החלה הצבת מערכת "טל שמיים" לגילוי והתרעה של איומים מתקדמים בצפון

03.11.21
מערכת אתר צה"ל

לאחר תהליך פיתוח וייצור שארך מספר שנים, הוכרז היום (רביעי) על תחילת הצבת המערכת האווירית "טל שמיים" בצפון הארץ. מדובר באחת המערכות הגדולות מסוגה בעולם, שתשמש לצרכי גילוי והתרעה של איומים מתקדמים. את התהליך הובילה מנהלת 'חומה' במפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית), בשיתוף עם חיל האוויר והתעשייה האווירית.

מערכת "טל שמיים" תספק יכולת משלימה למערך הגילוי ולמערכות ההגנה האווירית של חיל האוויר ומדינת ישראל, בזכות הפלטפורמה האווירית אשר פותחה ע"י חברת TCOM האמריקאית, ומערכת המכ"ם המתקדמת מפיתוח אלתא של התעשייה האווירית המוטמעות בה. המערכת פותחה במסגרת תוכנית משותפת של מנהלת 'חומה' יחד עם הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (MDA).

הבלון יוצב באתר ייעודי בצפון הארץ, שהקים אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, ויהווה מרכיב משמעותי בחיזוק ההגנה על גבולות המדינה.

"המערכת תהווה מרכיב משמעותי בחיזוק ההגנה על גבולות המדינה אל מול מגוון איומים, ותתרום ליכולת בניית תמונת שמיים מדויקת ורחבה יותר", אמר מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. "ברשות חיל האוויר מערכים המשלבים כוחות בהגנה ובהתקפה, המגנים על שמי מדינת ישראל וריבונותה".

צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

"זוהי עוד פריצת דרך טכנולוגית שתחזק את ההגנה על שמי ישראל ואזרחי ישראל", הדגיש שר הביטחון, בני גנץ, "הצלחת המערכת החדשה מבצרת את חומת ההגנה שבנתה ישראל למול האיומים האוויריים הרחוקים והקרובים שנבנים על ידי אויביה. באמצעות יכולות הגילוי, ומערכת ההגנה הרב-שכבתית, יישמר היתרון של ישראל באזור, ויתאפשר מרחב הפעולה המבצעי הנדרש לשמירה על ביטחונה".

"בשנה האחרונה הוכחנו רבות את יכולת ההתמודדות של כלל מערך ההגנה הרב-שכבתית של ישראל מול איומים מתקדמים ובהם טילי שיוט", הוסיף ראש מנהלת 'חומה' במפא"ת, משה פתאל. "אנו ממשיכים לחזק את יכולות הגילוי של ישראל. בלון הגילוי האווירי ישייט בגובה רב, יצפה לטווחים רחוקים ויאפשר יכולת גילוי מקסימלית של איומים מתקדמים מכיוונים שונים".

"מערכת הסנסור המוגבה מהווה דוגמה מצוינת לשיתוף פעולה בין הסוכנות להגנה מטילים (MDAׂ) למנהלת 'חומה' במשרד הביטחון ולתעשיות שותפות", ציין ראש הסוכנות להגנה מטילים האמריקאית, אדמירל ג'ון היל. "טכנולוגיה ומחקר מסוג זה מניבות תועלת לשתי המדינות. מערכת זו תשפר את יכולותיה של מדינת ישראל בגילוי איומים מתקדמים לשמירת היתרון הצבאי האיכותי הישראלי".