למדנו מהדבורנים - איך מצליח ה'טייפון' לסכל מחבלים?

כאשר זירת הים הפכה לסוערת מתמיד, הדבורנים של פלגה 916 פעלו בעוצמה. שמענו מהם על ההצלחות המבצעיות, הפעילויות הבלתי פוסקות, וגם מיהו "הטייפוניסט"?

14.11.23
אלה פלג, מערכת את"צ

בין מרדפים ימיים, סיכולי ניסיונות חדירה של סירות אויב וצוללני חמאס חמושים - הדבורנים של פלגה 916, פלגת הבט"ש (ביטחון שוטף) של בסיס אשדוד, עושים הכול כדי להגן על הביטחון הימי. 

 

ראיון ועריכה: יובל בניאן, צילום: עמר סבג

"אנחנו נותנים מענה לאירועים הקיימים בשטח, כמו פיגועים, איומים, הברחות, והגנה על הנכסים האסטרטגיים בים", מסביר סגן גיא, מפקד דבורה, "אנחנו שומרים על הגבולות הימיים של מדינת ישראל ורצועת עזה 24/7".

הספינות של הדבורנים, "דבורה" ו-"שלדג", הן בעלות מערכת נשק מיוחדת בשם "טייפון", המשמשת לסיכול כלי שיט ומחבלים בים וביבשה. היא נחשבת לנשק ימי מדויק במיוחד, עם יכולת ירי של אלפי פגזים, שמסוגלת לפגוע במרחק של קילומטרים שלמים. כל זה, בזכות המנועים שבתותח הטייפון, המבטיחים דיוק בכל מצב - אפילו בתנודות הגלים.

הלוחם המוסמך לשימוש בטייפון, מכונה "טייפוניסט". "הוא צריך להיות חכם ומסור, כי הוא אחראי על הנשק המרכזי שהספינות משתמשות", סגן גיא מפרט.

הפעילות הבלתי פוסקת של הדבורנים בשגרה, מהווה יתרון משמעותי עבור פלגה 916 בחירום - כאשר כל הלוחמים מכירים היטב את הגזרה כמו את כף ידם: "זה המגרש הביתי שלנו, ולכן יש לנו יתרון של התמצאות במרחב. אנחנו מזהים איך אפשר לסייע למצוא מטרות ולכוון את הכוחות ביבשה".

וכך, עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, כשמחבלי חמאס החלו בניסיונות חדירה במרחב הימי, כוח הבט"ש שהיה פרוס כבר באזור השמיד בהצלחה עשרות מהם.

"ברגעים האלה, אתה רואה את הספינה עובדת בצורה הטובה ביותר", הוא משחזר, "יש סנכרון מוחלט בין הלוחמים, וכולם ממלאים את התפקיד שלהם במהירות הכי גבוהה".

אבל הפעילות שלהם לא פסקה שם - במשך החודש האחרון, מחבלים נוספים ניסו לחדור דרך חוף זיקים, וחוסלו על ידם. יתרה מזאת, עם התרחבות הפעילות הקרקעית, הקשר הרב-זרועי התעצם, והדבורנים וכוחות זרוע הים מכוונים את היחידות ביבשה, תוקפים ומגנים עליהם מהים.

"תוך כדי הפעילויות אנחנו חושבים על הנופלים, ועל תחושת השליחות שבאה עם ההגנה על המדינה", מסכם סגן גיא, "זה נותן לנו כוח להמשיך, וביחד ננצח".