אצל המשפחה הזאת, 14 ילדים מצאו בית בפעם הראשונה בחייהם

לפתוח את הלב ואת דלתות ביתך זהו אינו צעד פשוט - במיוחד כשזה יכול לקרות בכל רגע, ללא התראה מראש. בצעד אמיץ ששינה את חייהם - הפכה משפחתו של סא"ל י' למשפחת קלט. לאורך השנים הם הכניסו לביתם לא פחות מ-14 ילדים במצבי חירום וסכנה. שמענו על הקשר המיוחד ורגעי הפרידה, ועל כיצד כשנותנים לאחר - מקבלים אפילו יותר בחזרה

26.10.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

לפני 6 שנים, אשתו של סא"ל י', קצין ותיק במילואים בחיל הטנ"א, ניגשה אליו בבקשה יוצאת דופן - להפוך את משפחתם למשפחת קלט.

מדובר במשפחות אומנה המהוות מקלט לילדים בסיכון שהוחלט על ידי הרשויות שיש להוציאם מהבית באופן מיידי. המשפחה פנתה לארגון "אור שלום" העוסק במשפחות אומנה, ובצעד אמיץ, פתחה את ליבה ואת ביתה, שבמרוצת השנים הפך למקלט מגן ואוהב ללא פחות מ-14 ילדים.

"כשהילדה הראשונה נכנסה בפתח הבית - גיליתי דאגה שלא הכרתי מעולם", מספר סא"ל י', "אתה מפתח אחריות עמוקה כלפי הילדים האלה שעברו חוויות מטלטלות - לפעמים כמעט בלתי נתפסות. אתה דואג להם אפילו יותר מהילדים הביולוגיים שלך, שומר עליהם מכל משמר".

"פעם אחת הגיע אלינו ילד ב-2:00 בלילה. נטשו אותו סמוך לפח", הוא נזכר ועדיין מתקשה להאמין, "לא היה לו כלום מלבד מכנסיים, חולצה ונעליים. אפילו לא מספר תעודת זהות או שיוך לקופת חולים. הוא הגיע אלינו מבועת, בלי להבין מה קורה. הוא לא הכיר אותי מן הסתם, אבל הושטתי לו את ידי והוא תפס אותה בחזרה. כשניסינו לקלח אותו הוא התחיל לצרוח - כך הבנו שהוא מעולם לא התקלח".

משפחתו של סא"ל י' שימשה כמשפחת קלט חירום בשנים האחרונות - כיום בארגון "אור שלום" ישנן חמש משפחות כאלה, בהן שוהים כ-23 ילדים. אך לא מזמן המשפחה החליטה לקחת הפסקה מסיבות אישיות.

אפשר לחשוב שבזמן פעילותם אולי התרגלו לטירוף שנלווה לשליחות יוצאת הדופן, אך זה לא ממש הסיפור: "הילדים יכולים להגיע בכל זמן ובכל שעה ואנחנו צריכים להיות מוכנים לקבל אותם תמיד. הם מגיעים לתקופה של כמה ימים ולפעמים נשארים אפילו שנה, עד שמערכות הרווחה מוצאות להן סידור קבוע, בטוח ומגן. במקרים חריגים יכולים גם להגיע כמה ילדים במקביל - בערך 4-5".

"מהרגע שהם מגיעים אנחנו יוצאים למסע, בונים מערכת יחסים שונה מכל מה שאתם מכירים. יום יום הם אצלי בבית, אני מכניס אותם למסגרות ולגנים - והם אפילו קוראים לי אבא בשלב מסוים. החיים משתנים מקצה לקצה - אי אפשר סתם ללכת, סתם לנסוע, סתם לצאת לסרט. צריך לדאוג לכולם, גם לילדים הביולוגיים שלך, למרות שהם כבר גדולים, ולוודא שכולם בסדר - שהכל בשליטה", הוא מדגיש.

כשאני שואלת מה קורה כשצריך להיפרד מילד, קולו של סא"ל י' הופך עמוק, מעט כבד יותר: "אין ספק שזהו רגע קשה, חלק מהבית נעלם לו. זה משפיע לא פעם - גם עליי וגם עלינו כמשפחה, אבל זה תהליך. שמרנו על קשר עם כמה מהילדים. זה אפשרי להיפגש, אבל זה לא תמיד מתאים לכולם. חשוב לנו לא לעורר בלבול או ריגרציה".

"אנחנו מקבלים תמיכה גדולה מאוד מעמותת "אור שלום" - דרכה הפכנו למשפחת קלט חירום", הוא מציין, "בנוסף, בכל צעד בדרך מלוות אותנו בנות שירות מדהימות. מלבדן, אנחנו מקבלים עזרה בדרכים נוספות, כמו למשל קורס החייאת תינוקות, ליווי פסיכולוגי והתמודדות עם טראומה. בין כל אלה לא שוכחים לשים דגש גדול ומרכזי על איך מתמודדים עם פרידה".

התפקיד החשוב שלקח על עצמו סא״ל י׳ יחד עם משפחתו, מביא איתו קשיים יום יומיים רבים. וכמו בכל רגעי קושי בחיים, גם אלו הובילו אותו לשנות הרגלים ולמצוא בעצמו צדדים שלא הכיר לפני: ״פעם הייתי בן אדם מאוד קשוח, ׳טאף גאי׳ כזה. למדתי המון מהילדים וקיבלתי מהם הרבה רגש, חמלה ופרספקטיבה שונה על החיים - אפילו בדברים הכי קטנים. לדוגמה, אם נופלת לילד עוגייה לרצפה, לרוב נגיד לו לא להרים אותה, לזרוק לפח. לילדים האלה אסור להגיד את זה - אתה לא יודע מה יקרה מחר והאם תהיה לו ארוחה חמה".

חדר ילדים במשפחת אומנה

"עם כל הקשיים והמורכבויות, הייתי עושה את אותה הדרך עוד הפעם, בדיוק אותו הדבר", מדגיש סא"ל י' לסיום, "אני מאמין שבתור חברה חזקה אנחנו צריכים לדעת לטפל בחוליה החלשה. בסוף כל החוליות הן שמרכיבות את השרשרת, ולכל ילד מגיעה הזדמנות. כשהילדים הולכים הם אומרים לבאים: 'כאן טוב, אל תדאגו, הכול בסדר'. כשאני שומע אותם מתעורר בי אושר אמיתי, עמוק ולא רגעי. זה שווה הכול".

משפחות המעוניינות לשמש משפחות אומנת חרום מוזמנות להיכנס לאתר הארגון לקבלת פרטים נוספים.