מערכת את"צ

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,
בחודשים האחרונים כוחות צה"ל ושירות הביטחון הכללי נלחמים במרחב ח'אן יונס – בירת חמאס בדרום עזה, אותה ניתן לראות במפה כעת.

יש את ח'אן יונס של מעלה - אזור נרחב ומורכב, אשר בנוי מטלאים של שכונות צפופות ודחוסות, רבי קומות, כפרים ושטחים חקלאיים.

בתחילת החודש עצרנו את קרובי משפחה, ממעגל ראשון, של בכירי ההנהגה של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, ומסביבתו הקרובה של יחיא סינואר, בגין חשד למעורבות בפעילות טרור.

העצורים הועברו לחקירת שב"כ. בין העצורים אביו של המח"ט ראפע סאלמה, מח"ט חאן יונס, ובנו של חסני חמדאן, אחד מראשי המערכים של חמאס. הם מספקים לנו מודיעין רב בחקירה של שב"כ.

יש את ח'אן יונס תחתית, זוהי רשת תת-קרקעיות מסועפות של עשרות קילומטרים, בעומק של עשרות מטרים מתחת לקרקע. 

 

בחודשים האחרונים אנחנו מפעילים במרחב הזה שיטת לחימה ייחודית – תמרון משולב מעל הקרקע ומתחת לקרקע במקביל, באמצעות יחידות מיוחדות, טכנולוגיות מתקדמות ומודיעין מדויק בהובלה של אוגדה 98 ופיקוד הדרום.

המבוך התת-קרקעי מתחת לח'אן יונס מורכב ממספר סוגים של מנהרות, תשתיות ותוואים. יש מנהרות שהן מתחם שתפקידן לייצר מקום מחבוא למחבלי חמאס ויש מנהרות מעבר שנועדו לאפשר תזוזה של מחבלים בין חלקים שונים של הרצועה.

במרכזן של המנהרות, בלב ליבו של מפעל המנהור של חמאס, קיים המערך התת-קרקע האסטרטגי של הארגון. מדובר במספר מתחמים תת-קרקעיים, עשרות מטרים מתחת לאדמה שיועדו עבור שהיית בכירי חמאס, ניהול הלחימה בשגרה ובחירום, החזקת חטופים, החבאת כספים, חומרי מודיעין ועוד.

אנחנו ממוקדים במציאת המתחמים. הגענו למרביתם, ונמשיך לסרוק במרחב ולאתר את אלה שנותרו.

במסגרת הפעילות המבצעית של לוחמי צה"ל ושב"כ באיזור, פשטנו על מתחם מתחת לבית הקברות באזור בני סוהילה, אחת השכונות בלב ח'אן יונס בה היו חדרי שינה של בכירים בחמאס ומשרד של מפקד הגדוד המזרחי בחטיבת חאן יונס, ממנה ניהל את ההתקפה ב-7 באוקטובר. באותו מרחב פשטנו גם על מתחם בו הוחזקו חטופים בזמנים שונים ופרסמנו את המידע הזה.

בימים האחרונים, בפעילות של יחידות מיוחדות, נחשפו עשרות מטרים מתחת לאדמה של מנהרה שבה מצאנו גם ווידיאו ממצלמת אבטחה של חמאס שהותקנה במנהרה – מנהיג חמאס ברצועת עזה, רב המרצחים יחיא סינוואר בורח עם ילדיו ועם אחת מנשותיו ברחבי רשת המנהרות, מובל על ידי אחיו, אברהים סינואר. בתיעוד, שצולם בעשרה באוקטובר, בתחילת המלחמה, נמלט עם משפחתו מתחת לאדמה לאחד ממתחמי השהייה הבטוחים אותם בנה מראש.

הסרטון הזה של סינוואר הוא תוצאה של המצוד שאנחנו מנהלים אחריו. המצוד לא ייפסק עד שנלכוד אותו – חי או מת. אנחנו נחושים ללכוד אותו – ואנחנו נלכוד אותו.

בהמשך לסריקות הגענו למתחם בו שהה יחד עם בכירים נוספים, מתחבא מתחת לקרקע, בזמן שהמלחמה מתרחשת מעליו.

בכירי חמאס שוהים במתחם בתנאים טובים. יש להם מזון ושירותים, לצד כספות עם ממון אישי של מיליוני שקלים ודולרים במזומן.

אנחנו קרובים לפירוק המסגרת הצבאית של חמאס בחאן יונס. אוגדה 98 סורקת והורגת מחבלים יחד עם יחידות מיוחדות, חי"ר ושריון. אנחנו ממשיכים לתפוס מחבלים, לחקור אותם באגף המודיעין ושב"כ ולחשוף עוד ועוד מודיעין, הכי חשוב לנו במודיעין זה מידע על חטופים, על מנת לקבל החלטות ולהכין מבצעים כמו מבצע החילוץ שביצענו אתמול בלילה. מעבר לזה, חשוב לנו המידע על הנהגת חמאס ובכירי חמאס. המודיעין הזה יחד עם ממצאים נוספים חושף בפנינו מעוזים נוספים וקצוות חוט. גם הערב – אנחנו ממשיכים לסרוק ולפעול את חאן יונס.

אני רוצה להבהיר, סרטון כזה או אחר הוא לא מה שבאמת חשוב. מה שחשוב זה המודיעין, שיאפשר לנו להגיע לבכירי חמאס ולחטופים, ואנחנו נחושים להגיע אליהם

גם הערב אנחנו לא שוכחים את 134 החטופות והחטופים שמוחזקים עדיין בשבי חמאס. אנחנו חושבים עליכם כל הזמן, אנחנו פועלים מסביב לשעון, בכל המאמצים, כדי להחזיר אתכם הביתה, ואנחנו לא נפסיק עד שנצליח.

בפיקוד הצפון, ביממה האחרונה, כוחות צה"ל באוויר וביבשה חיסלו תשעה מחבלים בשטח לבנון. אנחנו ממשיכים לפגוע בכל כוחינו ביכולות חיזבאללה ולדחוק אותו ממרחק הגבול. יידע כל מחבל שפועל בדרום לבנון כנגד ישראל שאנחנו נתקוף אותו. הוא לא יהיה חסין. לאורך היום זוהו מספר שיגורים משטח לבנון. לצערנו, באחת מהן נפצעו שני אזרחים, אמא ובן, באופן קשה. אנחנו נמשיך לפעול בנחישות בגבול הצפון על מנת להשיב את הביטחון.

שאלות ותשובות

ש: הסרטון הזה הוא מתחילת המלחמה מלפני ארבעה חודשים. מה המשמעות של הסרטון הזה אם הוא צולם בתחילת המלחמה? מה אתם לומדים מזה? וגם מה אנחנו יודעים היום על מיקומו ועל מצבו של סינוואר?

ת: אנחנו לא חשבנו לפני ארבעה חודשים שאנחנו נפעל מתחת לאדמה. אנחנו ממש נמנענו מלעשות את זה. חשבנו שנפעל מתחת לאדמה רק אם במצב הלחימה יקרה משהו לאחד מהלוחמים ונידרש להגיע אליו כי הוא נחטף לתוך פיר בלחימה. הבנו במהלך המלחמה שאנחנו צריכים לפתח שיטות ויכולות כי חמאס בנוי על ניהול המלחמה מתחת לאדמה. לכן הפעולה הזאת מלמדת את היכולת שלנו ובחאן יונס. זה בא לידי ביטוי ברמה הכי גבוהה כשאנחנו נעים, הורגים מחבלים מתחת לאדמה ובמקרה הזה גם מוצאים הרבה מאוד מודיעין. את המבצע שעשינו לפני מספר ימים, בצפון רצועת עזה, הוא תולדה של דבר אחד: חקירות של מחבלים שתפסנו מתחת לאדמה, של מודיעין, ותפסנו הרבה מאוד מודיעין בשרתים. הרבה מאוד קבצים. יש עכשיו מפעל מודיעיני באגף המודיעין שמפענח את כל הקבצים האלה, המודיעין מגיע, שולח אותנו למבצעים חדשים. עדיפות עליונה: חטופים. עדיפות עליונה שניה: הנהגת חמאס ובכירי חמאס. במקרה הזה זה מראה את היכולת שלנו. חמאס לא דמיין שנפעל מתחת לאדמה. לא דמיין שנגיע למתחתמים האלה. הוא תכנן לשהות בהם כפי ששה בהם בכל הסבבים שהיו. כך רובם גם נשארו בחיים. כפי שהוא עשה אז, הוא לא חשב שהוא יעשה היום. אנחנו צריכים להגיע למצב שהמודיעין הזה, סרטון פחות חשוב, המודיעין שעולה מסרטונים כאלה ואחרים, כולל דברים שאנחנו לא מפרסמים פה בכוונה, כדי שחמאס לא יידע, המודיעין הזה צריך לשמש אותנו להרוג את בכירי חמאס ולחלץ את החטופים שלנו. אני לא רוצה להתייחס למצבו היום. התפקיד שלנו להביא אותו חי או מת, זאת המשימה שלנו.

ש: דיווחנו הערב שהאלוף במילואים ניצן אלון לא הצטרף לפסגה בקהיר לאחר שראש הממשלה דחה את המתווה שהוא גיבש יחד עם ראשי מוסד ושב"כ. האם אפשר לומר שהאלוף במילואים ניצן אלון איבד אמון בהליך המגעים לעסקה?

ת: לא. הייתה הערכת מצב טלפונית שהתקיימה אתמול לפני הפסגה עם ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל, אלוף (במיל') ניצן אלון, ראש המוסד, ראש השב"כ. היה שיח. מתקיימת הערכת מצב כזאת באופן שוטף. כולם מעבירים את עמדתם. מתקיים שיח על הדרך הנכונה. במקרה הזה יש נציג של ניצן אלון במשלחת הזאת וניצן נשאר פה. יש לו עוד הרבה משימות לעשות בנוסף לעניין הזה. צריך לזכור שיד הזהב, אותו המבצע שפעלנו בו, זה מודיעין, אגף המודיעין, שב"כ, אבל ההבשלה של היעד הזה, כחלק גם מחקירת המודיעין של המפקדה של ניצן אלון. אנחנו צריכים לפעול כל הזמן כל הזמן בכל המאמצים, בכל הדרכים, בכל התנאים לשחרור החטופים, וניצן אלון יעשה את זה בכל הדרכים שעומדות ברשותו.

ש: עלו דיווחים על היותו של סינוואר מנותק קשר לאחרונה, מה אתה יודע להגיד לנו בנושא?

ת: שוב אני לא חושב שנכון פה על הבמה הזאתי לחשוף בדיוק את המודיעין שעומד לראשותנו. התפקיד שלנו זה להגיע לסינוואר, חי או מת, זאת המשימה שלנו, וכך אנחנו נמשיך לעשות ולא ניתן את המידע מה אנחנו יודעים מתי ומה ואיך. המידע שאני משחרר פה עכשיו זה כי זה עלה בתקשורת וגם כי אנחנו חושבים שבאיזשהו שלב שאת המודיעין כבר אספנו וקלטנו ואנחנו במקום הנכון צריך ונכון לתת אותו לציבור לכל הציבור בשקיפות, לכל המערכות בשקיפות כך אנחנו פועלים וכך נמשיך לפעול. 

ש: אפשר לדעת בכל זאת פחות או יותר תיעוד אחרון שיש לנו ממנו?

ת: אני לא מתכוון לפרט על העניין הזה כאן.

ש: רציתי לשאול אותך לגבי הרמטכ"ל שאמר היום מוקדם יותר, אני מצטט: 'יש לנו הזדמנות היסטורית להרחיב את מקורות הגיוס לצה"ל בשעה בה הנחיצות היא גבוהה מאוד, אנחנו נדע לייצר את הפתרונות והתנאים הנכונים לכל אוכלוסיה שתצטרף למשימה הנעלה הזו. אני רוצה לשאול אותך האם בעצם הרמטכ"ל דורש מנבחרי הציבור לדאוג ליותר שוויון בנטל? שיותר חרדים יתגייסו לצה"ל? איך אתה מבין את הדברים?

ת: מאז ומעולם העמדה של צה"ל זה להביא לגיוס מכלל חלקי החברה הישראלית. צה"ל הוא צבא העם, זה התפקיד שלנו, לפעול באופן כזה שמאפשר לכל חלקי החברה הישראלית להתגייס לצה"ל, ככל שכל חלקי החברה הישראלית מתגייסים ומגיעים באופן רחב יותר, אז אנחנו יותר מאוחדים, יותר חזקים וצה"ל הוא צבא יותר חזק. ה-7 באוקטובר זה אירוע היסטורי מכונן. אנחנו עכשיו נמצאים בתוך מלחמה ואנחנו נדרשים בהזדמנות הזאתי לחזק את המדינה לחזק את הצבא זה צריך לבוא לידי ביטוי באופן שבו אנחנו מתגמלים את מי שמשרת כמו אנשי המילואים ומטפלים באנשי הקבע ובאנשים הסדירים ודואגים להביא עוד אוכלוסיות לצבא ולייצר את התנאים שיאפשרו לזה ברור לנו שאנחנו צריכים גם עוד כוח, עוד לוחמים, לכל האזורים לכל הגזרות לכל הגבולות. אני חושב שזה אחד הלקחים המרכזיים שהתגלו בתחקיר של ה-7 באוקטובר ויש לנו הזדמנות היסטורית לעשות את זה עכשיו.

ש: להכוונה לחקיקה? 

ת: אני חושב שבכל הדרכים שהמדינה פועלת בהם צריך לעשות את זה, אחד מהם כמובן זה חקיקה.