אלו הפיתוחים החדשים בטנק - שאנחנו יכולים לחשוף

עם תחילת הלחימה בגזרה הדרומית, התחילו גופי הפיתוח בחיל השריון לעבוד מסביב לשעון - הם הבינו מה חדש במערכה הזאת, באיזה אמצעי לחימה משתמש האויב ואיך אפשר להתמגן גם מהאמל"ח המתקדם ביותר? שמענו ממפקד מחלקת תח"ש על איך רעיון מגיע משולחן העבודה - ישר לשדה הקרב

28.11.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

הם מתחקרים כל אירוע שמעורב בו טנק, מעורבים בפיתוחים שרלבנטים לשדה הקרב ולאיומים, מבינים את דפוס ההתנהגות של האויב ומתאימים את הטכניקות, התרגולות והאמל״ח בהתאם.

אלו הם קציני ומפקדי מחלקת תורת חיל השריון בחירום המקצועיים (תח"ש): הם יודעים להטמיע ולהפיק לקחים, להכין כוחות ללחימה ולסייע בשיפור מערכות התרעה, האמל"ח והמיגון בטנקים באמצעות הגדרת הדרישות המבצעיות מהמהנדסים המוכשרים של זרוע היבשה ומנהלת פיתוח הטנק ( רפ״ט).

רוב החידושים תופסים חלק משמעותי במהלך הלחימה, בקרבות אל מול האויב ולכן לא נוכל לספר עליהם, אבל הבאנו טעימה קטנה מהפיתוח העדכני ביותר, שתוך ימים בודדים מתחילת הלחימה נכנס למערכות הטנקים ומהווה הגנה מפני צורת הלחימה החדשה של החמאס - רחפנים.

על הרחפנים, "מלבישים" מחבלי החמאס טילי נ"ט וכשהרחפן עומד מעל הטנק הם משגרים את ראש הקרב. כשאנשי תח"ש הבינו את גודל האיום, הם מיד החלו לפעול כשבראשם המטרה - איך מונעים מהאויב לפגוע בטנק ולסכן את השריונרים בתוכו?

"תוך ימים התחילו בניסויים והכניסו לייצור מהיר את ה'פרגולה', שתורכב על הטען, מעל ראש המט"ק ועתידה לייצר מצב שבו נ"ט יכוון למקום שיקטין את האפקטיביות שלו", מתאר אל"ם (במיל') תורג'מן, שבמהלך שירותו כיהן כראש המחלקה וכיום חזר למלא מקום באותו התפקיד, "זה מצמצם בצורה משמעותית את פוטנציאל הפגיעה באנשי הצוות ובעיקר במט"ק שבדרך כלל, יהיה עם ראש מחוץ לכלי".

בנוסף, החיילים במחלקת תורת לחימה וגופי פיתוח עובדים לשפר את מערכות הטנק הקיימות: "הוספנו ושידרגנו את מערכות ההתרעה מפני איומים ואת מערכות השו"ב, המשכנו במיגון הטנק, הגברנו את הקטלניות והאפקטיביות שלו וגם - רכשנו ציוד חורף מותאם ל'שריונרים', שחשוב לא פחות".

הלמידה שמבצעים בתח"ש מהאירועים בשטח היא ייחודית ומהירה יותר מהרגיל, ומספקת יתרון משמעותי בעומק הלחימה ובגזרות השונות."האדם אצלנו הוא המרכז", מסכם אל"ם (במיל') יוסי, "אנחנו מפתחים עם מוטיבציה גדולה ובעזרת פלטפורמות מתקדמות עם יכולות טכנולוגיות חדשניות. מטרתינו היא להמשיך לשדרג ולעזור ללוחמים ולכלים בשטח בכל דרך שבה אפשר".