לראשונה - גדוד מעורב של לוחמות ולוחמי חילוץ נלחם ברצועת עזה

19.11.23
הילה גד, מערכת את"צ

ב-7 באוקטובר מצאו עצמם לוחמות ולוחמי חטיבת החילוץ בשני קרבות מרכזיים: הקרב באורים, ובבא"ח העורף שבזיקים, בהם הוכיחו רוח לחימה וגבורה יוצאת דופן. מאז הם עסקו בעיקר במשימות שונות של פינוי התושבים מהעוטף וסיוע לכוחות המתמרנים.

במערכות קודמות, חטיבת החילוץ השתתפה בתמרון הקרקעי באופן מצומצם ומבוקר, בעזרת חוליות קטנות שביצעו משימות ספציפיות, אבל לא כך הפעם.

"לפני כשבועיים, כוחות של חטיבת החילוץ נכנסו לעזה בהיקף רחב מאוד", פותח מח"ט חילוץ והדרכה, אל"ם אלעד אדרי, "40 אחוז מהסד"כ שנמצא בתוך הרצועה הן נשים, בנוסף למג"דית ושתי מפקדות פלוגה. במקום לדבר על השוויון המגדרי, אנחנו עושים את זה בפועל".

במהלך התמרון הקרקעי של המערכה הנוכחית, כוחות של חטיבת החילוץ משמשים כמכפיל כוח, משתלבים יחד עם הגדודים והחטיבות המתמרנים כמו חטיבת הקומנדו והנח"ל, ויחידות כמו עוקץ או יחידת המרום במטרה לפגוע בתשתיות אויב, לחסל מחבלים ולאתר אמל"ח.

"יש לנו כלבי חילוץ מעולם רעידות האדמה, שיודעים לאתר גופות מתחת להריסות", מסביר אל"ם אדרי, "ויש לנו גם מהנדסי חילוץ, מה שלדעתי אין לאף צבא אחר בעולם".

בין הקרבות המרכזיים בהם השתתפו, הוא הקרב במחנה הפליטים שאטי - אחד המעוזים המרכזיים של חמאס. "כוחות של חטיבת החילוץ נלחמו ממש בקו הראשון עם צק"ח 460", מפרט אל"ם אדרי.

ירדן שוקרון, מג"דית שחר שהשתתפה במבצע מוסיפה: "בימים האחרונים גדוד שחר לוקח חלק משמעותי בעוצמת התמרון של אוגדה 162, והמטרה שלנו זה לסייע בפריצה קרה ולהוות כוח חילוץ משמעותי בעת הצורך".

בנוסף, במהלך פעילות של כוחות חטיבת הקומנדו בבית מלון בעזה, הלוחמות והלוחמים של חטיבת החילוץ שחברו אל הכוח, ביצעו "פריצה קרה" באמצעות כלים מיוחדים של החטיבה, וכך גילו קומה תת-קרקעית נוספת, בה אותרו מספר רב של אמצעי לחימה וחומרים מודיעיניים של חמאס.

"לחטיבת החילוץ יש יכולות ייעודיות לפרוץ קירות, תקרות ואלמנטים מורכבים, כמו גם יכולת לחלץ לוחמים בסיטואציות קשות", מדגיש אל"ם אדרי, "התאמנו ליום הזה, אנחנו ערוכים ומוכנים, ואנחנו נמשיך ללוות את התמרון הצה"לי ככל שידרש".

סא"ל שוקרון מוסיפה על דברי המח"ט: "לוחמי ולוחמות הגדוד יתנו את כל שביכולתם - עד הניצחון. לכך התאמנו וכך נעשה".