"צה"ל בכשירות גבוהה למלחמה ביחס לכל תרחיש האיום והייחוס"

04.09.18
מערכת את"צ

בשנים האחרונות וביתר שאת מאז צוק איתן בקיץ 2014, צה"ל עוסק בהעלאת כשירות כוחותיו וחיזוק יכולותיו, תוך התאמתם לאתגרים השונים כפי שהם באים לידי ביטוי בתר"ש גדעון.

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, גיבש בימים האחרונים מסמך מעמיק, העוסק במוכנות ובכשירות של צה"ל למלחמה. במסמך נכתב כי "כמי שאחראי למוכנות הצבא למלחמה, אני קובע כי צה"ל ערוך ומוכן לכל משימה שיידרש לה", מכריז הרמטכ"ל, "צבא בעל עליונות מודיעינית ואווירית, יכולת יבשתית וניסיון מבצעי עשיר שעומד למבחן יום יום, בכל זירת המלחמה".

המסמך גובש כחלק ממימוש חוק המילואים: "על צבא הגנה לישראל מוטלת החובה והאחריות להבטיח את רמת כשירות מערך המילואים והמשרתים בו באמצעות מתן הכשרות, אימונים וציוד הולמים על פי משימות יחידותיו".

"יחד עם זאת, כשירות הצבא לעולם תהיה חסרה", מוסיף רא"ל איזנקוט. "ישנם פערים והם מתקיימים לצד ניהול סיכונים וסדרי עדיפויות. עלינו המפקדים מוטלת החובה להטיל את תהליכי בניין הכוח לשמירת איכותו ועליונותו של צה"ל בהווה, ולנצל את חלון ההזדמנויות להתאמת צה"ל לאתגרי העתיד".

במהלך השנים 2015 ו-2017, נכתבה אסטרטגיית צה"ל, ולאורה בוצעו התאמות של התפיסות המבצעיות והתורות. כמו כן, הושלמו תהליכי נוהל קרב לתכניות אופרטיביות בכלל החזיתות בזירת המלחמה ונכתבה תפיסה "יבשת באופק" ותפיסת ה"יציבה היבשתית".

בתחום האימונים חל שיפור חסר תקדים. אימוני הגדודים הסדירים עלו מ-21 שבועות אימונים בשנת 2012, ל-34 שבועות אימונים ב-2018. אימוני המילואים עלו בהיקפם ובהתאמתם למודל 17:17, במהלך שנת 2014 התקיים תרגיל אוגדתי אחד, והתאמנו תשע מסגרות גדודיות. לעומת זאת, במהלך שנת 2018 התקיימו ארבעה תרגילים אוגדתיים והתאמנו 20 מסגרות גדודיות.

לראשונה מזה מספר שנים נערך תרגיל גיס בשיתוף כל המפקדות במתאר הצפוני. ונעשתה מהפכה גם בתחום מתקני האימונים. החל משנת 2016 הוקמו מתקני אימונים מיוחדים לאתגר המבצעי הנוכחי, וטופלו בתוכנית הרב-שנתית בתשתיות של 17 מחנות אימונים.

 

בנוסף, תמונת המודיעין והמטרות הגיעו בתקופה האחרונה להישגים שלא נראו בעבר בצה"ל. היקף החימושים הוא הגבוה ביותר שהיה, פי חמישה חמושים מדויקים יותר לעומת שנת 2006, ובין 30%-60% יותר מלאי חימוש מאז 2014

המהפכה לא נעשתה רק בתחום הכשירות והאימונים, אלא גם בתנאי המשרתים. בין השנים 2017-2019, שופצו ועוד עתידים להשתדרג מספר רב של בסיסים ברחבי הארץ:

  • שיפוץ המאל"א
  • הקמה מחדש של מחנות צנובר, אל-פוראן וקלע ברמת הגולן
  • שיפוץ מחנות תבץ ותרצה בבקשה
  • הקמת לשביית "אל פוראן"
  • תכנית מתקן "רותם (מל"י) ושיפוץ שיזפון
  • צפי לשיפוץ מחנות רמה"ג: צנובר, יואב, קרן, חומה