"הלב זה מה שמוביל אותנו"

אנחנו פוגשים אותן בכל פעם שאנו נזקקים לטיפול רפואי, אך לא תמיד ברור לנו באמת עד כמה חשוב התפקיד שלהן. לכבוד שבוע האחיות הבינלאומי, שוחחנו עם שלוש אחיות צה"ליות שסיפרו לנו על השירות המשמעותי ועל החוויות הבלתי נשכחות

22.05.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

סגן קורל אוחנה: מפקדת בחר"פ צריפין

"בפעם הראשונה שראיתי החייאה מהצד, הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות", מספרת סגן קורל אוחנה, מפקדת במיון לבדיקות תקופתיות בחר"פ צריפין. "הייתי נערה בת 15, התנדבתי אז במד"א, הקסים אותי לראות את הדרך בה אפשר להציל חיים".

עשר שנים מאוחר יותר, סגן אוחנה לוקחת פיקוד והיא אחראית לבריאותם של אנשי קבע רבים. "כל מי שמעל גיל 30 מזומן אלינו לבדיקות תקופתיות, בדיקות של לחץ דם, בדיקות שמיעה, רמת הסוכר וכו'. אני עוקבת אחריהם ועוזרת להם לרדת במשקל במקרה הצורך. אני מסבירה להם על החשיבות של התרופות שהם צורכים ומחנכת אותם לאורח חיים בריא".

במסגרת לימודיה המקצועיים במסלול עתודה, היא שילבה גם הכשרה של פרמדיקית. "ידעתי שזה יעזור לי מאוד בשליטה ברגעי חירום", היא מסבירה. "כמה חודשים אחרי שסיימתי את העתודה והגעתי לאן שאני נמצאת כעת היה מקרה חירום במרפאת השניים. הרופא קרא לי בדחיפות, ראיתי שאחד המטופלים התמוטט, לקחתי פיקוד, ידעתי שיש לי את הכלים הטובים ביותר. הענקתי סיוע נשימתי מתקדם, ואחרי שבוע וחצי, כאשר הוא השתקם, הוא הגיע אליי והודה לי - ידעתי שאני הייתי האדם הנכון בזמן הנכון".

"הלב זה מה שמוביל אותנו בתפקיד הזה", היא מסכמת בסיפוק. "אנחנו העיניים של הרופאים, אנחנו נותנים את הטיפול, את התרופות ואת היחס לכל אדם שזקוק לו".

 

סרן שירין פריזדה: סגנית מפקדת מוקד "מכל הלב"

"מאוד התרגשתי בטיסה, רציתי כבר להגיע לשם", נזכרת סרן שירין פריזדה, סגנית מפקדת מוקד 'מכל הלב', שהשתתפה במשלחת הסיוע לנפגעי רעש האדמה בפיליפינים ב-2015. "תמיד כשצריך סיוע ומחפשים מתנדבים אני הראשונה שקופצת".

"שלוש וחצי שעות מהרגע שהגענו לשם - הקמנו בית חולים שדה. זה היה מדהים", היא אומרת. "מסביב לא היה חשמל, מים ותקשורת, ובתוך בית החולים שהקמנו היה אוהל לטיפול נמרץ, חדר ניתוח, מיון ילדים - ואפילו חדר יולדות".

במהלך הסיוע חוותה סרן פריזדה מספר אירועים שהוכיחו לה כמה משמעותי השירות שלה. "הגיעה אלינו ילדה פצועה כבת 8 שנזקקה למנת דם באופן דחוף. הבנו שאם לא יהיה תורם היא עלולה למות", היא משתפת. "איתרנו מישהי עם דם מסוג O מינוס, שיכולה לתרום לכל סוג דם. זה מעשה שאזכור לתמיד".

במקרה אחר, נקראה סרן פריזדה יחד עם חברים נוספים במשלחתה לסייע לאישה שכרעה ללדת. בעקבות העזרה שלהם, החליטה האם הטרייה להביע את הכרת התודה שלה בצורה מרגשת במיוחד: "סיפרו לנו שהיא קראה לתינוק 'ישראל' בעקבות העזרה שלנו, אני הייתי מאוד שמחה. אין ספק שהמשלחת לפיליפינים היה דבר המיוחד ביותר שעשיתי בשירות".

מלבד השתתפותה במשלחת הסיוע, מספרת סרן פריזדה על התפקיד המאתגר: "אני אחראית על 60 חיילים ומטרתנו היא לתת שירות, ייעוץ ומענה לתלונות הציבור בכל הדברים הקשורים לעשייה בחיל הרפואה. זה מקום עם דרישות גבוהות  - אבל אני נהנית מכל רגע".

 

סרן אנה סומגין: מרכזת מסלול העתודה של אחיות בצה"ל

"מסלול לימודי העתודה של האחיות משדרג את הסטודנטים והסטודנטיות בדברים נוספים מעבר ללימוד התואר באזרחות", מצהירה סרן אנה סומגין, האחראית על ריכוז מסלול העתודה של האחיות בצה"ל.

"גם אני עשיתי את המסלול הקדם צבאי לאחות בצה"ל. הוא מסייע לעתודאים להגיע מוכנים יותר לצה"ל ולעשייה הצבאית", היא מדגישה.

"אנחנו מראים להם איך המערכת מתנהלת מבפנים כשהם עדיין לא לובשים מדים", היא מסבירה. "במהלך המסלול אנחנו מלמדים אותם גם תכנים מיוחדים, שקשורים במנהיגות ובפיקוד, כיוון שבמסגרת התפקיד שלהם, ובעצם היותם קצינים, הם אחראים על חיילים ועל תחומי ניהול שונים".

במסגרת עבודתה, סרן סומגין דואגת לבניית מסלול העתודה של האחיות, משמשת כמורה במסלול ומעבירה בו תכנים, ואף דואגת להכרת התפקיד למלש"בים בבתי ספר.

"עם השנים, אנחנו שמים לב למגמת עליה ברצון להתגייס לתפקיד זה. בצבא, האחיות מקבלות תפקידים ניהוליים ומקצועיים, מה שהפוך את עשייתן למאתגרת אף יותר".

"לכל מי שבוחר בתפקיד זה יש מכנה משותף", מסכמת סרן סומגין. "אהבת האדם והרצון לעזור לזולת הוא משהו שטבוע באישיות של האחים והאחיות".

למידע נוסף על מסלולי מגמות הרפואה בעתודה האקדמית לחצו כאן