המערכות שמחברות בין כוחותינו גם בתמרון

האם יצא לכם לחשוב מה עושים בשדה הקרב ללא טלפונים? במקום בו אין קליטה, ושיחה בקשר יכולה להכריע בין חיים ומוות? שמענו הכול על תרגיל התקשוב שמוודא שללוחמים בשטח לעולם לא תהיה בעיה כזו, ונערך גם לבעיות המורכבות ביותר - כאן ועכשיו, ובכל תוואי שטח

15.04.24
אביטל פשחור, מערכת את"צ

סיפור מגדל בבל הוא סיפור מאוד מוכר במסורת היהודית: המוני אנשים מנסים לבנות יחד מגדל גבוה, שיגיע עד השמיים. אלוהים לא מרוצה, וכדי למנוע מהם לעשות זאת, הוא מבלבל את שפתם ודואג שהם לא יוכלו לתקשר, וכך כמובן נכשלה משימתם. מוסר ההשכל של הסיפור הוא שבלי שפה משותפת, בלי היכולת לדבר - אי אפשר להשלים שום משימה.

אם הסכמנו על זה, קל וחומר שבזמני חירום, כמו מלחמה או פעילות מבצעית, הקשר חשוב על אחת כמה וכמה. "בלי תקשוב אי אפשר להילחם", קובע סגן ט', קצין האג"ם של גדוד 371, "זה בא לידי ביטוי בייעול קבלת החלטות של מפקדים בשטח, ובאופן כללי בתמונת המצב שיש לכוחות הלוחמים. ללא קשר יש כאוס".

בדיוק בגלל זה נערך תרגיל 'קרני ראם', שמטרתו לתת אסמכתא הקובעת שחיל התקשוב מוכן למלחמה בצפון. כך במשך שבועיים, שכללו בין היתר תרגולים עם כוחות הנדסה ושריון, חיל האוויר וחיל הים, הם בדקו בדיוק את זה - איך יוצרים קשר גם בתמרון.

בגדול המטרה הכללית היא כזאת: להתמקם באמצע 'שום מקום' וליצור יש מאין - בעזרת תאי קשר ייחודיים של החיל לאפשר למכשירים סלולריים צבאים לתקשר באופן רציף, בטוח ומוצפן.

אך התרגול אינו רק מתבטא בלפתוח קו קשר, אלא דחיקת היכולות של המערכות לקצה - לראות בכמה עומס הן מסוגלות לעמוד, ומה עושים כשזה יותר מידי - אם פתאום המערכת נופלת באמצע קרב אינטנסיבי.

"אנחנו במלחמה בדרום כבר חצי שנה, ולמדנו המון דברים שיכולים להיות רלוונטיים גם לצפון", מסביר סגן ט', "עשינו הרבה שינויים והתאמות בתפיסות התפעול שלנו - ועכשיו אנחנו בודקים הכול בשטח". הדבר הראשון שהם הבינו הוא שלבנון היא לא עזה. הרצועה היא שטח בנוי מלא בתשתיות, שדי פשוט לייצר בה קשר, והמתווה ההררי בצפון מורכב בהרבה.

 דוגמא לכך אפשר למצוא במערכת שהפידבק עליה מהדרום טען שהיא לא רלוונטית בזמן אמת. "זאת מערכת קריטית שיודעת לקשר כוחות בשטח מרמת החטיבה ועד הפיקוד", מעיד סגן ט', "ולא הסכמנו לוותר עליה. אז לקחנו אותה, בדקנו איך ממבצעים אותה, שיפרנו ועשינו לה התאמות למתווה הצפוני - מאז הצלחנו 'לשדרג' אותה והוכחנו שהיא טובה וכשירה ללחימה".

מעבר לזה הם מתייחסים לאיום החשמל - הרי עם כל הכבוד למחשבים ולתוכנות הכי מתקדמות שיש, ללא מתח חשמל אין מערכת. אך כמובן שבחיל לא לוקחים זאת כגזירה משמיים וגם לזה נערכים, "זה לא יתפוס אותנו לא מוכנים", קובע סגן ט'.

"עברנו הרבה דברים, ועשינו הרבה גם בעזה", סגן ט' מסכם, "התרגיל הזה הוא החותמת שאנחנו מוכנים ללחימה בצפון מבחינת המערכות שלנו, וכמובן שאנחנו ממשיכים להתפתח וללמוד כמה שיותר. יש לנו חיילים מדהימים שרק יוזמים פרויקטים ומבינים את החשיבות של מה שאנחנו עושים, וזה מה שהכי משמעותי".