מבצע "שומר החומות" - סיכום 17.05

18.05.21
מערכת אתר צה"ל
  • 23:00 - הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, קיים לפני זמן קצר שיחה עם ראשי הרשויות בדרום, עדכן אותם בפעילות צה"ל במבצע "שומר החומות" ושמע מהם על האתגרים בעורף.

    "למנהיגות שלכם ולחוסן שהאזרחים מפגינים יש עוצמה רבה", הצהיר הרמטכ"ל, "חמאס טעה כשהוא ביצע את הירי לפני 8 ימים לכיוון ירושלים, הוא לא חשב שזה מה שיקרה. חמאס הופתע מהעוצמה, מהשיטות ומההישגים והוא סופג עכשיו מכה קשה מאוד. המבצע יימשך ככל שידרש".


  • 20:03 - מטוסי קרב וכלי טיס תקפו חמישה בתי מפקדים של חמאס ברצועת עזה. הבתים שהותקפו שימשו כתשתיות טרור.

    בין בתי המפקדים שהותקפו נמנים ביתו של עז אלדין חדאד, בכיר במטכ״ל הזרוע הצבאית וראש הסיוע הקרבי הכלל רצועתי במהלך הסבב האחרון. ביתו של אמג'ד אבו נג'א, מפקד גדוד נוחבה ברצועה, שניהל מביתו לחימה במהלך הסבבים השונים. ביתו של אברהים מחמד מצטפא כוארע, מפקד גדוד דרום חאן יונס, שלקח חלק בפיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל משנת 2008 וכן היה אחראי על הירי הרקטי לעבר ישראל. ביתו של אחמד שמאלי, מפקד גדוד נוחבה בסג'עיה. בביתו קיימת תשתית תקשורת צבאית ותשתית לאכסון אמצעי לחימה, וביתו של נסים אבו עג'ונה, מפקד גדוד בית לאהיא, שבביתו קיימת תשתית צבאית לניהול לחימה.

 
תקיפת בתי מפקדים בכירים בחמאס ששימשו כתשתית טרור

  • 19:20 - נכון לשעה 19:00, החל מהשעה 07:00, זוהו כ-190 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. כ-25 שיגורים נפלו בשטח הרצועה.
    לוחמי ההגנה האווירית יירטו עשרות רקטות על פי מדיניות היירוט.
  • 18:59 - מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר את החמ"ל הראשי של ביטחון הפנים של ארגון הטרור חמאס בשכונת רימאל, בצפון רצועת עזה. החמ"ל מהווה תשתית טרור מרכזית של החמאס, ממנו פועלים פעילי המודיעין הצבאי של הארגון.

החמ"ל הראשי של ביטחון הפנים של ארגון הטרור חמאס, רימאל

 

תיעוד תקיפת החמ"ל הראשי של ביטחון הפנים של ארגון הטרור חמאס, רימאל

  • 18:00 - מטוסי קרב וכלי טיס סיכלו חמישה פעילי טרור שעסקו בהכנת שיגורי רקטות לעבר שטח ישראל. כמו כן, כלי טיס של צה"ל תקפו פיר מבצעי נוסף של מנהרת לחימה של ארגון הטרור בצפון רצועת עזה, שש עמדות שיגור רקטות תת קרקעיות ו-10 עמדות שיגור על קרקעיות לאורך כל רצועת עזה.
  • 15:41 - מטוסי קרב תקפו פיר מנהרה שמוקמה בביתו של פעיל חמאס בצפון רצועת עזה.

|
תקיפת פיר מנהרה בביתו של פעיל חמאס

    • 14:07 - זהו היום השמיני למבצע "שומר החומות". לאחר הערכת מצב של הרמטכ"ל - צה"ל ממשיך בתקיפות.

      "ישנה התמקדות בשלוש קבוצות - הראשונה היא בכירים ופעילים, השנייה היא תשתיות - יעדי תת קרקע, מטרות ממשל, בתי פעילים בהתמקדות של מג"דים ומ"פים, והשלישית היא אמל"ח - תלול מסלול על סוגיו השונים ואמצעים מיוחדים", מפרט דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן.

      שני אירועים קרו בשעות האחרונות ואחד במהלך הלילה: סיכול של מח"ט צפון הרצועה בגא"פ, סיכול כלי ימי בלתי מאויש, ותקיפות בתת קרקע - ה'מטרו' של חמאס.

    • 13:58 - לוחמי זרוע הים וכלי טיס סיכלו אמצעי שנחשד כאמצעי לחימה ימי צולל, שכלל הנראה היה בדרכו לבצע פעילות חבלנית עוינת. לוחמי זרוע הים זיהו במהלך הימים האחרונים תנועות חשודות במרחב צפון הרצועה וסמוך לנכסים של הכוח הימי של חמאס, ועקבו אחרי מספר פעילים של הכוח ותנועותיהם במרחב. הם תקפו את הפעילים ואת אמצעי הלחימה על מנת לסכל את האיום.


סיכול כלי צולל בלתי מאויש בצפון הרצועה

  • 12:58 - "יחד עם השב"כ ובזכות מודיעין יוצא דופן שמגיע ממנו, סוכל חוסאם אבו-הרביד - מח"ט צפון הרצועה בגא"פ, פעיל טרור דומיננטי בארגון, שאחראי בין היתר לפיגוע הירי בתחילת המבצע", אומר תא"ל זילברמן.

    החטיבה עליה פיקד עד לפני כמה שעות, ממקדת את הירי בשדרות, ואחראית לירי הרקטות בשבועיים שקדמו למבצע. "הסיכול היה מורכב, והתבצע באמצעות מטוסי קרב", הוא ממשיך.

    אבו-הרביד מפקד בארגון למעלה מ-15 שנים, ואחראי על מספר פיגועי נ"ט, בניהם הפיגוע ביומו הראשון המבצע, בו נפצע אזרח באורח קל. בנוסף, הוביל באופן עקבי שיגורי רקטות לעבר מדינת ישראל בעת סבבי לחימה, כמו גם ירי לעבר כוחות צה"ל.

 
סיכול חסאם אבו-הרביד, מפקד חטיבת צפון רצועת עזה בארגון הטרור גא"פ.

  • 09:25 - נכון לשעה 07:00: החל מהשעה 19:00 אמש, זוהו כ-60 שיגורים משטח עזה לישראל. כ-10 שיגורים נפלו בשטח הרצועה. לוחמי ההגנה האווירית יירטו עשרות רקטות על פי מדיניות היירוט.

  • 08:17 - בוצעה תקיפת 'מטרו' ג' בצפון הרצועה, במסגרתה הותקפו כ-35 יעדי טרור בטווח זמן של כ-20 דקות. התקיפה בוצעה על ידי 54 מטוסי קרב תוך שימוש בכ-110 חימושים מדויקים. במהלך תקיפה זו, הותקפו כ-15 ק"מ של מנהרות הטרור.

 
גל תקיפות נגד ה'מטרו' של חמאס

  • 06:14 - מטוסי קרב תקפו פיר מנהרה השייך לארגון הטרור חמאס בדרום הרצועה, שנמצא סמוך לגן ילדים ומסגד. התקיפה התבצעה תוך נקיטת אמצעי זהירות ככל הניתן, כדי לצמצם פגיעה אפשרית באזרחים.

 
תקיפת פיר מנהרה של חמאס


בתמונה: פתח מנהרת הטרור, בסמוך לגן ילדים ומסגד

  • 05:31 - מטוסי קרב וכלי טיס תקפו תשעה בתי מפקדים של חמאס ברחבי הרצועה. הבתים שהותקפו שימשו כתשתית טרור ובחלק מהבתים אף נמצאו מחסני אמל"ח. בין בתי המפקדים שהותקפו נמנים ביתו של מפקד גדוד בית חאנון, ביתו של מפקד פלוגת בית חאנון, ביתו של מפקד פלוגה בעיר עזה וביתו של מפקד פלוגה בגדוד שאטי של חמאס. בנוסף, הותקפה תשתית צבאית לניהול לחימה בבית האחראי למודיעין צבאי של ארגון הטרור חמאס בסג'עיה.

 
תקיפת בתים של מפקדים בחמאס ששימשו כתשתית טרור

  • 01:52 - מטוסי קרב מבצעים כעת תקיפה נרחבת של יעדי טרור ברחבי רצועת עזה.

  • 00:45 - במאמץ משותף של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, אגף המודיעין וחיל האוויר, הותקף מתחם של המודיעין הצבאי של חמאס.

 
תקיפת מתחם מודיעין צבאי של חמאס