מערכת חדשה תתריע מפני רעידות אדמה. כך היא תפעל

אם יש רעידת אדמה בים המלח, כמה זמן יש לתושבי ירושלים, תל אביב וחיפה להגיב ולהגן על עצמם? זו אומנם נשמעת כמו שאלה מתמטית, אבל לא. הכירו את 'תרועה', המערכת החדשה שתספק לכם זמן להתגונן מפני הרעידה הבאה

24.01.22
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

שתי רעידות אדמה פקדו את מדינה ישראל בתוך יממה. בשביל להיות מוכנים לתרחיש עתידי, בשבועות הקרובים, מתוכננת להתחיל לפעול מערכת ׳תרועה׳ החדשה, בהובלת רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והמכון הגיאולוגי. 

מטרתה היא להתריע מספר שניות טרם רעידת אדמה על מנת לאפשר לאזרחים לצאת לשטח פתוח. היא תחובר למערכת ההתרעות של פיקוד העורף, ותספק אמצעי נוסף שיכול להציל חיים.

אז איך זה עובד? "אומנם לא ניתן לחזות רעידת אדמה", מדגישה סא״ל שירן שמחי, רע״ן הסברה במחלקת אוכלוסייה של פיקוד העורף, "אך יהיה ניתן להתריע בזמן התרחשותה. המערכת מתבססת על כ-120 סנסורים הפרוסים בעיקר סביב השבר הסורי אפריקאי ובקע יגור. היא מיועדת לזהות רעידות בשטח ישראל ומחוצה לה, ובכך לתת דיווח מקדים בתחילת רעידה".

זמן ההתרעה משתנה מעיר לעיר. "כאשר תתרחש רעידה בצפון ים המלח, ההתרעה לתושבי ירושלים תהיה כ-3 שניות, לתושבי תל אביב כ-18 שניות, ולתושבי חיפה כ-30 שניות", מסבירים במכון הגיאולוגי, "לעומת זאת, אם תתרחש רעידה בעמק בית שאן, זמן ההתרעה לירושלים יהיה 20 שניות, לתל אביב 19 שניות ולחיפה 12 שניות. בפרק הזמן הזה יוכלו אזרחים לצאת מבתיהם או לרוץ למרחבים מוגנים".

'תרועה', כאמור, תהיה מוכנה לפעילות בשבועות הקרובים, ותכניס את ישראל לרשימה המצומצמת של המדינות שמחזיקות בכלי כזה. ״היערכות לרעידת אדמה היא מצילת חיים ולכן יש לדעת איך לפעול ולהיערך מראש", מחדדת סא"ל שמחי, "עבור מטרה זו פועל פיקוד העורף בכל עת ומסייע במאמצים השונים - ביניהם הפצת מידע והנחיות, דרך הדרכת האוכלוסייה במוסדות חינוך, קידום מוכנות הרשויות המקומיות והכשרת צוותי החילוץ בהן".  

"הרעידה עצמה לא מסכנת אותנו, אלא העצמים והמבנים בסביבתנו, שעלולים לקרוס ולפגוע בנו", היא מוסיפה, "יש לדעת כיצד לנהוג בזמן רעידת אדמה, ולפעול לפי ההנחיות כדי להגן על עצמנו ועל יקירינו". 

אלו מספר הנחיות בזמן רעידת אדמה, לפרטים נוספים היכנסו

מבנה 

יש לפעול לפי סדר העדיפויות הבא:

לצאת לשטח פתוח
2. להיכנס לממ״ד / ממ״ק
3. לצאת לחדר מדרגות
4. לתפוס מחסה בפינת החדר או תחת רהיט כבד

בחוץ

יש להישאר בשטח הפתוח ולהתרחק ממבנים, עצים ועמודי חשמל.

בכלי רכב 

יש לעצור ולהמתין בכלי הרכב. הימנעו מעצירה מתחת לגשר, על מחלף ובקרבת מבנים.

בחוף הים 

יש להתרחק מהחוף קילומטר אחד לפחות או לעלות לקומה רביעית ומעלה.