עם הסימולטור הזה - הרחובות בטוחים יותר

איך רשות מקומית בישראל יכולה להכין את עצמה למצב שלא רחוק כלל מהמציאות - רעידת אדמה עוצמתית? הכירו את הסימולטור של פיקוד העורף שעוזר לעיריות להבין מהן נקודות החוזקה שלהם - ולגלות בדיוק מה עליהם לשפר לרגע האמת

14.02.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

השעה 08:12, רעידת אדמה בעוצמה של 7.5 מגניטודה מכה בישראל. כמו במקומות אחרים ברחבי הארץ, הצירים בעיר רחובות חסומים, זוהו כעשרות הרוגים, ומעריכים שיש עוד 350 נעדרים ויותר מ-1,000 מחוסרי קורת גג. 

זה התרחיש איתו התמודדה עיריית רחובות בתרגיל שנערך בשבוע שעבר במפקדת פיקוד העורף ברמלה, ולו מטרה אחת - ללמוד וללמד כיצד לפעול בצורה המהירה ביותר בסיטואציה דומה, ולהציל חיים.

"אנחנו מבינים שבשלב הראשוני לאחר רעידת אדמה, הרשויות יצטרכו להתמודד בכוחות עצמן", מסביר אל"ם אמיר בן דוד, מפקד המכללה הלאומית לאיתנות ישראלית של פיקוד העורף, "זאת כדי שהדרג הגבוה יוכל לקחת החלטות נכונות בזמן הקצר ביותר".

בשני שעבר, ממש רגע אחרי רעידת האדמה ההרסנית בטורקיה, הגיעו כל עובדי עיריית רחובות אל הסימולטור שהושק לפני כשלוש שנים. בפיקוד העורף כבר בנו עוד קודם לכן תרגיל מותאם בשבילם, המדמה ברמה גבוהה את נקודות התורפה שאיתן יתמודדו בזמן אמת: אזורי הפגיעה, מקומות הכינוס לאזרחים, מוקדי פניות המתנדבים, העברת מים לכוחות חילוץ חסומים ועוד.

הסימולטור הוא מבנה גדול בעל שתי קומות שמדמה משרדים של רשות מקומית. בקומה הראשונה נמצא חדר גדול שבו יכולים להתכנס כל המתורגלים והמפקדים של פקע"ר. בקומה השנייה יש מספר משרדים, כל אחד מוקצה למכלול אחר, לדוגמה - מכלול ביטחון, שאחראי על מחסני החירום, יחידת החילוץ, סיירת הביטחון, יחידת אכיפה עירונית ועוד.

בחדרי הסימולטור קיימות מספר מערכות מיוחדות של פיקוד העורף שמעלות את רמת האימון, ביניהן מערכת שוע"ל (שליטה ובקרה בעורף הלאומי) שמאגדת שלל נתונים, וכוללת מערכת חדשות מדומה, מפות, ותמונות של העיר.

כשעובדי העירייה הגיעו למקום, הם קיבלו את התרחיש: לצד עשרות הרוגים ומאות נעדרים, ישנם דיווחים על קשישים מחוסרי בית וילדים שלא מוצאים את הוריהם. בנוסף, ארבעה בתי ספר משותקים, התקשורת נפלה, המוקד העירוני ושירותי הרווחה במחסור כ"א משמעותי. 

מיד, כשהם מחולקים למכלולים, מתחילים הצוותים לפעול במקביל - ומתרגלים תפקוד בדיוק כמו שהם יצטרכו במצב חירום.

לדוגמה, הצוות שהתמקד במוסדות החינוך תרגל חלוקת תפקידים לשלל המשימות - טיפול בפצועים במקום, יצירת קשר עם יחידות החילוץ ותחילת חיפוש נעדרים, הרגעת הילדים המבוהלים ועדכון ההורים המודאגים. כל זה קורה במקביל ליצירת קשר עם מכלולים מקבילים, כמו מכלול אוכלוסייה, שאחראי על הרווחה, מתנדבים, בריאות ותברואה. 

הייחוד של הסימולטור הוא שהכול מתועד ומוקלט. אחרי התרגול, יכולים אנשי המחוז והרשות להבין מהן נקודות החוזקה שלהם ולגלות מה עליהם לשפר. 

רחובות היא רק אחת מערים רבות שעברו לאחרונה את התרגול הזה, כחלק מסדרת אימונים של עיריות במכללה הלאומית לאיתנות ישראלית של פיקוד העורף, לשלל תרחישים: מרעידת אדמה ועד נפילות טילים. עד כה ביקרו בסימולטור עשרות רשויות מרחבי הארץ, ובשנה הקרובה מתכננים להעלות כאן את מספר האימונים לקראת רעידת אדמה, ולהכשיר את מקבלי ההחלטות בצורה הטובה ביותר.

"אנחנו מבינים שאנחנו קרובים אולי לרעידת אדמה משמעותית. עלינו, כפיקוד העורף, להכין את כל מקבלי ההחלטות להתמודד עם אתגרים במגוון המימדים", מסכם אל"ם בן דוד, "סימולציה כזאת משנה את התמונה וגורמת לרשות המתאמנת להיות מוכנה בצורה משמעותית למצב חירום".