מתוך אלפים - 71 נבחרו לעשות היסטוריה

בשעות אלה, חניכי המחזור הראשון של הפרויקט מתחילים את מסלולם הצבאי - ולא מדובר במסלול שגרתי, אלא בכזה שיכשיר אותם במשך 7 שנים כמ"פ. במהלכו, הם יוציאו תואר ראשון, יעברו קורס קצינים ויוכשרו להיות הדור המוביל הבא של צה"ל. כעת, כשהם מתחילים את הקד"ץ (קורס קדם צבאי) - יצאנו לשמוע מראש התוכנית מה מחכה להם

19.09.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

71 חניכים עמדו היום בשערי לשכת הגיוס, והחלו את שירותם הצבאי במסגרת תוכנית "ארז". את הטירונות הם יעברו בבא"ח גולני בעוד כמה שבועות, כשיגמרו את הקד"ץ (קורס קדם צבאי). אבל האם זה באמת משנה, כשתאריך השחרור שלהם הוא רק בעוד שבע שנים?

"'ארז' הוא מסלול העילית החדש של זרוע היבשה", מספר ראש התוכנית, תא"ל (מיל') יובל בזק, "מטרתה היא חיזוק וביסוס שדרת הפיקוד לתפקידים בכירים בעתיד". 

במילים פשוטות יותר - התוכנית היא מסלול ישיר להכשרת מיטב בני הנוער כמפקדי פלוגות ביחידות הלוחמות שישתלבו בליבת שדרת הפיקוד של צה"ל. התחייבותם לשירות ארוך, מסביר ראש התוכנית, מאפשרת הכשרה מעמיקה המשלבת בין התנסות קרבית ותואר אקדמי. 

"המציאות בשדה הקרב הפכה למורכבת יותר בשנים האחרונות, וכך גם אתגרי הפיקוד", אומר תא"ל (מיל') בזק, "בגלל זה, יש צורך שבקצה המבצעי ביבשה ישרתו האנשים בעלי האיכויות הגבוהות ביותר". 

מדובר באנשים מיוחדים שנבחרו לתוכנית: "בני נוער מוכשרים, מובילים ופורצי דרך, אבל גם כאלה שיישארו לשרת בצה"ל גם כשחלק מחבריהם כבר ישתחררו ויעברו לפרק אחר בחייהם".

כדי למצוא את אותם מפקדים מוכשרים לעתיד, נערך בשנה האחרונה תהליך מיון קפדני. "בפעם הראשונה בהיסטוריה, שלח מפקד זרוע היבשה מכתב ל-2,900 מלש"בים שאותרו כבעלי פוטנציאל פיקוד גבוה, והזמין אותם להתמיין לתוכנית חדשה", מספר תא״ל (מיל׳) בזק.

מתוך כולם, התייצבו 1,600 בני נוער לימי חשיפה, שלאחר מכן הגישו מכתבי עמדה והשתתפו ביום סיירות ובגיבושים מיוחדים. אלה שעברו, המשיכו לסדרת מיון מיוחדת ומבדקי קצונה, כשלבסוף 71 מהם צלחו את ועדת הקבלה הסופית לתוכנית.

לכל הנתונים על המ"פים לעתיד לחצו כאן.

"תוכנית ארז מעלה למעשה את היבשה למגרש", אומר תא"ל (מיל') בזק, "כאשר בנוסף לתפקידים הקיימים ביחידות המיוחדות, נפתחה לראשונה תוכנית יעודית לפיקוד ביחידות היבשה, הפונה לבני הנוער האיכותיים ביותר ומציעה להם מסלול שירות אטרקטיבי לפיקוד קרבי בנוסף למסלולי ההתנדבות היוקרתיים ביותר בצה"ל. המטרה שלנו היא לא רק למשוך את אותם, אלא גם לגרום להם להישאר איתנו לאורך זמן, ולספק להם כלים להיות מפקדים מצוינים בגדודים״. 

המסלול, אומרים בתוכנית, בנוי באופן שנותן מענה לחיפוש אחר שירות מעניין, משמעותי ומאתגר, המשלב הכשרה מושקעת, מתן כלים מקצועיים ורווח אקדמי. במהלך הקד"ץ, שנמשך שלושה חודשים, הם יעשו פסיכומטרי, ובסיומו יתגייסו למסלול קרבי - הם יוכשרו במשך שנה כלוחמי קומנדו, לאחר מכן כמפקדים זוטרים בחטיבה המובחרת, ואחרי התקופה האינטנסיבית הזו ייצאו לארבעה סמסטרים באוניברסיטת תל אביב, בה ילמדו על צבא וביטחון.

 

בתום הלימודים, במהלכה יעברו הכשרות צבאיות נוספות, ייצאו לקורס קצינים ויפקדו לראשונה בפלוגה איתה התחילו את תהליך ההכשרה. כל אחד מהם יעבור השלמה חילית בהתאם לשיבוץ שלו, ולבסוף יקבל דרגת סגן, תואר ותפקיד ראשון כמפקד מחלקה.

אבל כעת עוד מחכה להם שירות ארוך, אינטנסיבי ומאתגר, הכולל 2 תפקידי מ"מ ו-2 תפקידי מ"פ. בסך הכול - 6 שנים ו-8 חודשים של הצלחות, למידה, הובלה, מנהיגות ותחושת סיפוק.

בחודש בקרוב כבר יחל תהליך המיון של המחזור הבא, חניכי ארז החדשים של 2024. ובינתיים, נותר לאחל למשרתים שמתגייסים היום בהצלחה.

״בגלל שזו הפעם הראשונה, חיפשנו חלוצים. אנשים שיש להם את האומץ להיכנס לתוכנית שכזו. אלו שיטביעו חותם, יפרצו ויתוו את הדרך לבאים בעקבותיהם״, מסכם בסיפוק תא״ל (מיל׳) בזק.

"זה חלום שמתגשם סוף סוף", מספר שחר שהתגייס היום, "אני רוצה כבר להתחיל את המסע ולהתקדם כמה שיותר גבוה".