אלה היחידות והזוכים בפרס "מגן כוכב הצפון"

01.08.23
מערכת את"צ

טקס "מגן כוכב הצפון" התקיים הערב (שלישי) בפיקוד הצפון. הטקס נערך בראשות מפקד פיקוד צפון, אלוף אורי גורדין, ובהשתתפות מפקדים, חיילים ומוזמנים נוספים.

במהלך הטקס הוענקו תעודות הצטיינות ליחידות, לגופים ולבעלי תפקידים, כאות הוקרה על תרומתם לעשייה המבצעית, חתירה למגע וחשיבה חדשנית תוך שמירה על ביטחונם של תושבי הצפון ועיצוב המציאות הביטחונית בזירה הצפונית.

"להצטיינות פנים רבות, ואנשים רבים שעומדים מאחוריה", אמר מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, "אתם המצטיינים מהווים עבורנו סמן ימני ומושכים אותנו למעלה בעקבותיכם. 27 מצטיינים הדוהרים קדימה כאייל המסמל את פיקוד הצפון".

"גם בימים אלו, אנו ממשיכים לשמור על הגבול הצפוני - כוחות סדיר ומילואים, במטרה להבטיח את ביטחון תושבי הצפון", הוא ציין, "ברגעים אלה האויב מעבר לגבול ממשיך לתכנן כיצד לפגוע בריבונות מדינת ישראל ולשכלל את יכולותיו בניסיוןלאיים על ביטחון תושביה".

"ידע כל מי שרוצה לנסות אותנו מבחוץ, שימצא אותנו נכונים לכל אתגר ומוכנים לכל תרחיש כי עוצמתנו באחדותנו ובאנשינו המצויינים", הוסיף אלוף גורדין, "גם בימים מורכבים עבור החברה הישראלית, אנו לא עוצרים לרגע - ערוכים ומוכנים לכל תרחיש".

"נחושים לשמור על הצפון פורח ומשגשג", הוא סיכם, "זכרו את חובתכם להמשיך להצטיין, לשנות, לפתח ולהתפתח בעבורמשימתנו הגדולה ביותר, הגנה על הגבול הצפוני. היו גאים בהצלחתכם".

מבצעים ראויים לציון:

הפרס ניתן ליחידות מיוחדות על מבצעים חשאיים אשר לא ניתן לפרט אודותיהם. מבצעים אלה תרמו לביטחון ישראל בצורה משמעותית, סיכלו איומים וסייעו לחיזוק עוצמתו של צה״ל בזירה הצפונית.
• אוגדה 91 ויחידת אגוז
• אוגדה 210

• גדוד 869

מערכות מבצעיות ראויות לציון:

מערכת אשר תכליתה ארגון המרחב ללחימה תוך ניצול יתרונות המגן בעיצוב המרחב והכנתו ללחימה תוך עיכוב, תיעול, שיבוש וסיכול תוכניות האויב. הפרויקט שיפר את תמונת המודיעין על צד אדום ומאפשר מימוש מלא של ריבונות מדינת ישראל.

מערכת אשר תכליתה הינה שיפור התשתיות המבצעיות במרחב האבטחה ובמרחב ההחזקה, זאת על מנת להגביר את חופש הפעולה, לחזק את הריבונות ולאפשר פעילות מבצעית אפקטיבית.

הקמת התארגנות משותפת עם מספר שותפים להתמודדות עם מערכות ההברחה בגבולה בצפוני של המדינה. ההתארגנות הרב ארגונית כבר בראשיתה מניבה פירות והצלחות מבצעיות משמעותיות.

יחידות מצטיינות:

גדוד 13 ביצע בהצטיינות את תע"ם 'הר עמק' תוך יוזמה ומשימתיות בולטת לחיוב, כל זאת תחת התראות ממושכות. במהלך התע"ם הגדוד לקח חלק בשתי היערכויות מבצעיות משמעותיות, אשר תרמו והשפיעו במסגרת המערכה המתמשכת למול חיזבאללה. נוסף על כך הגדוד ביצע תרח"ט משמעותי ומוצלח בגזרת 'הר עמק' על הצד הטוב ביותר תוך עמידה ביעדים ויצירת תחושת ביטחון רווחת בקרב האזרחים. חיילי ומפקדי הגדוד הפגינו רוח איתנה בביצוע המשימות השונות וגילו חוסן מנטאלי, יוזמה והתקפיות בכל משימה ותחת כל איום.

גדוד 52 הינו בתעסוקה מבצעית מזה חודשיים. הגדוד עוסק במשימות הבט"ש והגנה בגזרת סוריה, אך כמו כן, משתתף במשימות מב"ם ולוקח חלק פעיל בהתרעות השונות בגזרה המזרחית.

גדוד מצטיין בתעסוקה מבצעית. הגדוד ביצע תעסוקה מבצעית בגזרה הל"ה - עציון בהצטיינות יתרה. הגדוד פעל ביצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא. על מנת למלא את משימות החטמ"ר. הגדוד פעל בשיטת מבצעים גדודיים וריכוזי מאמץ גזרתיים ובכך הכפיל את ההצלחות המבצעיות. הגדוד מוביל בכל הקשור בניהול וטיפול בכוח אדם והדבר ניכר בכשירותו. הגדוד נחשב משימתי והתקפי המוכן ליום פקודה. הגדוד מציב רף חילי גבוה מאוד בכל אימון תרגיל ומופע ללא פשרות.

הגדוד ביצע תעסוקה משמעותית במשך 8 וחצי חודשים בגזרת אוגדה 91- גדוד הטנקים האוגדתי וגדוד רכס רמים. הגדוד פיקד על 12 פלוגות מילואים. זאת, תוך יצירת מחויבות ושותפות אמיתית, ותוך תחושת שירותיות ברמה גבוהה.

הגדוד ביצע תעסוקה מבצעית בגזרה זרעית בחודשים האחרונים.  הגדוד הינו מוביל בחטיבה 226 בכלל החתכים - פעילות מבצעית, ניהול כוח אדם וארגון, אחוז התייצבות למופעי מילואים וביצוע כל משימה בסטנדרט הגבוה ביותר. הגדוד משקיע רבות בערבי חיילים ומפקדים בזמן האימונים ובפעילות מחוץ לגרף האימונים מתוך הבנה כי רעות הלוחמים נבנית בשגרה ובאימונים.

בשנים האחרונות מרכז קישור צפון פעל רבות להרחבת חופש הפעולה המבצעי של פצ"ן ושיפור ההגנה באמצעות שיח עם כוחות זרים למניעת חיכוך לפני ובמהלך פעילות מבצעית. כמו כן, המרכז פעל לצמצום הפוטנציאל להסלמה בלתי רצויה, הן באמצעות העברת מסרים והן באמצעות רתימת כוחות זרים.

היחידה פועלת בזירה הצפונית במספר רב של תצורות הן בהגנה והן בהתקפה. היחידה לקחה חלק במספר רב של מבצעים ופועלת גם ברובד האופרטיבי לשיפור המוכנות למלחמה.

ענף אשר מוביל, מקדם ומסנכרן בין זרועית את כלל תוכניות התקיפה הפיקודיות בהיערכויות שגרה, ימי קרב ומלחמה. הענף ומדור לבנון בפרט תומך ומסייע לפיקוד לממש את צרכיו בתחום התקיפה, מהווה שותף משימתי, מאתגר ומפתח את החשיבה לטובת מיקסום התוכניות והאפקטיביות המבצעית. בכלל ההיערכויות המבצעיות המדור סייע רבות להטמעת מנעד התגובה הפיקודי במאמץ התקיפה המטכ"לי ותכנון תוכניות האש משלב התכנון ועד לשלב תקיפת המטרות בלבנון.

במהלך השנה האחרונה הגדוד היה אחראי על משימת הגנת שמי המדינה מפני כלי טיס וטמ"ר במרחב הצפוני. הגדוד יירט את המטח הגדול ביותר מלבנון מאז מלחמת לבנון השנייה, יירט מטרה מסוריה ונערך בצורה הרחבה ביותר להגנה. הגדוד השתתף בעשרות אירועי מב"ם בזירה הצפונית.

המרחב לקח חלק בעיצוב תמונת המודיעין ותמך בכלל המאמצים המודיעיניים בשגרה ובחירום בזירה הצפונית.

השותפות הרציפה והמקצועית עם מחלקת ההשתתפות בסדרת מבצעי מב"ם, תוך שיתוף פעולה רציף עם גורמי פיקוד הצפון ואוגדה 210.

מצטיינים אישיים:

הקצין הקים צוות עורף חטיבתי (חטיבת גולני), ניהל ותיכנן שני אימונים אופרטיביים משמעותיים אשר קידמו את העורף החטיבתי בצורה משמעותית. עופר הוא אב שכול של חטיבת גולני, כאשר בנו, עוז מנדלוביץ' ז"ל שירת בסיירת גולני ונפל בצוק איתן.

הקצין משרת כקצין אג"ם בשנה האחרונה והיה שותף לעשייה מבצעית מרובה, עשייה במב"ם, היערכויות רבות. בהתראות האחרונות בשנה החולפת החטיבה ביצעה את משימת ההגנה תוך גילוי יוזמה, מבצעיות גבוהה. הקצין היה מוביל מרכזי בביצוע והצלחת המשימות תוך הפגנה וגילוי של יוזמה, חתירה למגע ודבקות במשימה.

בפעילותו המקצועית הביא להצלחה מבצעית גדולה בגבול לבנון ובשמירה על ביטחון מדינת ישראל.

הנגד הפגין יוזמה להעצמת המענה הטכנולוגי בתחומי הגנת המחנות, הגנה, התקפה ותמרון. הוא משמש כרת"ח טכנולוגיות במערך הטנ"א הפיקודי ואחראי על תחום הגנת המחנות והטכנולוגיות בפיקוד הצפון.

רס"ן ש' - הקצין בתפקיד קצין מודיעין חטמ"ר 474. במסגרת תפקידו הוביל פעולות מחקר רבות שהובילו לחיזוק הפעולות המבצעיות שנעשות בחטיבה.  פעולות אלה משפיעות ישירות על הקצה המבצעי ומייצרים יעדים לפעילות מבצעית אשר משפיעה באופן ישיר על ביטחון כוחותינו והביטחון השוטף בזגרה.

לינוי הביאה את חמ"ל איסוף אביטל להיות חמ"ל איסוף מצטיין, הוא משתתף במבצעים חטיבתיים ואוגדתיים, מהווה כיועץ איסופי לכלל המתרחש בגזרת רמת הגולן, בו כל בק"אסית מרגישה תחושת סיפוק . לינוי מובילה בימים אלו תהליך משמעותי של הסבה והטמעת מערכת המר"ס 50 בפלוגה - על מנת להיות חמ"ל דגל צה"לי בכל הקשור לשימוש במערכת המר"ס.

הקצין משמש כמפקד מרכז העורף בפצ"ן. בפיקוד הצפון מתקיימים תהליכים מבצעיים רבים אשר כוללים משימות רבות בתחום העורף, מפקד מרכז העורף הינו דמות דומיננטית בפיקוד הצפון אשר מוביל תהליכים רבים ומשמעותיים. בנוסף אלון מעורב ומשפיע רבות על תהליכים פיקודיים וזאת תוך מימוש אחריות רחבה ותרומה מנסיונו ארוך השנים בתפקידי מפתח בפיקוד הצפון.