינת. "המציאות של הלוחמות היא מאוד מאתגרת, ולא כל המקומות בחברה מתחברים לזה, אבל אנחנו רוצים לוחמות שיידעו לעמוד באתגר, שיראו את המשימה ויסתערו עליה בכל הכוח".

"נשים יכולות לעשות הכול", היא מסכמת. "אנשים בחוץ ובצבא לא צריכים להסתכל על המגדר, אלא רק על המקצועיות. אם לא נייצר את הערכים הנכונים לחברה, אז אנו פוגמים בתפקיד שלנו. צריך להסתכל על יכולות של נשים - ולא על זה שהן נשים".

 כעת מתרכזת רב סרן רטיג-וייס, שבקרוב תזכה לדרגות סגן אלוף, במשימה שלפניה. "השאיפה היא לעשות את התפקיד שלי בצורה המקצועית והטובה ביותר", היא מצהירה. "ומה אחר כך? אעבור לחלום הבא".