מערכת את"צ

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

זהו ערב קשה ומתוח עבור כולנו, במיוחד עבור המשפחות שיקיריהן נחטפו. היום התקבלה רשימת השמות הראשונית של נשים וילדים חטופים, העתידים להשתחרר בשלב הראשון של מתווה החזרת החטופים.

בשעות האחרונות הקצינים הממונים על הקשר עם המשפחות מסרו את ההודעות ברגישות ובהסתייגות, בהסתייגות הנדרשת לכל המשפחות שיקיריהן מופיעים ברשימה, וכן לכלל משפחות החטופים. אלה יהיו ימים מורכבים, שום דבר לא סגור עד אשר אכן הוא קורה בפועל, וגם תוך כדי התהליך ייתכנו שינויים כל העת.

חשוב לדעת שחמאס הוא אויב אכזרי וחסר רחמים. לפנינו ימים קשים של שמחה מהולה בעצב, חמאס ינסה לנצל את מתווה העסקה ואת ימי ההפוגה בלחימה, ע"י צירת פחד והפצת דיסאינפורמציה והפעלת מניפולציות. חמאס מתמחה בטרור פסיכולוגי, אנחנו חוזרים ומבקשים - אל תפיצו שמועות ואל תעבירו מידע שאינו רשמי. אנחנו נדווח את המידע לציבור רק כאשר הפרטים והעובדות יאומתו על ידינו.

המתווה הוא לא סוף התהליך של השבת החטופים, אלא תחילתו. יהיו רגעים של חוסר וודאות ואי בהירות. ליבנו עם המשפחות, נמשיך ללוותן, לעדכן אותן בכל מידע מהימן שיעמוד לרשותינו, והכי חשוב - נמשיך לעשות הכול, הכול על מנת להשיב את כל החטופות והחטופים הביתה.

בשעה זו, ממשיכות מפקדות צה"ל השונות להיערך למימוש המתווה ולהמשך המעקב אחר חטופים הנוספים עד שישובו כל החטופים הביתה. צה"ל ממשיך להילחם גם בשעה הזו ברצועת עזה. ההשתלטות על צפון עזה היא השלב הראשון בתוך מלחמה ארוכה, ואנחנו נערכים לשלבים הבאים.

אנחנו מסתכלים קדימה. בימים הקרובים אנחנו נתמקד בתכנון והשלמת המוכנות לביצוע שלבי המלחמה הבאים. עם כניסתה של ההפוגה בלחימה לתוקף, כוחותינו יתייצבו בקו הפסקת האש בתוך רצועת עזה. אני רוצה להדגיש - בתוך רצועת עזה , והם גם ינועו בקווים האלה שעליהם הוסכם בהסכם.

בצפון, בשעות הבוקר בוצעו שיגורים לעבר יישובי הצפון צה"ל תקף חוליות מחבלים שניסו לבצע ירי טילים נגד טנקים ומטרות חיזבאללה. אנחנו בהערכת מצב כל הזמן, תוקפים בעוצמה ונמצאים עם כוחות מוגברים ובמוכנות גבוהה.

בעורף, המשיכו להשמע להנחיות פקע"ר המתעדכנות, במיוחד בימים של הפוגה בלחימה, אסור להיכנס לשאננות. בכל רגע יכול להתרחש אירוע, צריך להקשיב להנחיות פקע"ר.

עד כה עדכנו את משפחותיהם של 392 חללי צה"ל שנפלו בקרבות על הגנת ישראל, ליבנו עם המשפחות בשעתן הקשה ביותר. אנחנו גם מלווים את הפצועים ומאחלים להם החלמה מהירה.

שאלות:

ש: דובר משרד החוץ הקטארי אמר שהפוגה תהפוך בתקווה לקבועה, מה תגובתך?

ת: אנחנו כמו שאמרתי הולכים למסע ארוך, בתוך המסע הזה יש לנו מטרות שאנחנו צריכים להשיג - זה לפרק את חמאס ולהשיב את החטופים הביתה, זה לסדר את הגבולות על מנת שיהיו גבולות בטוחים, ולייצר התרעה באזור.

בתוך התהליך הזה אנחנו עכשיו נמצאים בשלב שעד שהוא לא קורה, הוא לא קורה. אם אכן יקרה, ממחר בבוקר הוא שלב תחום בזמן, שבו אנחנו הולכים להשיב חטופות וחטופים הביתה לביתם. לאחר מכן, אנחנו נמשיך בלחימה. השבת החטופים היא בשלבים והלחימה היא בשלבים, את זה צריך להבין, זה מה שהחליטה ממשלת ישראל וצה"ל הוא המבצע.

ש: האם הפסקת האש תעצור גם את פעילות צה"ל בביה"ח שיפאא' ובמנהרות?

ת: אנחנו בביה"ח שיפאא' מיפינו את כל מה שהיינו צריכים למפות, ואנחנו גם נשמיד בבית החולים את כל המנהרות שגילינו והראינו לציבור וחשפנו לעולם. הסיפור הזה של להשתמש בבתי חולים, בחסינות של ביה"ח לפעולת טרור לא נוכל לאפשר אותו ברצועת עזה. לכן, כל תשתיות הטרור בתוך ביה"ח שיפאא' יושמדו. זה רגע באשר לביה"ח שיפאא', אחרי שהשמדנו את התשתיות אין לנו צורך לשהות בביה"ח. אנחנו צריכים להתרכז במאמצים אחרים ולהמשיך ולהשמיד תשתיות טרור ברצועת עזה.

ש: האם הפסקת האש צפויה לקרות גם בצפון הארץ מול חיזבאללה, שאמרו 'אם אתם אז אנחנו'? האם ישראל תיזום איזושהי רגיעה? ושאלה נוספת - האם צה"ל חושש מחזרה של אזרחים ומחבלים פלסטינים מדרום הרצועה לצפון הרצועה, וכיצד צה"ל יגיב?

ת: אנחנו בצפון במוכנות מאוד גבוהה, זה קורה מאז תחילת המלחמה ואנחנו מגיבים בחומרה לכל תוקפנות כנגדנו, ואנחנו נמשיך לעשות את זה כל הזמן בכל רגע שנראה איום בצפון על מדינת ישראל - הוא יוסר. לא תהיה חולייה שמתקרבת לגדר והולכת להיכנס לשטח מדינת ישראל. אנחנו נתקוף כל איום על שטחינו, הדבר הזה ברור.

אנחנו לא תוקפים בלבנון בלי שיש איומים, כך אנחנו נוהגים בניגוד לארגון הטרור חיזבאללה שהעולם צריך להוקיע אותו על המעשים שהוא מבצע, שהם מעשי טרור, בניגוד לזה שמדינת לבנון היא מדינה ריבונית והאחריות עליה. זה באשר ללבנון, באשר לשאלה שלך, אנחנו לפי ההסכם שעתיד להתממש מחר בבוקר, לא צפוייה להיות תנועה מהצפון לדרום זה דבר שהסכימו עליו. צה"ל ערוך בקו הזה ברצועה, אנחנו נדע להתמודד עם כל אירוע, נדע להתמודד. עשינו תדריך לכוחות במידה וההסכם הזה ייכנס לתוקף, צה"ל יספק את התנאים המבצעיים למימוש המיטבי של ההסכם.

ש: האם הרעיון של כוח שיטור בינלאומי אחרי השלמת מיטוט החמאס הוא אופציה שהצבא מקבל, או שהצבא רוצה לשלוט פיזית בעזה מתוך עזה ביום שאחרי?

ת: יש שלבים למלחמה הזאתי. אנחנו עכשיו נמצאים בשלב של השבת חטופים, יש המשך שלבים למלחמה של פירוק חמאס, שדורשים מאיתנו פעולה רחבה בכל עזה. לאחר מכן, יהיו שלבים של סידור המצב הביטחוני בגבולות, ובסוף נגיע לנקודה שאתה ציינת. מי שקובע דרך אגב מה יהיה המתווה הריבוני ברצועת עזה זה הדרג המדיני של מדינת ישראל, וצה"ל איך שיגיעו דיונים כאלה יגיד את דעתו בעניין.