מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

"ערב טוב,

המבצע בבית החולים שיפאא' נמשך. זה המבצע עם ריכוז המחבלים הגדול ביותר שתפסנו מאז תחילת המלחמה. עד כה עצרנו מעל 500 חשודים מתוכם 358 מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי. הם נכנעים, אנחנו מתחקרים אותם והם מביאים לנו מודיעין ערכי מאוד וחשוב.

לכדנו את שדרת הפיקוד של הג'יאהד האיסלמי, ביניהם:
1. מחמד ג'נדיה – מפקד גדוד סג'עייה של הגיהאד האיסלאמי וסגנו של מפקד החטיבה הצפונית של הארגון.
2. סמיר זיאד עבד אבו עודה – מפקד גזרת שאטי ביחידה הרקטית של הג'יהאד האיסלאמי.
3. אחמד סמארה – אחראי המנהור ותשתיות התת-קרקע של הג׳יהאד האסלאמי בצפון הרצועה.

עצרנו בכירי חמאס ביניהם:
1. חמדאללה עלי ועומר עצידה– עצידה, בכיר מטה הגדה, האחראי על אכוונת פעילות טרור של חמאס בגזרת שכם. עלי, מקדם פעילות חמאס באזור קלקיליה. השניים הם בכירים במטה הגדה של חמאס, הם פעלו במסגרת תפקידם לקידום פיגועים משטחי יהודה ושומרון, אכוונו העברת אמצעי לחימה וכספים למחבלים. זו קבוצה שעבדה מתחת לסאלח אל-ערורי.
2. ⁠מחמוד קואסמה- פעיל במטה הגדה של חמאס, תכנן ומימן חטיפה ורצח של שלושת הנערים: נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואיל יפרח זכרונם לברכה.

בנוסף, עצרנו בכירים נוספים במנגנוני ביטחון הפנים של חמאס. רבים מהמחבלים בשיפאא', בדגש למחבלי הג'יהאד האסלאמי, נכנעו לכוחותינו. זאת מכה קשה מאוד לג'יהאד האסלאמי – רבים מפעיליו בצפון שהם רוב הפעילים המשמעותיים, או נכנעו או נהרגו במבצע עד כה. עם חלקם אנחנו מקיימים חילופי אש עד שהם נכנעים או נהרגים.

במהלך היממה האחרונה, נכנסו לתוך המבנה הקאטרי. זה מבנה שפעלנו בו גם במבצע הקודם בשיפאא'. הפעם הסתתרו שם מחבלים – שייטת 13 סרקה את המבנה – במהלך הסריקות בקומת המרתף, נתקלו בחוליית מחבלים. לוחמינו הרגו את המחבלים ללא נפגעים לכוחותינו. בקרב נוסף, נכנע עוד מחבל; לאחר הקרבות האלה, נכנעו מספר חבלים. ביניהם בכירים חשובים מאוד - את זהותם אני עדיין לא יכול לפרסם, משום שהם מחזיקים במודיעין משמעותי – לאחר שנסיים איתם את החקירות ונמצא איתם את המודיעין, נפרסם את זהות המחבלים האלה. בכירי חמאס מבינים היטב את משמעות המבצע וככל שתתבהר התמונה של המחבלים שנתפסו ואלה שנהרגו – הלחץ עליהם יגבר.

בתחילת המלחמה השמדנו את תשתיות התת-קרקע שנחפרו מתחת לבית החולים, והחרמנו ציוד צבאי ואמצעי לחימה שהוחבאו בו. המפקדה של המחבלים בבית החולים שיפאא' טופלה אז. המחבלים נמלטו במבצע הקודם כאשר קראנו לפנות את המתחם.
הפעם פעלנו באופן שונה. הפעם פעלנו בהפתעה. פשטנו בהפתעה על המתחם. המבצע בפיקוד אוגדה 162 ובהפעלת יחידות מיוחדות בהובלת שייטת 13, בשיתוף פעולה מלא, בשטח, כתף אל כתף עם שב"כ ויחידה 504 למיצוי מודיעין בשטח.

אנחנו השתמשנו בתחבולה במבצע הזה והתחבולה היא זו שהביאה להצלחה ולכדה את כל ה-358 מחבלים ויש עוד בתוך המתחם הזה בלי שהצליחו להימלט. התחבולה הזו הביאה לכך שהחמאס והג'יהאד האסלאמי נפגעו קשות כתוצאה מהמבצע. מי שלא נכנע לכוחותינו נלחם מול כוחותינו ונהרג. בהם גם ראש מנהלת המבצעים המיוחדים של הביטחון הכללי של חמאס – שבחר להילחם מול כוחותינו ברחב וכוחותינו הרגו אותו.

הלחימה ממשיכה בתוך מבני בתי החולים – בתוך המבנים בבית החולים. ישנם מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי שהחליטו להתבצר – הם מתבצרים כרגע באזור מבנה חדר המיון – אנחנו בשלב הזה מפנים את החולים – יש שם כ-220 חולים – למבנה אחר – אנחנו מייצרים להם תשתיות, עם ציוד רפואי הולם שכל החולים והרופאים יוכלו להיות בטוחים. אנחנו ממשיכים לקרוא כל היממה האחרונה – למחבלים שבמבנה להיכנע, מי שייכנע יישאר בחיים, מי שלא אנחנו ניכנס ונלחם בו עד שנהרוג אותו. גם בשעות האלו לוחמים שלנו סורקים את המבנים מפנים את הפצועים וממשיכים להילחם במתחם. תהיה פה עוד לחימה ממושכת – יהיו פה עוד מספר ימים למבצע הזה.

כשביקרנו אמש את הלוחמים בשטח במהלך המבצע, מכל היחידות המיוחדות – כמו שאמרתי מפקדת השייטת סקר בפנינו, אבל היה שם גם שב"כ, גם 504 וגם הפיקוד הבכיר שהגיע יחד אתנו לשטח. הם אמרו לנו דבר מאוד מאוד חשוב – הם הדגישו בפנינו, הלוחמים והמפקדים שהם יעשו כל מה שצריך במבצע הזה או במבצע אחר על מנת להביא לשחרור החטופות וחטופים. הם הדגישו – זה הדבר החשוב לנו ביותר.

אנחנו לא שוכחים שבעזה יש 134 חטופים וחטופות. מוטלת עלינו החובה להמשיך ולעשות כל מאמץ מבצעי ומודיעיני, וגם במשא ומתן, על מנת להשיב אותם הביתה. כך אנחנו עושים, וכך נמשיך לעשות. זו אחריותנו. אני רוצה למסור גם הערב חיזוק למשפחות החטופים. אתן ויקיריכן אתנו כל הזמן".

שאלות ותשובות:

ש: האם לצה"ל יש דרך לפנות את 1.5 פלסטינים מרפיח כדי לאפשר שם שיבוא העת, תמרון קרקע?

ת: יש לנו תכוניות – תכוניות שאנחנו מובילים בפיקוד הדרום יחד עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים. הם גם מתואמות וגם בשיח עם ארגונים בינלאומיים – זה חלק מהתוכנית המבצעית, כמו שהיה בתחילת המלחמה שאנחנו קראנו לתושבים בעיר עזה להתפנות מעבר לנחל עזה, גם אז יצרנו ביחד עם ארגונים בינלאומיים את המרחב המתאים. גם אז זה היה סביב המיליון. אנחנו נדע לעשות את זה. נעשה את זה בזמן ובמקום הנכון.

ש: איפה שמים את כל המחבלים שצה"ל אוסר לאחר שפורסם שיש מצוקת מקום במתקני הכליאה?

ת: אנחנו אכן במבצע הזה לכדנו הרבה מאוד מחבלים. אנחנו קודם כל חוקרים אותם וממצאים מודיעין וגם זה תהליך ארוך עם סדר עדיפות. יש שם אנשים שמוסרים שם מידע מאוד מאוד ערכי. וכבר אני אומר – אנחנו נתכנן מהמידע הזה עוד מבצעים קדימה. באשר למיקום המחבלים שנתפסים – צה"ל שב"ס ביחד.

ש: למה במשך כמעט יומיים הוסתרה חדירת הטיל מאילת?
ש: מה הוביל להחלטה לא לקדם את מג"ד אגוז לשעבר למרות ההמלצות של גולדפוס ונועה טיבון?

ת: אני אתחיל רגע מהשאלה הראשונה – יש פה הרבה איומים. אנחנו נלחמים בעזה אבל זו מלחמה רב זירתית. יש לנו לחימה עצימה מאוד בפיקוד הצפון. גם היום כמו בכל החודשים שעברו עד עכשיו. אחרי זה יש לנו הגנה רב זירתית – אנחנו מגנים ממספר זירות. פגשנו איומים גם מלבנון, גם מסוריה גם מעירק וגם מתימן. אנחנו בהגנה אווירית של חיל האוויר במספר שכבות כולל מטוסים בשמיים בזמן אמת ליירט כל איום. היה חדירה של טיל שיוט – שפגע באזור שסמוך לגבול. לא מסכן את כוחותינו, ללא נפגעים – הדבר הזה תוחקר, למדנו, אנחנו מפיקים לקחים מכל אירוע כזה ונדע לתת מענה בהמשך.

לגבי סוגיות כוח אדם – זה עניין רציני, אנחנו לא מדברים על זה פה בתקשורת. לאילה, כמו מפקדים אחרים שהגיעו להילחם ופעלו באומץ, הוא החליף את מפקד אגוז עד שחזר חזרה המפקד לפקד על היחידה שלו. אנחנו את העניינים האישיים ואת ענייני כוח האדם מנהלים מול האנשים ולא פה מול התקשורת.