נכנס לתפקידו אלוף דוד זיני כמפקד פיקוד ההכשרות והאימונים והגיס המטכ"לי

07.07.23
מערכת את"צ

מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים והגיס המטכ"לי, אלוף מוטי ברוך, סיים את תפקידו, בו שירת בשלוש השנים האחרונות. במקומו ייכנס לתפקיד אלוף דוד זיני.

טקס החילופים נערך ביום רביעי, במפקדת פיקוד ההכשרות והאימונים במחנה "עמנואל" (ג'וליס), במעמד הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, ובראשות מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי.

במהלך שלוש השנים האחרונות, הקים ופיקד אלוף מוטי ברוך על פיקוד ההכשרות והאימונים, פיקוד אשר תכליתו חיזוק מוכנות צבא היבשה למלחמה. 

בשנות פיקודו הנהיג מהפכה בהכשרות הפיקוד הקרבי ופיקד ישירות על קורס מפקדי אוגדות ומפקדי חטיבות, פיקד על התרגילים המטכ״ליים של צה״ל, ביניהם ״מרכבות האש״ ו״אגרוף המחץ״, והוביל את כלל ההכשרות והאימונים של כוחות היבשה בסדיר ובמילואים. כמו כן, בשנות פיקודו בוצעה התקדמות בשיפור תשתיות האימונים בצה״ל והעלאת כשירות מפקדות הצבא.

"מוטי, יש מפקדים שמראים לך את השביל, יש כאלה שמשקיעים וצועדים איתך לאורכו ויש את הנדירים והמיוחדים שהם עצמם השביל", אמר מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, "הם מכילים אותך, מנווטים אותך ונותנים לך לצמוח לידם. כזה היית עבורנו. זכינו להנות מאורך, מכישוריך, מאישיותך ומניסיונך העשיר ועכשיו צא לדרך חדשה. יש מקומות רבים שזקוקים למפקדים ואנשים כמוך. בשם זרוע היבשה אני מבקש לומר לך היום תודה על תרומתך רבת השנים".

"דוד, מסלול רב שנים ותפקידים הביא אותך לעמוד כאן איתנו היום", המשיך, "צברת ניסיון עשיר במלחמה ובכל קשת המבצעים, אתה יסודי ושיטתי, ובה בעת, קצין המלא ביוזמה וביצירתיות המשכלל את עצמו פעם אחר פעם. אני בטוח כי תדע להביא לתפקיד החשוב הזה מכישוריך הברוכים, מאישיותך ומניסיונך המבצעי".

"זוהי הזדמנות טובה להביע הערכה רבה על האופן שבו אתם משכללים, עקב בצד אגודל, את הכשרות היסוד והפיקוד, את האימונים בסדיר ובמילואים. דרך ארוכה עוד לפנינו אבל אני בטוח שיחד נכבוש פסגות חדשות".

"אני עומד נרגש, הפעם לא בשל קבלת פיקוד והאחריות על תפקיד משמעותי ונכסף, הפעם זו העת להביט לאחור בהתרגשות ובסיפוק רב על שלושים ושמונה שנים של שירות בצבא ההגנה לישראל, ולמען ביטחון ישראל", אמר מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים והגיס המטכ"לי היוצא, אלוף מוטי ברוך, "פקודיי, שותפים לדרך, אנשי פיקוד ההכשרות והאימונים, ברוח הדברים הזו פעלנו ביחד להקמת הפיקוד, שמטרתו חיזוק ושיפור ההכשרות והאימונים בזרוע היבשה". 

"זכינו לאמן יחידות ולהכין למלחמה עשרות אלפים של חיילים במילואים, תמכנו את אימוני הסדיר. קיימנו מערכת הכשרה ואימונים לשיפור כשירות המפקדות, וקיימנו תרגילים רבים, מאתגרים, מחוללי ידע מרמת האוגדה דרך המפקדות הראשיות, ועד המפקדה הכללית".

"לאנשי המילואים והסדיר בגיס 446 – עשינו יחד דרך של כמעט חמש שנים, אלו היו שנים טובות של עשייה, אימונים, פיתוח ידע ותוכניות מבצעיות", המשיך, "אני רוצה להודות לכל אחד ואחת מכם על הרתימה, השותפות ובעיקר על היוזמה, והניסיון הרב שלכם".

"אלוף דוד זיני, לוחם ומפקד עתיר זכיות וניסיון. אתה נכנס לתפקיד מרתק ומשפיע, אין לי ספק שתוביל את האנשים והפיקוד קדימה. אתה במקצוע, בערכים וברוח שהפיקוד, הגיס וצה"ל צריכים".

"כמפקד פיקוד שתפקידו העיקרי הוא חינוך וחניכה של אנשים ויחידות שאלתי את עצמי: מהי חניכה ומהו חינוך? חשבתי להגדיר זאת בשלושה מאפיינים המייצגים עבורי את לב העיסוק שלנו בפיקוד: הראשון הוא דוגמא אישית ומודל לחיקוי - כזו היוצרת הזדהות ורצון להיות ולחיות בדרך מסויימת", אמר מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים והגיס המטכ"לי, אלוף דוד זיני.

"השני, הוראה והקניית ידע או מיומנות בדרכים שונות. והשלישי, ליווי, הכוונה והצבת סטנדרט תובעני מחד ומותאם מאידך".

"לנו בפיקוד, שמורה ׳זכות ראשונים׳ שהיא גם ׳אחריות ראשונים’ שכן להליכה בראשית הדרך משקל סגולי מיוחד, משקל שונה ומשמעותי מכל הליכה אחרת. כולנו זוכרים לטוב ולרע את המורים שהאירו לנו פנים בילדותנו. מדוע? כי מיוחדת היא תחילת הדרך, היא התשתית והיסודות עליהם עומד כל בניין".

"אנו, הפוגשים חלק ניכר מהכוחות הלוחמים ביבשה בראשית דרכם כלוחמים וכמפקדים - אמונים על מלאכת החניכה כמקצוע ראשי וצריכים לזכור היטב את אחריות הראשונים המוטלת עלינו".

"עלינו להיות מודל לחיקוי, מודל למנהיגות, לדעת ללמוד וללמד היטב, לדרוש ולתת מרחב פעולה לפקודינו על מנת לחזק את תחושת המסוגלות והאמון ביכולתנו לנצח".

לקורות חייהם של המפקדים לחצו כאן.