"עכשיו האויב הוא זה שממתין בדריכות"

24.10.23
מערכת את"צ

 

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי:

"מדינת ישראל בעיצומה של מלחמה שפתח ארגון הטרור חמאס. הוא יצטער עליה, הוא מצטער עליה כבר עכשיו.

קרבות הבלימה של אזרחים, כוחות הביטחון, חיילים ומפקדים ב-7.10 בעוטף עזה הם מקור לגאווה. מאות רבות של מחבלים נהרגו בזכות גבורת הנלחמים.

כוחות צה"ל אוחזים כעת בשטח, מגנים חזק. עדיין נדרשת דריכות.

אני עובר בין הכוחות בשטח, מתדרך אותם, משוחח עם הלוחמים, עם המפקדים, באתי עכשיו מביקור בעוד אוגדה. התאמנו לכך, הצטיידנו באמצעים טובים, מהמתקדמים בעולם. אבל בעיקר, יש לנו את הלוחמים הטובים ביותר למשימות האלה.

צה"ל ופיקוד הדרום תכננו תכניות התקפה איכותיות להשגת יעדי המלחמה.

אני רוצה שיהיה ברור – צה"ל מוכן לתמרון, ואנחנו נקבל החלטה ביחד עם הדרג המדיני אודות המהות והעיתוי של השלב הבא.

אנחנו מנהלים מלחמה, בשלב הזה ישנם שיקולים טקטיים עד אסטרטגיים המאפשרים לנו עוד זמן לשפר ולנצל כל דקה כדי להיות מוכנים אפילו יותר.

לעומת זאת, בכל דקה שעוברת בצד השני אנחנו תוקפים את האויב יותר, הורגים לו פעילים, הורגים לו מפקדים, משמידים לו תשתיות ואוספים עוד מודיעין לקראת הבאות. אנחנו מחזיקים אותו במתח, עכשיו האויב הוא זה שממתין בדריכות!

אנחנו תוקפים ברצועת עזה כל הזמן וללא הפסקה; ביום ובלילה, מהאוויר, מהים ומהיבשה, מטרות מבוססות מודיעין איכותי וממוקד.

חיילי היבשה שלנו נמצאים בגבולות, פוגשים כמעט כל לילה חוליות אויב, ופוגעים בהם: חי"ר, שריון, הנדסה ותותחנים, ביחד עם כל זרועות צה"ל, חיל האוויר, הים, מודיעין, כולם עובדים יחד למען מטרה אחת - הגנה על מדינת ישראל.

בצפון המדינה, גבול לבנון, כוחות צה"ל נחושים בקו המגע, אנחנו תוקפים באופן מיידי כל חוליית חיזבאללה שמעוניינת או מנסה לפגוע באזרחי ישראל או בחיילי צה"ל.

חיזבאללה ארגון המשתף פעולה עם המתקפה הרצחנית של חמאס, ובכך מזדהה עם דאע"ש, במסווה של 'מגן לבנון'.

אנחנו ערוכים חזק, מוכנים ודרוכים גם לאפשרות של התרחבות הזירות, קרובות ורחוקות.

לאור המצב בצפון, החלטנו לפנות תושבים רבים מבתיהם. זה לא נוח, אבל זה הרבה יותר בטוח. אנחנו פועלים ונפעל להשיב את הביטחון לגבול הצפון.

מטרות המלחמה כפי שהוגדרו לנו על ידי ממשלת ישראל הן פירוק חמאס, השבת הביטחון לתושבי ישראל ומאמץ עליון לשחרור החטופים ולהשבתם הביתה.

לא נשכח לעולם את הילדים שנרצחו, את הנשים שהופרדו מבעליהן, את מעשי הזוועה. את התמונות האלה אנחנו לוקחים איתנו קדימה לשדה הקרב, נחושים, ונעשה את זה כמו לוחמים.

אנחנו גם זוכרים ונלחמים בעיקר כי אנחנו יודעים שיש לשם מה – זו המדינה שלנו, הבית שלנו, ואנחנו נגן עליו בכל דרך.

התרחש כאן אירוע שלא היה כמותו מאז קום המדינה – והוא ידרוש שינוי מהיסוד במציאות הביטחונית. יש לכך מחירים, בין היתר גם במשך המלחמה.

כולם מגוייסים. מילואים וסדיר, הסתכלו סביב, משטחי ההיערכות של המילואים יצאו לביקורי שבעה, ונערכו בהם גם חתונות. את השילוב הזה של עצב ושמחה, אנחנו נשלב לכוח, שילך איתנו וילווה אותנו בשדה הקרב.

למלחמה הזו יש כתובת אחת – הנהגת חמאס וכל מי שפעל תחת פיקודה, הם ישלמו את המחיר על הפעולה שהם ביצעו".

שאלות

ש: נשיא צרפת מדבר על קואליציה שעכשיו בונים כדי להילחם כלל עולמי בחמאס. האם לא נראה לך שבסוף מי שלקח את ההובלה במקום ישראל זה חמאס והוא כל פעם משחרר עוד חטופים, ובעצם מרחיק אותך מהסיכוי להיכנס למהלך קרקעי שאמור להוביל את היעדים שאליהם אתם רוצים להגיע?

ת: הלחימה הזאת תהיה ארוכה, ויהיו בה גם דברים שייעשו מחוץ לגבולות המדינה. התמיכה הבין לאומית במדינת ישראל היא חשובה מאוד. מהצד השני, מדינת ישראל לא מצפה מלוחמים של מדינות אחרות לבוא ולהגן איתנו. מדינת ישראל תגן בכוחה, ואנחנו שמחים לראות לצידנו מדינות שמבינות שטרור כזה לא יכול להתקיים בעולם, באף מקום. ובעינים הפרטיות שלנו, כאן בחצר האחורית - לא נשאיר את הדבר הזה.

ש: ולגבי העיניין של חמאס, שבעצם הוא לוקח את ההובלה עכשיו. הוא זה שמחליט מתי לשחרר וכמה, ובעצם מונע ממך את המהלך הבא?

ת: אנחנו יוזמים ותוקפים, וניזום בהמשך. אני לא חושב שמישהו ברצועת עזה מרגיש עכשיו יוזמה והובלה. הוא יושב, מתחבא, קורס בין פצצות שפוגעות באופן מדויק - ומחפש איך לשרוד. אנחנו רק בהתחלה, ולכן אני חושב שאנחנו מובילים, אנחנו שוקלים, ונבצע את זה בדרך הטובה ביותר.

ש: שמענו את הדברים שאמרה חטופה ישראלית שחזרה משבי חמאס על היחס שהיא קיבלה שם, לפחות לפי מה שהיא מספרת. האם תרצה להתייחס לדברים שלה ולציין אולי גם מה אתם יודעים על היחס שמקבלים החטופים הישראלים בשבי חמאס נכון להיום?

ת: קודם כל הדברים, אני מניח, גם כשהם נשמעים יותר נעימים בחלק מהמקרים - הם קשים ואכזריים. בחלק מהמקרים אנחנו יודעים את זה וראינו את זה. ראינו את זה במעשי הרצח, ראינו את זה בברבריות ובמוסר הנמוך. אנחנו ממליצים לחמאס לנהוג בכבוד באזרחי ישראל שנמצאים תחת ידיו, וגם זה הכרחי, אבל לא יביא אותנו להמעיט בחומרת הטיפול שלנו בחמאס. אני לא חושב שיש דבר שנותן איזושהי נקודת זיהוי או הקלה למה שקרה בשבת לפני שבועיים וחצי ומאז לכל אחת ואחד מהחטופים. ההרוגים ומפחותיהם.

ש: האם יש איזשהו שיקול לשנות את צורת ההתקפה וחידוש השהייה כמו שעלה בארצות הברית הבוקר?

ת: אני לא מכיר מה עלה בארצות הברית בבוקר, יש לנו תוכנית שהיא מתאימה ליכולות של צה"ל, היא מתאימה לאויב הזה, היא מתאימה לאיך שצה"ל נלחם. אני לא אפרוס אותה כאן. אנחנו תוקפים כרגע בעזה באש, מכינים את השלב הבא. ערוכים בצורה טובה מאוד להיכנס פנימה עם כוחות מיומנים, חזקים, יודעים לפעול חזק מאוד, יודעים לפשוט, יודעים לפגוע חזק באויב, וכשהם ייכנסו הם יעשו את העבודה בצורה טובה מאוד.

ש: האם אתה בעד להכניס דלק לרצועה בתמורה ל-15 חטופים, כמו שראינו אתמול בדיווחים שונים?

ת: צה"ל נלחם בארגון חמאס, הוא לא נלחם באוכלוסיית עזה. צה"ל מעוניין שתושבי עזה יצליחו לעבור את המלחמה הזאת עם כמה שפחות פגיעות, ולכן הודענו על אזור להתפנות אליו. באזור הזה יהיה מזון, באזור הזה יהיה טיפול רפואי, באזור הזה יהיה מים. בכל מקום שבו חמאס ייקח את הדברים - נדאג שלא יהיה ונפגע בחמאס. עכשיו כל תושב רצועת עזה צריך לעשות את החחלטה האחרית שלו למען חייו.

ש: ומה לגבי דלק?

ת: דלק אנחנו נדאג שיהיה למקום שבו צריך לטפל באזרחים. לא נאפשר דלק לחמאס על מנת שיוכל להמשיך להילחם באזרחי ישראל.