חטיבת הנח"ל (933) נוסדה כחלק מגרעיני הנח"ל (נוער חלוצי לוחם), שהקימו אינספור קיבוצים ונקודות התיישבותיות בראשית ימיה של מדינת ישראל

בהמשך שנותיה הורכבה החטיבה מרוב של לוחמים שהתגייסו בגיוס כלל צה"לי, ושאינם קשורים בהכרח לתנועת ההתיישבות ולגרעינים. חטיבת הנח"ל כפופה כיום לעוצבת הפלדה (אוגדה 162) בפיקוד הדרום ובמסגרתה פועלים גדוד 50 (בזלת), גדוד 931 (שחם), גדוד 932 (גרניט) וגדוד הסיור המכיל את פלוגת הסיור, פלוגת ההנדסה ופלוגה נגד טנקים.  

חטיבת הנח"ל של ימינו הוקמה בשנת 1982, כאגד של כמה וכמה גדודים, בעקבות הצורך שעלה בכוחות חי"ר נוספים במלחמת לבנון הראשונה. בשלושים השנים שחלפו מאז המלחמה, הייתה החטיבה מעורבת באינספור מבצעים מורכבים ברחבי לבנון, ברצועת עזה ובגדה המערבית. עם פרוץ מבצע צוק איתן, היה גדוד 931 של החטיבה לכוח הראשון שנכנס לרצועת עזה. בקרבות הקשים בבית חאנון נפלו שלושה מלוחמי הגדוד ועם סיום הלחימה קיבל הגדוד את צל"ש מפקד האוגדה ולחמישה מלוחמיו הוענקו צל"שים על גבורתם בקרבות. אירועי הטרור הפלסטיני בשטחי יהודה ושומרון הביאו את לוחמי החטיבה להכיר מקרוב את ערי יהודה והשומרון, שם ערכו מבצעים מיוחדים למיגור הטרור.

לוחמי חטיבת הנח"ל חובשים כומתה בצבע ירוק בהיר עם סיכת חיל הרגלים ונועלים לרגליהם נעלי חי"ר אדומות. תג היחידה של חטיבת הנח"ל מורכב מחרב, מגל וחיטה. החרב מסמלת את ערך ההגנה, והמגל והחיטה מסמלים את עבודת האדמה והחלוציות – סימן לקשר שבין חטיבת החי"ר לבין מורשת גרעיני הנח"ל. בסמל החטיבה ארבעה חצים, המסמלים את ארבעת הגדודים - גרניט, שחם, בזלת והגדס"ר.

המתגייסים לחטיבת הנח"ל שוהים בשמונת החודשים הראשונים לשירותם בבסיס ההכשרות החטיבתי של הנח"ל, הממוקם סמוך לערד. בארבעת החודשים הראשונים לשירותם נמצאים הטירונים בבסיס "נח"ל טוב", בסיס הטירונות של היחידה ובארבעת החודשים הנוספים נמצאים החיילים בבסיס "נח"ל קריות", בסיס האימון המתקדם.