גדוד תעוז נסגר. מה קורה עכשיו?

גדוד המפתח של חיל המשטרה הצבאית, תעוז, עבר שינוי משמעותי והתמזג לתוך גדוד פנתר החדש של הגנת הגבולות. אז איך מסכמים כמעט 20 שנות עשייה בגזרה החמה באיו"ש? ומה קורה עם הלוחמים והלוחמות מעכשיו והלאה? נפגשנו לשיחה עם המג"ד של הגדוד הנסגר, וחזרנו עם כל התשובות

10.09.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

זה כבר שני עשורים שגדוד תעוז פועל ברחבי יהודה ושומרון למניעת פיגועים ופעולות טרור נגד מטרות ישראליות. עם פתיחתו ב-2004, בעקבות גל טרור שהסלים בשנה שקדמה לה, הוקמו מחסומים בנקודות ביקורת ברחבי הגזרה, ואחריות הלוחמים והלוחמות הייתה פיקוח ובקרה בנקודות קריטיות אלה.

הגדוד, שפעל עד כה תחת חיל המשטרה הצבאית, נסגר בבהדרגה בחודשים האחרונים - ומשרתיו הועברו לחיל הגנת הגבולות.

הוא התמזג לגדוד פנתר החדש בתור 2 פלוגות לוחמות, הכומתה הכחולה התחלפה במג'ורפת, וכלל הלוחמות והלוחמים עברו קורס השלמת הכשרה לרובאי 06, במטרה להתאימה למשימות החדשות. 

זמן השירות של הלוחמות שכבר התגייסו לתפקיד לוחמת מעברים, ועברו השלמת הכשרה, לא ישתנה ויישאר שנתיים. המתגייסות החדשות יתגייסו ישירות להכשרה בסיירים של הגדוד החדש, וישרתו כשנתיים ושמונה חודשים.

"כחלק מחיזוק אזור התפר, כל מי שהיה מסתנן דרך הגדרות הפרוצות, החל להיכנס ולצאת דרך המעברים", מסביר סא"ל איציק בן יאיר, מג"ד תעוז, "זה הביא לעלייה בניסיונות ההברחה דרך המעברים - מאמל"ח שמוחבא בדלתות כפולות של אוטובוסים ומשאיות, עד לחמושים שמתחבאים בתאי מטען של כלי רכב".

בעקבות העלייה הזו ולנוכח גל הטרור הנוכחי, הוחלט מהלך ההסבה והמיזוג לגדוד פנתר החדש, ולתפיסת קו בחטמ"ר אפרים. הגדוד המקביל לתעוז, גדוד ארז, נכון לעכשיו - ימשיך לתפוס עמדות בעוטף ירושלים.

"בגדוד תעוז שירתו גם לא מעט אנשי מילואים וקבע. בעקבות סגירתו, יצרנו לכולם מסלול אישי - בו יוכלו להתקדם ולהשתבץ בתפקידים אחרים, במשטרה הצבאית או בגדוד פנתר", מציין סא"ל בן יאיר.

רק בשנתיים האחרונות רשמו בתעוז לא מעט הישגים: ב-2021 תפס הגדוד יותר מ-5,600 שוהים בלתי חוקיים, ב-2022, תפס כ-4,100 מסתננים, 211 אמצעי לחימה ו-82 זיופי ת"ז. כבר בחודש האחרון תפסו לוחמות ולוחמי גדוד פנתר החדשים כעשרות מסתננים בכל לילה, העלו את רמת המוכנות והשמירה באזור התפר - והוכיחו שגם אחרי השינוי הם מוכנים תמיד לכל משימה.