תחקיר נפילת שני לוחמים ולוחמת צה"ל בעקבות חדירת המחבל בגבול מצרים

13.06.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

תחקיר אירוע חדירת המחבל בגבול מצרים, אשר התרחש ביום שבת, 3 ביוני 2023, י"ד בסיוון התשפ"ג, בו נפלו סמל ליה בן נון ז"ל, סמ"ר אורי יצחק אילוז ז"ל וסמ"ר אוהד שמעון דהן ז"ל הוצג השבוע לרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, על ידי מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד עוצבת 'אדום', תא"ל איציק כהן.

מהתחקיר עלה כי שוטר מצרי, חדר מגבול מצרים לשטח ישראל דרך מעבר ביטחוני בגדר וביצע ירי לעבר מפקד כיתה בגדוד 'ברדלס', סמ"ר אורי יצחק אילוז ז"ל, ולוחמת בגדוד 'ברדלס', סמל ליה בן נון ז"ל, בעת שביצעו משימת הגנה במרחב. מהירי נהרגו שני הלוחמים. מספר שעות לאחר מכן, זוהה המחבל וירה מטווח רחוק לעבר כוח צה"ל שהשיב בירי. במהלך חילופי האש, נפל קשר מח"ט 'פארן', סמ"ר אוהד שמעון דהן ז"ל, ונפצע באורח קל גשש צה"ל. לאחר ההתקלות הראשונה חתרו מפקד החטיבה ופקודיו למגע, והסתערו קדימה עד לנטרול המחבל.

מהתחקיר עלה, כי הסיבות המרכזיות להתרחשות האירוע הן המעבר הביטחוני בגדר, שהוסתר אך לא ננעל, ומימוש לא איכותי של עקרון האבטחה וההגנה במרחב הגבול. בנוסף נמצא כי נדרש לחדד את סדר העדיפויות שנקבע בין המוכנות לאירוע פח"ע, למוכנות להתמודדות עם איום ההברחות השכיח בגזרה זו. לא נמצאו דופי או תקלה בפעולת הלוחמים שנפלו, לוחמים אלה בלטו לחיוב בעשייתם כחיילים בצה"ל.

עוד נמצא כי פריסת הכוחות בהגנה במרחב, המתאפיין באירועי הברחות לצד ריבוי מטיילים ישראליים, הייתה נחוצה. עם זאת, הפיצול לזוגות, משך זמן המשימה ואופן השליטה, היו צריכים להישקל ולהתבצע אחרת, ולקחים בתחום זה הופקו ויישומו.

התחקיר מעלה בבירור כי מרגע זיהוי המחבל בסמיכות לשטחים בהם מצויים מטיילים ישראלים, הכוחות במרחב חתרו למגע, פעלו בנחישות והביאו לנטרולו. לא נמצא פער במענה לדרישות האוגדה על ידי חיל האוויר, לרבות קיצור זמני הכוננות עבור מערך מסוקי הקרב שהיה מקורקע במהלך סוף השבוע.

במסגרת הלקחים שאושרו למימוש מיידי, הוחלט על אטימת המעברים הביטחוניים בגדר, הפחתת משך המשימה הרציפה של הלוחמים מ-12 שעות רצופות וקביעת מספר מינימלי שונה לחיילים במשימות מסוג זה.

כחלק מהתחקיר, התקיים תחקיר בשיתוף עם הצבא המצרי, על רקע שיתוף הפעולה האסטרטגי-ביטחוני בין המדינות, אשר כלל ביקור של בכירי צה"ל בקהיר ותחקיר משותף בנקודת האירוע בשטח ישראל.

"מדובר באירוע חמור עם תוצאות מבצעיות קשות שהיה ניתן למנוע, ונדרש להפיק ממנו לקחים מידית", הצהיר מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, "על אף התוצאות הקשות, הכוחות הצליחו לסגור מעגל ולנטרל את המחבל בשטח ישראל, בטרם סיכן אזרחים באזורים סמוכים בהם שוהים מטיילים רבים". מפקד הפיקוד קבע כי עוצבת 'אדום' תטמיע תוכנית מיידית לחיזוק המוכנות לאירוע טרור בגזרתה, בהתאם ללקחי התחקיר.

"מדובר באירוע מבצעי עם תוצאה קשה של שלושה לוחמים הרוגים מירי של מחבל בודד", קבע הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, "בולטים שני גורמים שהיה בכוחם למנוע את האירוע - היחס למעבר הביטחוני בגדר והקפדה על עקרון האבטחה. לצד עשייה איכותית של שרשרת הפיקוד, שהביאה לתוצאות והישגים משמעותיים בסיכול בגבול, נמצאו פערים ותקלות בהקפדה על מימוש התפיסה המבצעית ובסדר העדיפויות המבצעי. זהו אירוע קשה, שניתן וצריך היה למנוע. נפיק את הלקחים הנדרשים, נלמד אותם, נתקן ונשתפר". הרמטכ"ל הנחה כי לקחי התחקיר ילמדו ויוטמעו בכלל היחידות הלוחמות בצה"ל.

בעקבות ממצאי התחקיר ומסקנותיו, יינקטו צעדים פיקודיים בעניינם של מספר בעלי תפקידים:

  • בעניינו של מפקד עוצבת 'אדום' - ייערך הליך של נזיפה פיקודית, בעקבות אחריותו הכוללת באירוע, לרבות היעדר הבקרה על מימוש הנהלים.
  • בעניינו של מפקד חטיבת 'פארן' - ייערך הליך של העברה לתפקיד אחר בצה"ל, בגין אחריותו הכוללת באירוע ואופן מימוש הפעילות בגזרתו. זאת לצד האופן הראוי שבו חתר למגע והסתער לנטרול המחבל.
  • בעניינו של מפקד גדוד 'ברדלס' - ייערך הליך של נזיפה פיקודית בגין אחריותו למימוש תפיסת ההפעלה בכוחותיו. כן נקבע כי קידומו יעוכב למשך חמש שנים.

תפיסת ההגנה, האמצעים שעומדים לרשות האוגדה ונושאים נוספים ייבחנו במסגרת הצוות לבחינת תפיסת ההגנה בגבולות שלום, בראשות האלוף נמרוד אלוני.

ממצאי התחקירים הוצגו למשפחות אילוז, בן-נון ודהן. צה"ל משתתף בצערן העמוק של המשפחות השכולות וימשיך ללוותן.

"תחקיר אמת, תחקיר נוקב, תחקיר שיורד עד לשורש האמת"

כאמור, מיד לאחר האירוע הוחלט כי תיפתח ועדה בראשות מפקד פיקוד הדרום ומאו"ג 80, שתציג תחקיר אודותיו. התחקיר בוצע במהירות רבה ככל הניתן, אך בצורה שיטתית ויסודית ובשיתוף עם כוחות הצבא המצרי. "ביצענו תחקיר אמת, תחקיר נוקב, תחקיר שיורד עד לשורש האמת", הדגיש היום מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, "לא נשארה אבן אחת שלא הפכנו".

מהתחקיר עלה כי האירוע התרחש בעקבות כמה תקלות מרכזיות: הראשונה, היא חוסר ההיכרות של הכוחות את המעברים הביטחוניים (מעין פתחים חסומים בגדר הגבול ומאפשרים את פעילות כוחותינו בעת הצורך), שבעקבות האירוע יאטמו. השנייה, הינה אי קיום נוהל בדיקת הכוחות בצורה תקינה ביום ובלילה.

עוד צוין בתחקיר, כי המוכנות המבצעית של הלוחמים בעמדות הסמוכות לקתה בחסר, בעקבות המתח השורר בגזרה בין אירועים פליליים לאירועים פח"עיים. בעקבות זאת, הם אינם דיווחו על ירי במרחב ואינם זיהו נכונה את החשוד. יש לציין כי לא נמצאו דופי או תקלה בפעולת הלוחמים שנפלו, והם אף בלטו לחיוב בעשייתם.

מפה של זירת האירוע בה נפלו הלוחמים ובה נוטרל המחבל

"ליה, אורי ואוהד ז"ל הם גיבורים, שנפלו כשהגנו על מדינת ישראל. דמותם זורחת ומאירה. הם אהבו את הגדוד והחטיבה אהבה עזה והיו מיועדים למשימות פיקוד שונות, ולצערי איבדנו אותם", סיכם אלוף טולדנו, "גדוד ברדלס וכלל הגדודים המגנים בגבולות טובים. יש להם סטנדרט מבצעי גבוה, והם עומדים בחיכוך מדי לילה אל מול ניסיונות הברחה ופח"ע. לא מצאנו כשלים ערכיים, אלא רק מבצעיים - וחשוב שנלמד מהם ונממש אותם ככל שניתן".

באשר לשעות השמירה והשמירה בזוגות בלבד בלילה, נקבע בתחקיר כי זו הייתה שגיאה, ולקחים בתחום זה הופקו וייושמו בהקדם.

כדי להבין את שהתרחש באותו הלילה, חשוב שנחזור אל הגזרה עצמה. אוגדה 80 חולשת על שטח נרחב מהמדינה, ואחראית על ההגנה בגבול מצרים ובחלק ניכר מגבול ירדן. על ההגנה באזורים אלו, אמונים גדודים מיוחדים שהם גם מרחביים וגם אורגניים. כך, הם לא רק זוכים לאחדות פיקודית, אלא גם מכירים כל אבן וגרגיר של חול במרחב, ולומדים אותו לעומק מדי יום.

גבול השלום עם מצרים הוא מתעתע. הוא מספק לכוחות בשטח אתגרים של הברחות סמים ואמל"ח מדי שבוע, ורק בחציון הראשון של שנת 2023 שווי הסיכולים המוצלחים של האוגדה עמד על כלא פחות מ-570 מיליון ש״ח (סכום המהווה ירידה של כ-55% בהברחות שלא סוכלו או שובשו בתקופת הזמן הזו בשנה שעברה).

המצב הזה מספק לצה"ל שני מתחים מרכזיים, אשר הלוחמים והלוחמות בגדודי הגנת הגבולות המעורבים מתמודדים מולם: הראשון - שמירה על כשירות. בגזרה בה ניסיונות להברחות סמים מתרחשים מדי שבוע, חשוב לזכור שברגע, הפעילות עלולה להפוך לפח"עית. השני - המרחב. חשוב לאחוז בגזרה על אף גודלה העצום, ולעשות את המיטב כדי לשמר את משימת ההגנה גם בסד"כ מצומצם ביחד למרחב.