חשיפת מנהרת הטרור מתחת לשיפאא' - מעיני לוחמת חילוץ

במבצע כירורגי מורכב, כוחות צה"ל נכנסו לבית החולים שיפאא' במטרה לאתר ולחשוף את תשתיות תת-הקרקע של החמאס. ישבנו לשיחה עם סמ"ר זיו מחטיבת החילוץ, ושמענו על מאחורי הקלעים של הפעילות לחשיפת השקרים של ארגון הטרור

14.12.23
הילה גד, מערכת את"צ

"אין בי פחד", כך מנסה להסביר לי סמ"ר זיו, את התחושות שלה ברגע שנכנסה לעזה עם הצוות שלה בחטיבת החילוץ וההדרכה, "הרגע היחיד שהרגשתי בו חשש, היה כשחצינו את הגבול ונכנסנו לרצועה. אבל מהר מאוד זה התחלף בתחושת ביטחון כי ידעתי שאני יחד עם החברים שלי".

 

עם פרוץ המלחמה, סמ"ר זיו, שמשרתת כקשרית מ"פ, הוזעקה לדרום יחד עם חבריה לצוות. "במקרי חירום, אחת המשימות של חטיבת החילוץ היא כוננות לתפעול אירועי קריסת מבנים", היא מספרת, "אז בהתחלה ערכנו סריקות באשקלון, טיפלנו באירועים, ובהמשך הקפיצו אותנו לתגבר בבא"ח בזיקים".

ואז, אחרי שבועות ארוכים של כוננות, סמ"ר זיו וחברי הצוות קיבלו משימה חשובה מאין כמותה - לאתר ולחשוף תשתיות תת-קרקע בבית החולים שיפאא' שברצועה.

"יש לנו כלים ייעודיים שאין לכוחות אחרים", מסביר סא"ל ביאני, מג"ד בחטיבת החילוץ, "למשל, 'פריצה קרה' - יכולת לפרוץ רצפה בלי לפוצץ אותה. ולכן נקראנו לבצע את המשימה, כתף אל כתף עם שאר היחידות".

במהלך החפירות במרתף שבבניין המרכזי בבית החולים אותר חדר של חמאס. "בתוכו", מתארת סמ"ר זיו, "גילינו פיר מנהרה, ובה חדרים ומטבחון ושירותים. הכוחות שהיו איתנו נלחמו במחבלי הנוח'בה שהיו שם, ומצאו הרבה מאוד אמל"ח במכוניות תופת באזור. זה לא נורמלי שיהיו דברים כאלה מתחת ומסביב לבית חולים, מקום שאמור להיות אזור הומניטרי".

במשך כמעט שבוע סמ"ר זיו וחבריה לצוות פעלו ללא לאות במטרה לחשוף את המנהרות התת קרקעיות, ופיתחו לעצמם גם מעין שגרה לצד הלחימה. "עבדנו במקום סגור, אז לא ידענו מתי חושך ומתי אור. הקפדנו לעלות לאוורור, והיה לנו סדר יום קבוע שרשמנו על קרטון" היא מפרטת, "לצד המבצעיות, יש גם רגעים אחרים, שבהם יצא לנו לדבר הרבה כצוות, כדי להעביר את המחשבות הרעות והפחדים".

אחרי חמישה ימים, מנהרת הטרור נחשפה, ואיתה מידע מודיעיני יקר ערך ואמל"ח רב ששימש למטרות טרור. כשהתבררו הממדים, התגובות לא איחרו להגיע. "קיבלתי טלפון מהמאו"ג, והוא אמר לי 'כל עם ישראל מסתכל על שיפאא', והבנתי שעשינו משהו עם משמעות מיוחדת", משתף סא"ל ביאני, "הרגשנו את גודל האחריות בכל צעד שעשינו, וביצענו את המשימה בצורה הכירורגית הטובה ביותר".

לדברים מצטרפת סמ"ר זיו: "זה הישג מאוד משמעותי לצה"ל כולו, וגם לנו כחטיבה, שבפעם הראשונה מקבלת משימה כזאת. אני גאה לקחת חלק ולהמשיך לפעול למען ביטחון המדינה".