מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

בוקר טוב. אנחנו ביממה ה-14 למלחמה.

בעזה, במהלך הלילה, מטוסי קרב תקפו יותר מ-100 מטרות של ארגון הטרור חמאס, ובהן פירי מנהרות, מחסנים של אמצעי לחימה ועשרות מפקדות מבצעיות.

גם הלילה חיסלנו מחבלים נוספים שהשתתפו במתקפת הטרור הרצחנית על ישראל. בלילה האחרון, המשכנו במאמץ הפשיטות המתוחמות בקו המגע כדי להכין את השטח לשלבי הלחימה הבאים ולהמשיך להשיג מידע בנוגע לחטופים ולנעדרים. אזור העוטף עודנו אזור מלחמה שמוגדר שטח צבאי סגור, ואני שב וקורא לאזרחי ישראל לא להתקרב לאזור הזה, למעט בתיאום עם צה"ל ולא לסכן את חייהם.

במקביל לתקיפות, צה"ל ממשיך להיערך לשלב הבא של המלחמה - התמרון. הכוחות נמצאים בשטח, מתאמנים, מתארגנים, לומדים, מתחקרים - לומדים כבר את כל מה שקרה בלחימה עד כה ואת הלקחים שעליהם להפיק. מעבר לכך, אנחנו ממשיכים כל הזמן במאמץ הלוגיסטי על מנת להגיע ככל הניתן בצורה המלאה והמוכנה הטובה ביותר להיכנס לתמרון.

בצפון, במהלך הלילה, כוחות צה"ל המשיכו לתקוף כמה תשתיות צבאיות, ובהן עמדות תצפית  וכוננות של ארגון הטרור חיזבאללה בתגובה לשיגורים. כלי טיס מאויש מרחוק של צה"ל חיסל הלילה מחבל בשטח לבנון.

אנחנו ערוכים בהגנה ובהתקפה וממשיכים לנהל באופן שקול ואחראי את הפעלת האש שלנו ואת הלחימה בפיקוד הצפון. כמו כן, רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון וצה"ל הודיעו הבוקר כי קריית שמונה תצטרף לתוכנית הפינוי לבתי הארחה בסבסוד המדינה. את התוכנית ינהלו רשות החירום הלאומית, הרשות המקומית ומשרד התיירות. פינוי מסוג זה, שכבר נעשה בכמה יישובים בגבול הצפון, מאפשר לצה"ל להרחיב את חופש הפעולה המבצעי נגד ארגון הטרור חיזבאללה.

 

הרמטכל ביקר השבוע בחיל האוויר. חיל האוויר פועל בשבועיים האחרונים בקצב תקיפות שלא היה כדוגמתו עשרות שנים. בו זמנית הוא פועל בשתי זירות לחימה. אחוזי ההתייצבות של אנשי חיל האוויר בסדיר ובמילואים, ובדגש על המילואים, הם מעל ל-100%. החיל פועל בתיאום מושלם בין אנשי מערך הטכני, ההגנה האווירית, וכלל הצוותים האוויריים ומפעילי החימושים.

מכונת המלחמה של חיל האוויר עובדת היטב, עובדת מעולה. היא עובדת בשיתוף ותיאום עם פיקוד הדרום, עם זרוע היבשה, עם אגף המודיעין, וזה ראוי לשבח.

ארצה להתייחס כעת לעורף. יש להמשיך להישמע להנחיות פיקוד העורף, הן מצילות חיים. הישמעות אזרחי ישראל להנחיות פיקוד העורף ראויה לשבח, והיא זו המאפשרת לייצר שגרה בצל המלחמה.

 

גם השבת נפעיל גל שקט להתרעות פיקוד העורף ברדיו לציבור הדתי. בנוסף לך, אני קורא לכם לא לפרסם כל מידע על מיקום של נפילות ומיקום שטחי כינוס. המידע הזה משמש את האויב, ומסכן את כוחותינו ובטחון כוחותינו.

 

אני רוצה להתייחס לאירוע אמש, שדובר עליו בתקשורת הבין לאומית וגם בתקשורת הישראלית בהקשר למה שקרה בתימן. אמש, פיקוד המרכז האמריקאי וספינות הצי החמישי, יירטו בצפון הים האדום כמה טילי שיוט וכלי טיס בלתי מאוישים שנורו מתימן. דובר הפנטגון הצהיר על כך באופן רשמי, מדובר בהדגמה של ארכיטקטורת ההגנה האווירית שפיקוד המרכז האמריקאי והצי החמישי בפרט מנהלים באזור הזה של המזרח התיכון.

זה מעיד על היכולות של ארצות הברית, זה מעיד על יכולות ההגנה שלהם, וזה מעיד על בניית התמונה שלהם באזור. למדינת ישראל יש יכולות הגנה אויריות מהטובות בעולם, הן ערוכות גם לאיומים מהסוג הזה.

לצה"ל ולפיקוד המרכז האמריקאי, בוודאי בשנתיים האחרונות לאחר הסכמי אברהם, שפיקוד המרכז האמריקאי וצה"ל כפופים אליו יחד באותו אזור, יש לנו ביחד יכולות איום משותפות, בניית ערוצי מודיעין והעברת מודיעין שוטפת לשני הגורמים, ויש לנו גם הידוק וקשרים לפעילות מבצעית משותפת.

הדבר הזה מחזק את צה"ל, מחזק את שיתוף הפעולה עם ארצות הברית, ומה שארצות הברית עשתה אתמול מעיד על היכולות שלה. 

 

תמונת מצב של החללים והחטופים; עד כה, נמסרה הודעה למשפחותיהם של 306 חללי צה"ל ולמשפחותיהם של 203 חטופים. בנוסף, לפי הנתונים שבידי צה"ל, יותר ממאה מוגדרים נעדרים.

מספר זה עשוי להשתנות ככל שמאמץ זיהוי הגופות יימשך. מדובר במאמץ מורכב, שצפוי לקחת עוד ימים. אנחנו מנסים כל העת לשמור על איזון בין עדכון שוטף של המשפחות והציבור, ובין הרצון לשקף כאן בתקשורת תמונה נכונה ומדויקת כמה שיותר.

המשימה שלנו היא למנוע כאב נוסף למשפחות ולעם ישראל, ולכן אנחנו חייבים להיות מדויקים ואמינים. יש להתאזר בסבלנות. אנחנו מלווים את המשפחות, כואבים את כאבן ומחבקים אותן בשעתן הקשה. 

 

מפקדי צה"ל ולוחמיו עדים בשבועיים האחרונים לעוצמתו של עם ישראל. דווקא בשעתו הקשה, מתגלה העוצמה של עם ישראל. הרוח הגבית שאנחנו מרגישים מרגשת ומחזקת  את רוח הלחימה בשורותינו. 

 

החיבוק החם של אמני ישראל מורגש בכל הגבולות במדינה, ומעלה את מורל החיילים, ומאפשר להם הפוגה לרגע מהאימונים האינטנסיביים והפעילות המבצעית המורכבת. ביום שישי זה, אני רוצה להודות לכם, ארחי ישראל, אמני ישראל, וכל מי שמסייע לצה"ל - זה לא מובן מאליו עבורנו. זה לא מובן מאליו.