חטיבת מילואים חדשה מוקמת בצה"ל

דווקא בזמן המלחמה, וכחלק מהסקת המסקנות מאירועי 7 באוקטובר, הוחלט במטה הכללי ובזרוע היבשה על הקמת חטיבה חדשה בצה"ל. חטיבת "השומר" (855), תורכב מאנשי מילואים ממגוון יחידות, ותתמקד לא בתמרון או בהתקפה - אלא במשימת ההגנה על היישובים. המח"ט החדש סיפר לנו על תהליך ההקמה, ועל המשימה החשובה שלהם

06.12.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

בעקבות הפקת לקחים ראשונית מאירועי 7 באוקטובר, הוחלט במטה הכללי ובזרוע היבשה על הקמת חטיבת מילואים חדשה. וכך, בעיצומה של המלחמה, יגויסו מאות חיילי מילואים לסדרת אימונים אינטנסיביים, שבסיומה - ירכיבו לראשונה את חטיבת "השומר" (855). 

הצורך בהקמת חטיבת מילואים נוספת היה ברור - חיזוק קווי ההגנה בכלל הגזרות, בזמן שהצק"חים נכנסים ללחימה בעומק הרצועה. 

"בעוד שחלק ניכר מצבא היבשה מתמקד בימים אלה בלחימה בחמאס ובארגוני הטרור בעזה ובהתקפה בתוך ולעבר רצועת עזה, צה"ל זקוק לכוחות נוספים שיהיו מומחים דווקא בהגנה", מסביר אל"ם איל רוסו, המח"ט החדש, "מטרת החטיבה היא לאפשר גמישות נוספת לפיקודים המרחביים, במטרה שיוכלו למלא את משימותיהם המבצעיות".

אל"ם רוסו מדייק את ההבדל בין מומחיות בהתקפה לבין מומחיות בהגנה: "אנחנו יוצרים גדודי הגנה שזהו עולמם, הם יפתחו כשירות ומומחיות ייעודית ללחימה ושמירה על גבולותיה של מדינת ישראל בכלל הגזרות. נדרשת מאיתנו בקיאות בלוחמות ובטכניקות הקרביות המותאמות לפעולה מסוג זה בכל גזרה בה נתייצב לתעסוקה מבצעית״

אימוני פרט ומסגרת, תרגילים במל"י בסיוע ובחניכה של מרכז האש, בניית כשירות לחימה ולמידת טכניקות הגנה וטקטיקות קרב - הם רק חלק מהאימונים וההכשרות שיעברו המילואימנקים בשבועות הראשונים שלהם בחטיבה. ואחרי כל זה, כבר בחודשים החטיבה תחל את פעילותה המבצעית בכל הגזרות.

"בשלב זה, אנחנו מתאמנים כדי להיות מרכיב מרכזי ומשפיע על כל גזרה ואתגריה", מדגיש אל"ם רוסו, "בין אם זה בתוך יישוב או בשטחים חקלאיים פתוחים - ניצבת בפנינו משימה אחת והיא הגנה. זו לא עוד משימה משנית, לא מטרה נוספת. זו העבודה שלנו".

החטיבה, שכשמה כן היא, עתידה להשתלב בשמירה ובההגנה על גבולותיה של מדינת ישראל, ותהווה מדגם של החברה הישראלית. היא צפויה להיות מורכבת ממספר גדודים, ביניהם גדוד בעל אופי חרדי של יוצאי גדוד ׳נצח יהודה׳, גדוד נוסף אשר יורכב מיוצאי יחידות החי״ר ממגוון חטיבות צה״ל, וכן גדוד המשלב לוחמות ולוחמים מגדודי הגנת הגבולות. "זה תמהיל אנושי מדהים, ונפלה בידינו הזכות להקים חטיבה חדשה כזו בצה"ל".

"בחודשים האחרונים ראינו את כוחה של ההגנה, וכמה היא נדרשת. עכשיו המשימה שלנו היא לשמור על האזרחים. אנחנו לא מתפשרים על האיכות, ועומדים להכשיר את המילואימניקים שלנו בצורה הטובה ביותר", מסכם אל"ם רוסו, "אנחנו פועלים מהר, אבל חכם ונכון. החטיבה הזו תגלם בתוכה את הרצון לחזור ליסודות האיתנים, ולהחזרת ביטחון האזרחים בצה"ל".