המדריך המלא ליום הבחירות בצה"ל

לרגל הבחירות לכנסת ה-25, ריכזנו עבורכם את כל המידע שצריך לדעת כדי לממש את זכותכם הדמוקרטית ולהצביע

31.10.22
מערכת את"צ

הבחירות המוקדמות לכנסת ה-25 בצה"ל נמשכו לאורך כל השבוע ומגיעות לשיאן היום, יום הבחירות המרכזי. על מנת לאפשר לכל המשרתים לממש את זכות ההצבעה נפתחו קלפיות צבאיות ביחידות הצבא השונות.

נכון לשעה 17:00, אחוז ההצבעה בצה"ל הינו 65%.

כלל החיילים יכולים להצביע ביום הבחירות בין השעות 08:00 בבוקר ועד 22:00 בערב. 

בצה"ל נפתחו כ-710 קלפיות, מתוכן 130 ניידות. הקלפי הדרומית ביותר הוצבה במוצב טאבה (אילת), והצפונית ביותר במוצב אסטרא (חרמון). כרבע מהקלפיות הן קלפיות שנפתחו להפצה מוקדמת.

הבסיסים בהם יש את מספר הקלפיות הגבוה ביותר הם קרית ההדרכה (עיר הבה"דים), צריפין ומחנה רבין (הקריה).

כ-3,000 חיילים נוטלים חלק בבחירות הנוכחיות כחברי ועדות קלפי צבאיות. 29% מהמשרתים בצה"ל מצביעים בפעם הראשונה.

מיקומי הקלפיות

בכל יחידה ימונה קצין בחירות יחידתי, אשר מתפקידו לפרסם את מיקום הקלפי ביחידה ואת שעות פעילותה. במידה וביחידה לא נפתחת קלפי – יפורסם היכן נמצאות הקלפיות הסמוכות. בחלק מהיחידות יפורסם מידע בדבר מיקומי הקלפיות והמנהלן היחידתי מספר ימים לפני מועד הבחירות.

הודעה על מיקום הקלפי המיועדת לחיילי היחידה ושעות פעילותה תפורסם ביחידה, על גבי לוחות מודעות ובאמצעות רשת המנהלן ביחידה. ביום הבחירות יהיו שלטי הכוונה לקלפי הצבאית ביחידתך או ביחידה סמוכה.

ככלל, הקלפיות בצה"ל ייפתחו ביום שלישי , 1/11/2022 בשעה 08:00 בבוקר, ויפעלו עד השעה 22:00.

כן. חייל רשאי להצביע בכל קלפי צבאית, בכל יחידה בצה"ל, בתנאי שיצביע פעם אחת בלבד.

כן, חיילים רשאים להצביע בקלפי האזרחית אליה הם משויכים בהתאם לכתובת מגוריהם.

הודעה על מיקום הקלפי האזרחית נשלחה אליך מטעם משרד הפנים. לחילופין, חייל רשאי להצביע בכל קלפי צבאית, בתנאי שיצביע פעם אחת בלבד בקלפי אזרחית/צבאית. 

לא. הזכות להצביע בחו"ל לאזרחים בעלי זכות הצבעה נתונה רק לאזרחים או משרתים השוהים בחו"ל ביום הבחירות - בתפקיד או שליחות מטעם המדינה, ובכלל זה מטעם צה"ל. 

ביום הבחירות נפתחות קלפיות להצבעת חיילים במרבית היחידות והבסיסים בצה"ל. כמו כן, יופעלו קלפיות ניידות שיעברו בין הכוחות עפ"י מסלול ומועד שנקבע מראש - בין היתר גם בישובים בהם מבצעים חיילי צה"ל משימת הגנת ישובים.

עליך להתעדכן מראש מול מפקדך הישיר, או הקצין הממונה על המשימה ביום ובשעת הגעת הקלפי הניידת לישוב בו תבצע את המשימה.

חייל המועסק ביום הבחירות כסדרן בקלפי אזרחית ע"י ועדת הבחירות המרכזית, יוכל להצביע ביום הבחירות בקלפי בה שובץ כסדרן.

בנוסף, תוכל להזדהות בקלפי באמצעות התעודה הצבאית האישית (חוגר/נגד/קצין).

חיילים המאושפזים בבתי חולים יצביעו בקלפיות אזרחיות שיפתחו בבתי החולים, בדומה ליתר המאושפזים. 

הודעה בדבר המיקום המתוכנן של הקלפי האזרחית בבית החולים ושעות הפעלתה, תימסר לכל המאושפזים ע"י סגל ר"מ 2, ובפרסומים בבית החולים.

הזדהות בקלפי זו היא באמצעות תעודה צבאית אישית הנושאת את תמונת החייל (חוגר/קצין/נגד), או באמצעות תעודה אזרחית אישית נושאת תמונת החייל (תעודת זהות/רישיון נהיגה/דרכון ישראלי בתוקף) בצירוף "טופס אישור הצבעה" שיינתן לכל מאושפז בבית החולים ערב לפני יום הבחירות/ בוקר יום הבחירות - זאת באחריות סגל בית החולים.

אתה וחבריך ליחידה תוכלו לממש את זכותכם ולהצביע בהצבעה מוקדמת טרם יציאתכם לפעילות מבצעית. מומלץ לפנות למפקד על מנת לבדוק את מיקום הקלפי ושעות פעילותה. בצה"ל פועלות קלפיות להצבעה מוקדמת גם לפני יום הבחירות מסיבות מבצעיות ולטובת צרכים מיוחדים. 

כן, ניתן להצביע בכלא הצבאי. ביום הבחירות תפעלנה קלפיות צבאיות בבסיסי הכליאה, בחדרי המשמר הפיקודיים ובחדרי המעצר היחידתיים. מפקדי בתי הכלא וחדרי המעצר הונחו לפרסם את מיקום הקלפי במרחב בסיס הכליאה ואת שעות פעילותה. יש לוודא כי ברשותך תעודת חוגר/תעודת זהות/רישיון נהיגה תקף/דרכון ישראלי תקף נושא תמונה – לצורך הזדהות בקלפי.

לא. שוחרים, תלמידי מכינות צבאיות, גדנ"עים וחניכים השוהים בקורסים קדם צבאיים בבסיסי צה"ל, אינם רשאים להצביע בקלפי צבאית ביום הבחירות. מפקדי היחידות הונחו לשחרר את החניכים (שגילם ביום הבחירות 18 ומעלה) לבתיהם על מנת לאפשר להם לממש את זכותם הדמוקרטית להצביע בבחירות לכנסת.

סדרי ההצבעה

בהיעדר תעודה צבאית אישית (חוגר/תעודת קצין/ תעודת נגד) תוכל להזדהות באמצעות תעודת אזרחית אישית הנושאת את תמונתך (תעודת זהות/רישיון נהיגה תקף/דרכון ישראלי תקף), בצירוף אישור על היותך בשירות צבאי (אישור שניתן לקבל במשרד המשא"ן היחידתי). 

הצבעת חיילים בקלפי צבאית מתבצעת באמצעות שתי מעטפות – מעטפה פנימית, כחולה, לתוכה מכניסים את הפתק עליו מודפס שם המפלגה או הרשימה ואותיות הרשימה. המעטפה הפנימית נכנסת לתוך מעטפה חיצונית, לבנה, עליה יירשמו פרטיך האישיים. בעת ספירת הקולות בכנסת, נערכת בדיקה לפי הרישומים על גבי המעטפה החיצונית, על מנת לוודא שמי ששמו רשום על גבי המעטפה הינו בעל זכות בחירה ולא הצביע יותר מפעם אחת. המעטפה הפנימית (שאינה מכילה את פרטיך האישיים) מועברת לספירה בעוד שהמעטפה החיצונית מושמדת.

סמוך למועד הבחירות ייתלו ביחידות כרזות ובהן הסבר ברור ותמציתי אודות הליך ההצבעה. מידע זה יהיה נגיש גם בכניסה לקלפי הצבאית ביום הבחירות. בנוסף כמובן תמיד ניתן לפנות לקצין הבחירות היחידתי ולחברי ועדת הקלפי בכל שאלה. 

ככלל, אין חובה ללבוש מדים בעת ההצבעה בקלפי צבאית. ההזדהות בקלפי תיעשה באמצעות תעודה צבאית אישית (קצין/נגד/חוגר) או לחילופין באמצעות אחת מהתעודות האזרחיות האישיות הנושאות את תמונתך (תעודת זהות/רישיון נהיגה תקף/דרכון ישראלי תקף). 

במקרה של הזדהות באמצעות תעודה אזרחית, יש לצרף אישור על שירות צבאי מסגל המשא"ן ביחידה.

ניתן להביא פתק הצבעה לרשימה עבורה אתה מעוניין להצביע, אך אין להביא מעטפת הצבעה ריקה.

פתק לבן לא ייכלל במניין הקולות וייחשב כקול פסול. 

מטרת הפתק הלבן לאפשר לבוחר לסמן עליו את כינוי הרשימה או המפלגה והאותיות של המפלגה לה הוא מצביע, בעיקר במקרים בהם פתקי ההצבעה מאחורי הפרגוד אזלו.

שאלות נוספות

ניתן לעבוד כמזכיר ועדת קלפי או כסדרן, ובלבד שברשותך היתר עבודה פרטית. (מדובר ב"תפקידים ניטרליים" מטעם ועדת הבחירות המרכזית). חל איסור לעבוד כחבר ועדת קלפי או כמשקיף (תפקידים אלה הם מטעם מפלגות ובעלי זיקה ושיוך פוליטי מובהק).

כן. חייל רשאי להיות נוכח בכנס או באסיפה של מפלגה או רשימה המתמודדת לבחירות, ובלבד שלא יהיה לבוש מדים ולא יזדהה כחייל. כמו כן, אסור להשתתף בכנס באופן פעיל, למלא בו תפקיד או לשאת דברים. 

על פי פקודות הצבא, חייל לא יתבטא במרחב הרשתי, בעל פה או בכתב, בכל עניין מפלגתי, ולא יתבטא בנושאים מדיניים או צבאיים. על חיילים חל איסור להביע במרחב הרשתי תמיכה בדמויות פוליטיות או במפלגות, או להביע הסתייגות מהן (לרבות באמצעות סימן "לייק" או סימנים אחרים שנועדו להביע תמיכה או הסתייגות). בנוסף, אסור לשתף או להפיץ דפים של מועמדים או מפלגות. ואולם, חייל רשאי לעקוב אחר דף המשתמש של דמות פוליטית או של מפלגה, גם אם עצם המעקב הוא פומבי, וזאת לצורך מעקב אחר פרסומים בלבד. 

לא, יום הבחירות בצבא אינו נחשב ליום חופש על חשבון המערכת. כמובן, ניתן לבקש לחתום חופש על חשבון ימי החופשה השנתית.

בכל יחידה מונה קצין בחירות יחידתי, אשר יוכל לסייע לכם בכל הנוגע לבחירות בצה"ל, מיקומי הקלפיות ביחידה ועוד.

אז... נותר רק להצביע ולהשפיע!