איך השמידו את לב תעשיית ייצור האמל"ח של החמאס?

18.01.24
שירה הלמן, מערכת את"צ

צוותי הקרב של אוגדה 36 בשיתוף לוחמי יהל״ם ושלדג חשפו והשמידו את לב תעשיית ייצור אמצעי הלחימה של החמאס בסמוך לציר צאלח א-דין. המרחב מורכב ממפעלים ומחרטות, עיליים ותת-קרקעיים שסיפקו תחמושת ואמצעי לחימה למחבלי החמאס.

 
הגשה: שירה הלמן, עריכת וידאו: יאיר פרש-חממי, צילום: מיקה גבע

לוחמי האוגדה איתרו עשרות פירי מנהרות שחוברו לתוואי באורך מאות קילומטרים, ביניהם, פיר בבית בכיר במערך הייצור של חמאס. המנהרות חולקו לחללים ששימשו לייצור רקטות ואמצעי לחימה. באמצעות רשת המנהור שונעו אמצעי לחימה ברחבי הרצועה.

במקביל במדור מנהור של פיקוד הדרום תכללו את כל תהליך ההשמדה - מהסנכרון בין האוגדות השונות עד הספקת ותכנון ההריסה של המנהרה. "אנחנו מפקחים על כל הפעילות ההנדסית בשטח", מסבירה רמ"ד מנהור בפד"ם, רס"ר מאיה, "אנחנו יודעים את התמונה הגדולה ובכך מבינים מה הדרך הכי טובה להשמיד".

 

"הפיקוד מעורב משלב האיתור, דרך החקר ועד ההשמדה", היא מעידה, "אני מבינה את הצורך והמשימה ומקצה את האמצעים המתאימים". כך, בשיתוף פעולה פגעו בתעשייה הביטחונית שמונעת את התעצמות חמאס ופוגעתצביכולת לשיגור רקטות ושימוש בחומרי נפץ.

במחנה אל מועאזי, בקרבת ובתוך מבנים אזרחיים, חשפו לוחמי חטיבת גולני עשרות סדנאות לייצור אמצעי לחימה ופירי מנהרות ובהם כלי נשק וציוד רב. בין נוצ'יראת לאל בורייג' איתרו לוחמי חטיבה 188 מכונות ומיכלים לייצור חומרים כימיים ומאות רקטות ארוכות טווח.

 

בנוסף, לוחמי צוות הקרב של חטיבת 'יפתח' פשטו על תשתיות טרור של גדוד אל בורייג’. מחבלי החמאס הפעילו תשתיות אלה מתוך ובסמוך למבנים אזרחיים ומוסדות שלטון. הלוחמים איתרו כספי טרור בכספות, חומרי תעמולה, מפות ואמצעי לחימה במרחב.

"בעקבות מידע מודיעיני שהיה לנו, יצאנו להתקפה כוחות צק"ח 188, כוחות חי"ר, כוחות הנדסה וכוחות שריון, להשתלט על מרחב פה במחנות המרכז", אמר מח"ט 188, אל"ם אור וולוז'ינסקי, "המרחב הזה, שנמצא בתת-קרקע, יש בו מפעל ייצור משמעותי שמשמש את מערך התמ"ס של חמאס".

 

"איתרנו את הפירים והשתלטנו על המרחב. השלב הבא, אחרי ביצוע חקר, להשמיד את מרחב התעשייה הצבאית של חמאס כאן מתחת לקרקע", הוא המשיך, "הדבר הזה ימנע ממנו לייצור עוד יכולת של ירי תמ"ס למרחב ישראל".

"כל יעדי התעשייה הביטחונית והצבאית, כל יעדי התעשייה הביטחונית הצבאית נמצאים פה", פירט מאו"ג 36, תא"ל דדו בר-כליפא, "זאת אומרת, אם אנחנו הולכים מצפון לדרום, סדר גדול של קילומטר 800, סדר גודל של שני קילומטר, של מפעלים, מפעלי תעשייה, בעל קרקע ובתת-קרקע".

 

"איך הם בונים את המפעלים? הם בעצם בונים אותם על טנצ'ר, חופרים אותם תת-קרקעי, ורצים פנימה, לתוך השטח המיושב בתת-קרקע", הוא ממשיך, "לעומקים של 20-25 מטרים, והולכים בח' כזאת אל תוך השטח הבנוי, שכל חדרי הייצור, כל אולמות הייצור, של התעשייה הכימית של הטילים, של הרקטות, של הדיוק, כל הדבר הזה נמצא בעצם בתת-קרקע, איפה? בשטח הבנוי, בתוך אולמות ייצר".

"ממש מפעל תעשייה צבאי מתחת לתת-קרקע בארבעה מוקדים שונים. מצפון לדרום ארבעה מוקדים שהמרחקים ביניהם הם סדר גודל של 300-400 מטר", מתאר המאו"ג, "יעד הזה הוא יעד אסטרגטי של החמאס, הוא יעד אסטרטגי לייצור וייצור של רקטות איכותיות ביותר לטווחים ארוכים".