50 שנים לחטיפת מטוס סבנה. יומן המבצעים נחשף לראשונה

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף לראשונה את יומן האירועים, שמתאר את הדרמה מרגע נחיתת המטוס החטוף בישראל ועד למבצע לשחרור החטופים- במילותיהם של ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל ובכירים נוספים

19.05.22
מערכת את"צ

טיסה 571 של חברת התעופה הבלגית "סבנה", נחטפה ב-8 במאי 1972 ע"י מחבלים מארגון "ספטמבר השחור" והונחתה בנמל התעופה בן גוריון. יומן האירועים, שנחשף כעת לראשונה, מתאר את השתלשלות אירוע החטיפה, מילה במילה, כפי שהתרחש במגדל הפיקוח, שאליו התקבצו שר הביטחון דיין ("משה היה בטיסה במסוק מסיור בסיני.. נתקבלה הודעה על חטיפת "סבנה".. משה הורה לנחות בלוד"), שר התחבורה שמעון פרס, הרמטכ"ל דוד אלעזר וראשי מערכת הביטחון.

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מתיר את היומן לפרסום לציון 50 שנה לחטיפת המטוס והמבצע ההרואי לשחרורו, כחלק מפרויקט הדיגיטציה, שבמסגרתו מיליוני מסמכים, הקלטות וצילומים עוברים המרה ונשמרים כמדיה דיגיטלית למען הדורות הבאים.

לוחמי סיירת מטכ"ל עם סרבלים לאחר ההשתלטות, משה דיין עולה למטוס החטוף, 9.5.1972.

צילום: דובר צה"ל, (רון אילן, אלי דורי), באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

 

קטעים נבחרים מתוך יומן המבצעים:

שר הביטחון דיין: "דדו הציע פעולה של חדירה בכוח. יבואו למקום 5 מכונאים להחליף גלגלים. הקפטן של המטוס הודיע לנו שהשאיר את דלת הטייס פתוחה. אני לא יכול להבטיח שזה ייגמר בלי נפגעים. אם לא נעשו זאת- ייתכן שזו הזדמנות שתוחמץ".

הרמטכ"ל דוד אלעזר: "יש אפשרות לתקוף גם ביום, בתנאי שנוכל לבצע את התיקון עם 10 עד 20 איש ושכולם יהיו משלנו, כך שבמתן האות כולם קופצים פנימה למטוס".

הטייס: "אל תהיו חכמים לייעץ לנו, כשאתם יושבים במגדל הפיקוח ואני בתא הטייס עם אקדחים ורימונים שמאיימים עלי".

האלוף רחבעם זאבי: "הנוער (לוחמי סיירת מטכ"ל) על הכנפיים של המטוס"

טקס בבית הנשיא זלמן שזר למשתתפי המבצע. בין היתר: דדו, גנדי, אהוד ברק ובנימין נתניהו כשידו חבושה, 12.5.1972.

צילום: דובר צה"ל (רון אילן) באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון