מה שאפשר לספר לכם על יחידה 504

על אף תרומתה האדירה לביטחון המדינה, מאות המבצעים המוצלחים והצל"שים הרבים, ספורים האנשים אשר מכירים את פעילות היחידה. כעת אגף המודיעין מציג: יחידה 504. המחשב ישמיד את עצמו עם תום קריאת הכתבה...

22.11.18
מערכת את"צ

אגף המודיעין צופן לא מעט יחידות אשר עננת הסוד עופפת אותן. יחידה 504 היא אחת מהן. מה משמעות הספרות? איננו יכולים לספר לכם, אך נוכל לגלות כי מדובר ביחידה מיוחדת להפעלת סוכנים - עוצבת המודיעין האנושי.

עולם איסוף המודיעין הוא רחב מאוד, ומחולק לשלושה מקורות מידע: אותות, חזותי ואנושי. האחרון שבהם הוא סוג המודיעין בו עוסקת יחידה 504.

אנשי היחידה פועלים בכלל הגזרות בתוך גבולות הארץ וגם בארצות זרות, ומפיקים מידע קריטי על האויב, אשר משמש פעמים רבות בסיס לתכנון מבצעים צבאיים.

כוח משולש: סוכן, מפעיל ולוחם

הצלחת כל משימת הפעלת סוכנים ביחידה, מהקטנה ועד המסובכת ביותר, תלויה בשלושת הגורמים שמשתתפים בה - הסוכן, המפעיל והלוחם. מה תפקידו של כל אחד מהם?

סוכן: הסוכן הוא המשאב החשוב ביותר. הוא האדם אשר נמצא "בצד השני" ומעביר את המידע המודיעיני. על הסוכן לעשות זאת מבלי לעורר חשד, ומבלי שאף אדם בסביבתו ידע מה תפקידו האמיתי, שמא ייחשף וילכד.

מפעיל: קצינים לתפקידים מיוחדים (קת"מים), הם ליבת היחידה. הם אלו שמגייסים את הסוכנים ומפעילים אותם -  כל קת"ם אחראי על מספר סוכנים, אותם הוא פוגש ומתדרך לגבי המשך הפעילות והמידע המודיעיני אותו יש להשיג.
הקשר בין מפעיל לסוכן מיוחד במינו, קשר אישי ולא רק מקצועי בלבד, אשר נמשך לעתים שנים רבות. הקשר בנוי על הרבה מאוד אמון, בגלל הסכנות הרבות, לשני הצדדים, אשר כלולות בכל מבצע.

לוחם: כמו שני הגורמים האחרים, גם הלוחמים מאותרים בקפדנות רבה טרם גיוסם לתפקיד מיוחד זה. הם עוברים טירונות בחטיבת גולני והכשרה פנימית ביחידה, אשר כוללת לחימה בטרור ופעילות חשאית, בארץ ובחו"ל.

לוחמי היחידה מלווים כל מבצע, בכל גזרה, ותפקידם לדאוג לביטחונם של הסוכן, המפעיל ובטחון המבצע - שיישאר בגדר סוד מוחלט. הלוחמים לא מסתפקים בליווי המפגשים ואבטחתם, אלא בונים מבצע שלם סביבם - מבדיקת השטח ווידוא כי אף אחד לא עוקב אחר הסוכן, דרך אבטחת המפגש ועד תיאום דרכי התקשורת לקביעת המפגש הבא.

וזהו רק חלק מפעילותה של היחידה, שבה המציאות עולה על כל דמיון.