מערכת את"צ

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

"ערב טוב, היום ה-172 למלחמה. כוחות צה"ל נלחמים בכל הזירות – בהתקפה ובהגנה.

בגבול הצפון, במהלך היום חיזבאללה ירה שני טילי נ"ט לעבר יחידת הבקרה האווירית בהר מירון. אין נפגעים ואין פגיעה בכשירות היחידה. בנוסף ביצע ירי של כ-50 שיגורים לרמת הגולן, אין נפגעים מהירי.

בתגובה לכך, מטוסי קרב תקפו שני מתחמים משמעותיים של היחידה האווירית שלו, בעומק מדינת לבנון. ב-48 שעות האחרונות ביצענו מספר תקיפות בדרום לבנון. בתקיפות חיסלנו חמישה מחבלים בתקיפה. אנחנו תקפנו תשתיות מבצעיות מאוישות של חיזבאללה.
חיזבאללה ימשיך לשלם מחיר כבד מאוד– ואנחנו נמשיך לתקוף ולהגיב בעוצמה לכל ירי לעבר מדינת ישראל. ברצועת עזה, אנחנו ממשיכים במבצע הממוקד בבית החולים שיפאא'.

עד כה עצרנו יחד עם השב"כ, יותר מחמש מאות מחבלים שזוהו כמחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי. גם בימים האחרונים עצרנו מחבלים בכירים בניהם מוקדי ידע. אני אפרט על מי שאפשר.

בין המחבלים שעצרנו בימים האחרונים:
• רדואן יונס כמאל טאפש – אחראי מדור החריטה במערך ייצור אמצעי לחימה של הגא"פ.
• בכר אחמד בכר קניטה – ראש מדור במנהלת הביטחון והאבטחה של החמאס.
• האשם מוחמד חסן בטש – אחראי תיק הכספים של חטיבת העיר עזה בגא"פ.
המחבלים הללו מספקים לנו מודיעין רב בחקירתם שיוביל אותנו לפעולות נוספות.

פרסמנו הערב תיעוד מחקירות של שני מחבלים שתפסנו בשיפאא', במהלכן הם מספרים בקולם כיצד הם חזרו ומה הם חזרו לשיפאא'. הם חזרו כדי להסתתר ולשקם שוב את בסיס הטרור שהיווה אותם ביה"ח.

המחבלים יורים לעבר כוחותינו מתוך מבנים בבית החולים, בשעה זו גם, ובניהם מחלקת היולדות, הבניין הקטארי, מהמיון ומהמכבסה. בכל אחד מהמבנים האלו – חיסלנו את המחבלים שירו לעברנו ושנתקלו בכוחותינו. אנחנו ממשיכים את פעילותנו בתוך בית החולים, יש עדיין מחבלים שמתבצרים במבנים שציינתי. חלקם נכנעו כבר, אחרים עוד נלחמים.

אנחנו נמשיך לפעול עד שנשים את ידנו על כולם.

רק בסביבת בית החולים כוחותינו תחת אוגדה 162, מחטיבה ארבע מאות ואחת וסיירת נח"ל תקפו יותר מ201 תשתיות טרור שמוקמו במבנים אזרחיים. המפקדים אמרו לי, המחבלים מתחבאים בקומה האחרונה במבנה בדלת האחרונה, בחדר האחרון במבנה. אנחנו מגיעים עליהם והורגים אותם בכל נקודה בהם הם מתחבאים במרחב. במרחב בית החולים חיסלו יותר ממאה מחבלים.

מחבלי חמאס וגא"פ פועלים מתוך מחלקות בית החולים ובכך הם פשוט הורסים אותו.

חמאס הורס את בית החולים שיפאא. חמאס עושה שימוש באזרחים בבית החולים כמגן אנושי ומסכן אותם. לא רק זה, חמאס מפיץ שקרים ברשתות חברתיות וברשת אל-ג'זירה על פגיעה באזרחים בבית החולים. לא נפגע במבצע הזה לא אזרח אחד, לא חולה אחד, לא רופא או צוות רפואי – רק מחבלים. להפך, צה"ל לקח את החולים, העביר אותם למבנה העניק להם טיפול, סיוע וציוד רפואי, בניגוד לחמאס.

באחת החקירות המחבל בכר אחמד מספר כי המחבלים בחרו לנסות ולברוח לבתי החולים כי "אף אחד לא אמור לגעת בהם". אנחנו מתכוונים לפעול בכל מקום בו מחבלי חמאס נמצאים ובעיקר המפקדים וההנהגה.

הערב, אחרי שאנחנו בדקנו את כל המודיעין והגענו לוודאותאנחנו מפרסמים לפי המודיעין שברשותנו, שב"כ ואמ"ן, שמרוואן עיסא חוסל בתקיפה שביצענו לפני כשבועיים יחד עם ע'אזי אבו טמאעה.
מרוואן עיסא, סגנו של מוחמד דף מספר שלוש בחמאס וממתכנני הטבח של השבעה באוקטובר.

ע'אזי אבו טמאעה, מפקד חטיבת מחנות המרכז של חמאס לשעבר וכיום שימש כאחראי על אמצעי הלחימה והרכש של חמאס על כלל מערכיו.

הם חוסלו בתקיפה מורכבת ומדויקת, על בסיס מודיעין של אמ"ן ושב"כ ששיתפו פעולה, יחד עם יכולות ביצוע ותקיפה בלתי רגילות של חיל האוויר. אנחנו נמשיך במאמץ העליון לרדוף ולהגיע למנהיגי חמאס.

בדרום הרצועה, במרחב ח'אן יונס, אנחנו פועלים בשכונת אל עמל בעקבות מודיעין של אמ"ן ושב"כ על תשתיות טרור החדשות במרחב. המבצע נפתח בעשרות תקיפות של חיל האוויר, וכניסה מהירה מאוד של הכוחות שהגיעו לעומק השכונה. כוחות של אוגדה 98.

בשעות האחרונות פתחנו בפעילות ממוקדת בבית החולים אל נאצר, זאת בעקבות מידע מודיעיני על פעילות חמאס בתוך ביה"ח. אנחנו קודם כל אפשרנו פינוי בטוח של השוהים במקום, ובזמן זה כוחותינו סורקים את מרחב בית החולים אחרי תשתי הטרור שקיבלנו עליה מידע מודיעיני.

בזמן שמחבלי חמאס וגא״פ מתחבאים בבתי חולים ובמנהרות, ואוגרים ציוד הומניטרי על חשבון האזרחים החפים מפשע בעזה, מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה, מבקרים היום אצל פטרוניהם באיראן. במקום לדון בתנאים שיאפשרו הפוגה בשטח עזה, הם בוחרים לדון בהסלמה באיראן עם מנהיגי איראן. חמאס והגא"פ ממשיכים לקבל הנחיות מאיראן.

אתמול הותר לפרסום כי בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ סיכלנו ניסיונות איראנים להבריח אמצעי לחימה שיועדו להגיע לשטחי יהודה ושומרון.

כל ניסיון איראני לעודד פעילות חבלנית יוביל לסיכול המעורבים ולגביית מחיר מהאיראנים.

הערב התפרסמה בניו יורק טיימס כתבה חשובה מאוד ואמיצה של עמית סוסנה, מכפר עזה. עמית נחטפה על ידי מחבלי חמאס ושהתה בשבי חמישים וחמישה ימים, והיא מעידה כי הותקפה מינית בשבי. זו עדות מצמררת. האומץ של עמית, האישיות שלה והבחירה שלה להביא לעולם את העדות הקשה, ראויה להערכה עמוקה. עמית היא גיבורה אמיתית.

העדות היא עוד תזכורת לחובה של צה"ל וארגוני הביטחון לפעול בכל המאמצים להשבת 134 החטופות והחטופים, שכל יום נוסף בשבי הוא יום נוראי ונצח נוראי עבורם.

זו חובה מוסרית – שלנו ושל העולם כולו, והיא לא מתערערת ולא נשכחת ולו לרגע. זהו המצפן של הלוחמים שנלחמים כעת ברצועה, וזו משימה שנמצאת לנגד עיניהם.

בשם מפקדי צה"ל אני רוצה לומר למשפחות ולחטופים אם הם שומעים אותנו עכשיו – אי אפשר לשער את גודל הכאב והסבל ואי-הודאות שאתם חווים. אנו נמשיך להילחם ולייצר את התנאים על מנת להחזיר הביתה אתכם ולחזק את יקיריכן שהם יקירינו".

שאלות ותשובות

ש: שמענו הערב את העדות הקשה של עמית סוסנה על התקיפות המיניות בשבי, אם יש לך עוד מידע עדכני על מצב החטופות בשבי חמאס?

ת: אנחנו מוטרדים מהמצב של החטופות והחטופים כולם. אנחנו מוטרדים מאוד ועושים הכל, מסביב לשעון, את כל המאמצים המודיעיניים והמבצעיים וגם במשא ומתן – על מנת להביא הביתה את החטופות והחטופים. זאת משימה מרכזית עבורנו.

ש: האם הרמטכ"ל שוחח ביממה האחרונה עם הרמטכ"ל האמריקאי על הרקע השבר עם ארה"ב? האם יש איתותים כל שהם על האטה בהספקת הנשק?

ת: אני עוד מעט 30 שנה בצבא אני לא זוכר בכל שנותיי, שת"פ כזה כמו שיש לנו עכשיו עם פיקוד המרכז האמריקאי יחד עם כל צבא ארה"ב ושירותיי המודיעין של ארה"ב. לא היה דבר כזה. אנחנו בתיאום מודיעיני יוצא דופן, אנחנו עם מערכי הגנה פרוסים משותפים. כוחות אמריקאים מיירטים איומים שטסים לעבר מדינת ישראל בכל רחבי המזרח התיכון.

אנחנו במאמצים משותפים, אפילו המאמצים ההומניטריים הם בשת"פ. השת"פ שלנו כ"כ הדוק והאויבים שלנו מסביב מבינים את זה היטב – הם מבינים את העוצמה ומבינים שארה"ב עומדת לצד מדינת ישראל ובתיאום מלא עם צה"ל – וזה הדבר החשוב וכך זה ישאר, ארה"ב בת ברית אסטרטגית. וזה מעבר למה שציינת –לכמויות החימוש והאספקה שהגיעו לפה וימשיכו להגיע לפה בשת"פ אסטרטגי. כך היה וכך יהיה.

אני יכול ציין בפניך שהרמטכ"ל משוחח עם מפקד הסנטקום, גם עם הרמטכ"ל האמריקאי – שם זה יו"ר המוטות המשולבים אבל עם מפקד הסנטקום, המקביל שלו – הגנרל קורילה, הוא משוחח פעם ביום. אנחנו מדברים עם המקבילים שלנו מתחילת המלחמה פעם ביום או יומיים. זה רצף שיחות שלא היה בכל הדרגים בצה"ל והוא ממשיך גם ביממה הזאת.

ש: כמה חיילים חסרים כיום בצה"ל כדי למלא את השורות והאם החרדים יכולים לעשות את זה? מה היקף גיוס המילואים הצפוי?

ת: עמדת צה"ל נותרה ברורה, אנחנו בעד גיוס לכל מכלל חלקי החברה הישראלית. אנחנו בשעת מלחמה בתקופת מלחמה, בה יש ערך מרכזי לצבא העם, לשוויון בנטל – זה גודל השעה. אנחנו נמשיך לתמוך בעמדה שלנו, לאורך שנים לא השתנתה. מה שהממשלה תחוקק כך אנחנו נעשה.

ש: בשבועיים האחרונים ננזפו תא"ל דן גולדפוס וסא"ל אופיר פוליטית בגלל התבטאות פוליטית, אם זאת ההנהלות של צה"ל לאורך שנים למה צה"ל משלם משכורות לאזרחים המביעים את דעתם בתחנה הצבאית של גל"צ?

ת: גל"צ היא תחנה שנמצאת בכפוף למשרד הביטחון והיא הוקמה ב48 לפי היגיון מסוים ונשארה במעמדה הייחודי. לאורך השנים היו הרבה דעות ועמדות על סוגיית גל"צ. זה לא המקום לדון בסוגייה. התחנה כפופה לכללי האתיקה, התחנה היא תחנה עצמאית וטוב שכך זאת לא תחנה של הצבא, אנחנו לא קובעים לה מה לשדר וטוב שכך – טוב שהיא עצמאית והיא תקשורת עצמאית.

ש: אבל חיילים משרתים שם ונחשפים לזה

ת: חיילים משרתים בתחנה, יש מורכבויות ועדיין זו תחנה עצמאית . צה"ל נתן את עמדתו כשהסוגיה עלתה לפני – הסוגייה עולה כל כמה שנים – זה לא המקום לדון בזה.