מערכת את"צ

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ירדן, שירי, אריאל וכפיר ביבס נחטפו בשבעה באוקטובר באכזריות. מאה שלושים וארבעה חטופות וחטופים שעדיין מוחזקים על ידי חמאס בתנאים קשים, ללא תנאים הומניטריים בסיסים. כוחותינו איתרו בזמן האחרון ממצלמת רחוב בחאן יונס תיעוד ובו ניתן לזהות את שירי, אריאל וכפיר ביום החטיפה, בהגיעם לחאן יונס.

מהתיעוד ומהמודיעין שאספנו, עולה כי שירי נחטפה עם אריאל בן הארבע וכפיר בן התשעה חודשים, בסמוך לשעה עשר בבוקר, על ידי מחבלים בטרקטורון. משם הם הועברו לטנדר אחר שלקח אותם לחלקו המזרחי של מרחב חאן יונס, למוצב של ארגון הטרור "כתאב מוגאהדין".

בתמונה ניתן לראות את שירי והילדים מגיעים מלווים בכ-7 מחבלים, ואליהם מתווספים שמונת המחבלים שכבר נמצאים במוצב. בצילום שכוחותינו תפסו בשטח ניתן לראות כיצד מספר מחבלים חמושים מכריחים את שירי להתעטף בבד גדול, ובכך מנסים להסתיר את
החטופים. ראשו הקטן והג'ינג'י של אריאל מבצבץ מבעד לבד, אבל את כפיר לא ניתן לראות. אנחנו מעריכים שהוא מחובר במנשא לגופה של שירי, כפי שראינו בסרטון החטיפה המזעזע. שירי והילדים, עטופים בבד הגדול הולכים במרחב, סביבם חמושים, לאחר זמן מה הם מוכנסים לרכב נוסף ונלקחים למקום אחר.

ירדן ביבס, אב המשפחה, נחטף על ידי חמאס והופרד ממשפחתו. הוא יצא מביתם בניר עוז ראשון עם הישמע האזעקות במחשבה שכך הוא יוכל להגן עליהם ולהציל אותם. ירדן מוחזק על ידי חמאס. בסרטון שחמאס הפיץ נראה מצבו הקשה של ירדן שבו הוא דואג מאוד למשפחתו. מהמידע שעומד לרשותנו, אנחנו חוששים ודואגים מאוד למצבם ושלומם של שירי והילדים, ועושים כל מאמץ להשיג עוד מידע על גורלם, ולא ננוח ולא נשקוט עד שנחזיר אותם הביתה.

נציגי צה"ל הציגו את הסרטונים למשפחת ביבס, ועדכנו אותם במידע שעולה מהם. שוחחתי עם המשפחה לפני שעליתי לדבר. אני ממש ממש מבקש לכבד את רצון המשפחה ואת הפרטיות שלה בשעות הקרובות, ולתת להם לדבר כשהם יבחרו לדבר. אנחנו ממשיכים להיות בקשר כל העת עם משפחות החטופים, ומעדכנים אותם בכל מידע מהימן שעומד לרשותנו.

חלפו 136 ימים מהיום הנורא בו נחטפו מביתם ילדים, נשים, גברים וקשישים, חלקם חולים. חמאס חטף חסרי ישע, תינוקות וילדים שלא יכלו לדבר, או להגן על עצמם. כל חטופה וחטוף הם עולם ומלואו.

צה"ל וכוחות הביטחון כולם פועלים כל העת וימשיכו לפעול בכל המאמצים להחזיר את החטופים הביתה.

שאלות ותשובות

ש: ראינו שצה"ל ידע לאורך השבועות האחרונים להודיע כאשר ישנם חטופים שהם הרוגים, גם כשחלק מגופותיהם הוחזרו, העובדה שישראל לא מודיעה רשמית לכאן ולכאן, מעידה על כך שיש אינדיקציות שיש מצב שהם בחיים?
ושאלה נוספת, באשר לאירועים בצפון ראינו דיווחים על חיסול בצידון, האם צה״ל יכול להוסיף פרטים על זה, והאם מדובר בחיסול של דמות משמעותית?
ת: אנחנו התחייבנו ואנחנו מחויבים לעדכן קודם את המשפחה, בכל ממצא. עדכנו בסרטון שהוא מיום החטיפה, אבל הוא כן מראה שהם הגיעו לחאן יונס בחיים ביום החטיפה. מנגד יש לנו כמו כל מידע שאנחנו מחזיקים ושברירי מידע גם חשש לגורלם, וגם בזה עדכנו את המשפחה, ויש לנו גם את המחויבות הגדולה שלנו להשיג כל מידע וכל פרט ולעשות כל מה שאנחנו יכולים, כדי להשיב את כל החטופים וגם את משפחת ביבס הביתה.
לגבי השאלה על התקיפה שציינת, אנחנו אחה"צ איתרנו כטב״ם של חיזבאללה סמוך לטבריה, ככל הנראה חצה היום והתרסק סמוך לטבריה, בתגובה לפעולה הזאתי אנחנו תקפנו מחסנים של אמלח סמוך לצידון. אנחנו נמשיך להגיב באופן נחוש והתקפי אל מול ארגון הטרור חיזבאללה.

ש: הסרטון מהשבעה באוקטובר, אתה יודע להגיד שהם לא נמצאים בידי חמאס, שכחתי את שם הארגון שנקטת, מה אתם יודעים מאז, מי הארגון הזה, לאן לקחו אותם, יש לכם איזשהו מידע? אתם רואים בסרטון שהם מובלים, יש לכם הערכה לאן? או יותר מהערכה.
ת: הארגון שנקטתי בשמו בערבית מכנים אותו אדוני השממה, הוא סלף של פלג של ארגון טרור. היום חמאס אוחז ואחראי בכל הפרטים הקשורים במשפחת ביבס והוא הכתובת למשפחה הזאתי, והוא גם הכתובת לכל החטופים והחטופות.
ש: יש הערכה, משהו, מעבר לסרטון הזה? מה קרה בהמשך?
ת: יש לנו חשש לגורלם, ואנחנו מודאגים מאוד. רק שתהיה לנו ודאות מלאה, כזאת או אחרת אנחנו נציין אותה ונעדכן קודם כל את המשפחה כפי שעשינו גם כעת, התפקיד שלנו זה להחזיר אותם הביתה.

ש: מדוע אתם מפרסמים דווקא היום את הסרטון הזה? כלומר, מתי הוא הגיע לידכם? אתה מדבר הרבה על חשש כבד, הרגישות למשפחה ברורה אבל האם יש אינדיקטור שאתם ראיתם, שזיהיתם, שהוא מעבר למה שרואים באותם 30-40 שניות?
ת: כתוצאה מהפעולה שלנו בחאן יונס, לפעולה הקרקעית בעניין הזה יש משמעות גדולה. כוחותינו פירקו מצלמות וזיהו, וגם זה מבוסס עם מודיעין, והשיגו את המודיעין של הסרטון הזה. זה קורה בקצת יותר מכמה ימים, אבל מאז הפעולה שלנו בחאן יונס ובתוך הפעולה שלנו בחאן יונס, שם זה מתרחש. אני חייב להגיד בעניין הזה שגם ביה"ח נאצר, שאנחנו עדיין עכשיו בשלבים של סיום הפעולה בביהח נאצר, המשימה להיכנס לביה"ח נאצר היא קודם כל על מידע, גם אם הוא ברמת צמח נמוכה יותר, על זה שיש מידע על חטופים שם או מידע על גופות שם, או מידע על זה שנעצור מישהו שיודע מידע על זה, ואני יכול להגיד גם עכשיו, שחלק מהאנשים שעצרנו, מעורבים במידע על חטופים, החזיקו, העבירו, שמעו. כל פיסת מידע כזאת, מעבר לזה שמדובר במחבלים שצריך לשים עליהם את היד כי הם היו בשבעה באוקטובר, הסיבה העיקרית שאנחנו לוקחים סיכונים והולכים לכל מקום ונגיע לכל מקום זו הסיבה הזאתי - מידע או שבריר מגיע, על חטופות וחטופים, וכך גם עשינו כעת. מעבר לזה כל מידע נוסף שיהיה למשפחה, או גורל המשפחה, כל דבר אחר קודם כל למשפחה, לאחר מכן לציבור. ואנחנו, כשיש לנו את מה שגילינו, אנחנו מראים אותו למשפחה ומפרסמים לציבור.

ש: האם משפחות החטופים קיבלו אות חיים מאז העדויות שקיבלו מהשבות בעסקה לפני למעלה מ-80 יום? בפרט, האם ישנם סרטונים נוספים של חטופים שטרם פורסמו? אולי כאלה שצולמו לאחרונה.
ת: אין סרטונים נוספים שאני מכיר שלא הראינו למשפחה או הכרנו לציבור, כל מידע כזה שיהיה, קודם כל לפי הכלל משפחה ואז לציבור. ואני חוזר עוד פעם, לגבי מידע על מצב שכל אחד מהחטופים והחטופות, קודם כל משפחות ולאחר מכן את הציבור וכן יש גם מקומות שיש לנו חשש כבד לחייהם ולגורלם של חטופים ואנחנו אומרים את זה למשפחות, אנחנו צריכים לשקף את התמונה כהוויתה, שאנחנו חוזים בה ואנחנו מנסים להיות בודאות מאוד מאוד גבוהה בפרטים.
ש: אבל יש טענה של משפחות שמאז אותה עסקה ותחילת התמרון בדרום, הן מקבלות פחות ופחות אותות חיים, למעשה יש משפחות שלא קיבלו כלל מאז העסקה של השבות, שבעצם סיפרו להם על חבריהם לקיבוץ, יש עדיין נסיונות לנסות ולהביא אותות כאלה למשפחה?
ת: קודם כל יש ניסיון כל הזמן, מסביב לשעון, אני יודע גם שקרו גם דברים אחרי ההסכם הקודם שהיה, אני יודע על דיווחים שהיו. הייתי רוצה שיהיה יותר, הייתי רוצה שנחזיר את כולם, אבל אני יודע שהיו. אנחנו צריכים לעשות מאמץ לעשות יותר, זה אנחנו יודעים, אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים. אני אומר, הסיבה שעכשיו יש לנו כוחות בביה"ח נאצר זאת אחת הסיבות, אם לא המרכזית בכניסה שלנו לשם.