מערכת את"צ

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

אנחנו מרחיבים את הלחימה בדרום רצועת עזה. הכוחות ממשיכים לחשוף ולהשמיד תשתיות טרור, והערב אנחנו מפרסמים תיעוד מבסיס של חמאס שהוקם בבית החולים האינדונזי בג'באליה. 

הממצאים שאספנו מוכיחים כי מרחב בית החולים שימש את מחבלי חמאס כנקודת כינוס לפני היציאה למתקפת הטרור הרצחנית בשבעה באוקטובר, ושימש גם כמקום מפלט לאחריה. מצאנו בשטח את רכבו של החטוף הישראלי סאמר טאללקה ז"ל.

ברכב נמצאו שרידי RPG וכתמי דם של חטוף נוסף. עדכנו את משפחות החטופים בכל הפרטים. אנחנו ממשיכים להשקיע מאמצים מודיעיניים ומבצעיים ולגלות מידע נוסף אודות החטופים. לא יהיה מקום ממנו יוצא טרור בעזה - שיישאר חסין. אנחנו נמשיך לפעול ולפרק את חמאס בכל מקום שנדרש. 

אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולפנות מכאן אל הצופים בנו גם מהעולם הערבי, ביום השמונים למלחמה בחמאס ולהסב את תשומת ליבם של הצופים בעולם הערבי לשתי עובדות כואבות: 

הראשונה, חמאס עדיין מחזיק בשבי, במשך שמונים יום, זקנים, נשים, ילדים שלא ראו רופא, לא קיבלו תרופה, ולא ניתן להם מענה הומניטרי ולו הבסיסי ביותר. השנייה היא שחמאס גוזל חלק מהסיוע ההומניטרי מהאוכלוסיה העזתית. סיוע שנכנס למצרים, זה דבר חמור ביותר . זה נלקח מהילדים ומהנשים העזתיים במחסות. 

זה הארגון שאנחנו נלחמים בו – נעדר כל ערכים אנושיים בסיסיים. ארגון דאעשי מובהק, וכך צריך להתייחס אליו בכל העולם, גם בעולם הערבי. אנחנו נמשיך להילחם בנחישות בחמאס מעל האדמה ומתחתיה, ונעשה את כל המאמצים להשיב את החטופים הביתה.

בצפון, ארגון הטרור חיזבאללה תקף בימים האחרונים מבנים אזרחיים של תושבי הצפון. בתגובה לכך תקפנו שורת מטרות נרחבת של חיזבאללה בלבנון, מטוסי קרב תקפו היום תשתיות טרור ומבנים צבאיים, וטנקים תקפו תשתיות של חיזבאללה במרחב הגבול. אנחנו נגיב בעוצמה מול כל ירי לשטח מדינת ישראל.

בעורף, אני קורא לכם להמשיך ולהקפיד על הנחיות פיקוד העורף המתעדכנות כל יום, אלה הנחיות מצילות חיים.

היום אני מבקש להביע הערכה מיוחדת ולהעלות על נס את משפחות משרתי המילואים. הילדים ובני ובנות הזוג של משרתי המילואים ומשרתות המילואים. הערכה רבה על שאתם ואתן נושאות בנטל, אתם מובילים את המשפחה לבד ודואגות לשלום יקיריכם. אתם ואתן הגיבורות בחזית העורף.

ביחד עם משרד הביטחון והאוצר אנחנו שוקדים על מענה הולם, על תגמול וסיוע. הרוח שלכם היא מרכיב חיוני ביכולת שלנו לעמוד במשימה. משרתי המילואים התייצבו במסירות מעוררת השראה ואנחנו מחויבים להם ולכם ולכן באותה המידה.

שאלות:

ש: האם אתה יכול לאשר או להכחיש שצה"ל מעורב בחיסול של רזי מוסאווי, בכיר במשמרות המהפכה בסוריה? ושאלה שנייה - תחקיר בארה"ב שמתפרסם על עניין החזקת בני הערובה בבארי, בעקבות התחקיר הזה יש לא מעט מתקפות על תא"ל ברק חירם, וכל ההתנהלות שם. האם יש התייחסות רשמית שלכם לעניין הזה? התחקיר של האירוע הזה יובא לעיניי הציבור?

ת: אני לא מתייחס לפעולות על פי פרסומים זרים, פעולה כזאת או אחרת במזרח התיכון. לצה"ל יש תפקיד כמובן להגן ולשמור על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. לגבי השאלה על ברק חירם ,ברק חירם הוא מפקד אוגדה מקצועי, ערכי שבשעה שאנחנו מדברים עכשיו הוא נלחם בעזה ומוביל את האוגדה שלו בגבורה, באומץ, בתבונה.

ב-7 באוקטובר ברק היה אחד מהמפקדים שהגיעו לבארי ראשונים ותפסו פיקוד. מה שקרה ב-7 באוקטובר הוא חסר תקדים, נדרשו לקבל שם החלטות קשות מאוד, שזה החלטות שנצטרך לתחקר אותן אחרי המלחמה, או ברגע הראשון המבצעי שיתאפשר לנו אנחנו נתחקר אותן. לא נמתין לסוף המלחמה עם התחקיר הזה אבל לשפוט מכאן זה דבר שלא ניתן לעשות, באותה יממה התקבלו החלטות קשות מאוד, ואני משוכנע שההחלטות שברק קיבל היו לנגד עיניו בהיבט הגנה על תושבי ואזרחי מדינת ישראל. אנחנו נתחקר את הכול, ונעמיד את הדברים בפני הציבור כשיסתיים התחקיר.

ש: מבלי להתייחס לחיסול בסוריה, מה תוכל להרחיב על המעורבות האיראנית בהתחממות בגבול לבנון ובכלל בצפון?

ת: כמו שאמרתי, אני לא מתייחס לפרסומים זרים, אבל מה שציינת - אנחנו במוכנות גבוהה בכלל הזירות. נתקלנו בלחימה הזו, במלחמה הזאת, באתגרים גדולים מחזיתות רבות - מעזה, מלבנון, מסוריה וגם נתקלנו בזה מהים האדום ממרחב תימן. בכל זירה אנחנו יודעים להגן, יש לנו יכולות הגנה משמעותיות מאוד ואנחנו במוכנות גבוהה גם להגיב היכן שיידרש.

ש: אנחנו נערכים לתגובה ספציפית על החיסול הזה?

ת: אני לא מתייחס לדיווחים על פי פרסומים זרים. אנחנו במוכנות גבוהה כבר 80 יום, אנחנו נמשיך להיות במוכנות הזאת, גם בהגנה, גם בהתקפה. תפקיד שלנו להגן על אזרחי מדינת ישראל.

ש: חיזבאללה מסלים את ההתקפות לעבר ישראל. עד מתי צה"ל ימשיך עם מדיניות התגובות המכילות, והאם נראה החרפה בתגובות?

ת: אני לא חושב שאנחנו מכילים בגבול הצפון שום דבר, יכול להיות שאני לא מספיק בקוצר הזמן שנמצא פה לתאר את כל הפעילויות שמתבצעות בצפון. אנחנו ב-80 יום האלה הרגנו 120 חוליות מחבלים, זה קרוב ל-150 הרוגים מחבלים שנהרגו בגבול הצפון, שרצו להגיע לשטח מדינת ישראל או לבצע עליה איום כזה או אחר.

תקפנו מאות מטרות במרחב הזה, בדגש למרחב הגבול, קו המגע. התפקיד שלנו הוא לדחוק את האיום מהגבול, ואנחנו נמשיך להגיב בעוצמה לכל פעולת טרור של ארגון חיזבאללה. אנחנו מבינים שאנחנו נחזיר את תושבי הצפון לביתם כאשר המצב הבטחוני יאפשר זאת, והאיום יורחק מהגבול.

תודה רבה וערב טוב.