לוחמי רוכ"ש נכנסים לעזה - וחוזרים עם תוצאות

בזמן שחטיבות החי"ר מתמרנות ברצועת עזה, הצטרפו אליהם כוחות שמספקים להם "עיניים" נוספות בשטח, ומעבירים מודיעין חזותי מהאוויר ישירות למפקדים בקצה. אלו הם לוחמי הרוכ"ש - שנכנסו בפעם הראשונה בסדר גודל כזה ללחימה ברצועת עזה, והם עושים זאת בעצימות שלא נראתה כמותה מהקמת היחידה

04.12.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

הם היחידים שיודעים להפעיל את כטמ"ם ה'סקיילארק', בעזרתו הם חוברים לחטיבות מתמרנות, ומספקים מודיעין חזותי מהאוויר הקרוב לקרקע. כעת - הלוחמים פועלים בפעם הראשונה בעצימות שלא נראתה מאז הקמת יחידת רוכב שמיים, או בשמה הנוסף, "פגסוס".  

"במהלך המלחמה, מעל ל-10 צוותים מתמרנים של היחידה נכנסו לעזה", מתאר סרן (במיל') ת', מפקד פלגה ברוכ"ש, "בצוק איתן לשם ההשוואה, פעלו רק שני צוותים. זאת הפעולה הרחבה ביותר של היחידה מאז שהוקמה".

מרגע הורדת הפקודה ועד היום, הכוחות חברו לחטיבת חי"ר שפועלת ברצועת עזה, ובעזרת המודיעין שהם אוספים, הם עוזרים להכווין את הלוחמים בשטח ולספק מידע איכותי מהיר ואמין.

אחת הדרכים בהן עבודתם באה לידי ביטוי היא צמצום הפגיעה בבלתי מעורבים - "סמוך לנקודה שבה זיהינו משגר, ראינו ואן שיצאו ממנו אנשים עם ציוד", משחזר סרן (במיל') ת', "זיק כבר היו איתנו, והיינו מוכנים לכל תרחיש, אבל בזכות בדיקה מעמיקה שעשינו בשטח, הבנו שמדובר במשפחה של בלתי מעורבים ומיד הפסקנו את הפעולה".

 
זיהוי הואן החשוד

עם הכניסה פורצת הדרך לעזה הגיעו אתגרים שמצריכים מהיחידה ללמוד שטח חדש ולא מוכר. אחד הפתרונות הבולטים לבעיה הוא הרחפנים, שמגבילים את תנועת הכטב"מים של האויב ומסכנים אותם.                                                                         

בזכות שיתופי הפעולה יוצאי הדופן, בין צוותי רוכ"ש לחטיבות המתמרנות נוצר קשר שאין כמותו: "כשהחלפנו בין צוותים, כל החפ"ק מג"ד חיפשו אותי כדי להגיד כמה הכוחות שאני מפקד עליהם היו מעולים, כמה נוח לעבוד איתם ושהם לא  מפסיקים לחתור למגע. אין מרגש כמו זה". 

"הוכחנו את עצמנו בתחום הלוחמה - פתחנו מבנים ועזרנו להגן על היישובים השונים", מסכם סרן (במיל') ת', "איבדנו לוחמים, ולמרות הכאב הגדול המורל שלנו לא נפגע. עברנו קפיצת דרך משמעותית ביכולות ובמורשת של היחידה".