שאלות ותשובות בנושא מדיניות הסמים בצה"ל

07.07.21

לא. אסור להשתמש בסמים מסוכנים מכל סוג שהוא במהלך השירות הצבאי, לא בבית, לא בבסיס ולא בחופשה. חייל שישתמש בסמים מסוכנים במהלך שירותו, ייחקר על-ידי מצ"ח ועלול לעמוד לדין פלילי בפני בית דין צבאי.

לא, אין הבדל.

חייל שיורשע בבית הדין הצבאי בשימוש בסמים מסוכנים עלול לעמוד בפני ענישה, שכוללת מאסר בפועל, הורדה מכל דרגה, פסילת רישיון נהיגה (אזרחי וצבאי) ומאסר על תנאי. ההרשעה תירשם בגיליון הרישום הפלילי של החייל. בנוסף, החייל עלול לעמוד בפני ועדה צבאית שתחליט האם יש מקום שהחייל ימשיך בשירותו הצבאי.

לא. בכל מקרה, למשרתים בצבא אסור להשתמש בסמים במהלך השירות הצבאי, גם מחוץ לישראל, וגם כאשר השימוש בסמים מותר במדינה שבה הוא שוהה.

השימוש בסמים אסור לפי חוק, ואיסור זה חל על כל אזרחי המדינה. חיילי צה"ל נדרשים לעמוד בנורמות התנהגות גבוהות, הנגזרות מהיותם חלק משורות צה"ל. חיילי צה"ל נדרשים להיות תמיד ערוכים לפקודה וערוכים לבצע את תפקידם הצבאי. הכוננות והדריכות נדרשות גם מחיילים המצויים בחופשה.

על חיילי צה"ל להוות דוגמה ומופת ולהימנע באופן מוחלט מעבירות פליליות בכלל, ומשימוש בסמים בפרט. מטעמים אלה ואחרים מדיניות האכיפה ביחס לשימוש בסמים נגד חיילי צה"ל מחמירה.

תובא לחקירת מצ"ח, אתה עלול להיעצר ולעמוד לדין פלילי בבית דין צבאי. אם תורשע, יוטלו עליך עונשים, לרבות עונש מאסר, ורישומך הפלילי יוכתם.

לא. גם שימוש חד-פעמי בסמים מסוכנים הוא אסור.

לנסיבות מסוימות אכן יש השלכות על הענישה - מספר השימושים היא אחת מהן. נסיבות נוספות כוללות את סוג הסם, שימוש בנסיבות אזרחיות/צבאיות ועוד.

משטרה צבאית יכולה להגיע לבסיס בהפתעה, לנהל פעולות חקירה, לעכב חשודים בשימוש בסמים. שימוש בסמים בבסיס חמור במיוחד ומטופל בהתאם.

ניתן לחייב חייל למסור דגימת שתן באמצעות צו של קצין שיפוט בכיר במשטרה הצבאית. במקרה שכזה, סירוב של חייל למסור דגימה הוא עבירה על החוק, ועלול לגרור הליכים משמעתיים או פליליים.

כן, הרשעה בעבירות סמים גוררת רישום פלילי. סוג הרישום ופרק הזמן עד למחיקתו נגזרים מחומרת העבירה ומהעונש שהוטל על החייל.

אסור להחזיק סמים במהלך השירות הצבאי, לא בבית ולא בבסיס. כמו כן, אסור לסחור בסמים, לתווך בהם, לגדל סמים או לספק אותם לאחר.

ככלל, כן.

בעקבות החלטת רמטכ"ל לעסוק בנושא מיגור תופעת הסמים בצה"ל, הוחלט לעדכן ולהחמיר את המדיניות.

מוקד מצ"ח: 052-9436755

או בסיס למצ"ח רלוונטי, ולמפקדים ביחידה