רעידת אדמה? צונאמי? הטלפון יתריע

לאחר מבצע "עלות השחר", בו רשם יישומון פיקוד העורף יותר ממליון הורדות, ענף ההתרעה לקח את הטכנולוגיה המתקדמת צעד אחד קדימה, במטרה לפתח מערכת שעתידה לשנות את כללי המשחק - מערכת CB. אז איך נקבל הנחיות מצילות חיים במקרים של צונאמי, רעידת אדמה והתפרצות חומרים מסוכנים - גם מבלי להוריד אפליקציה ואפילו עם גלישה סלולרית חלשה? כל הפרטים

05.12.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

אם הייתם שואלים את רע"ן ההתרעה בפיקוד העורף, סא"ל איתי זמיר, לאן הוא צופה שיתקדם התחום כשרק נכנס לתפקידו - הוא לא היה מדמיין את זה כך. כשנה לאחר עליית אפליקציית ההתרעה המחודשת לאוויר, תתווסף אליה טכנולוגיה חדשה ומתקדמת  - אחת שעשויה לשנות את כללי המשחק. 

"ערוץ ההתרעה של פיקוד העורף מורכב ממערכות קטנות שמתחברות יחד למכלול אחד גדול", מסביר סא"ל זמיר ומפרט: "הוא מתריע בפני ירי רקטות, רעידות אדמה, דליפת חומרים מסוכנים, צונאמי ועוד, הכול כדי שהאזרח יוכל להתגונן מפני אותו איום בצורה המיטבית ביותר". ההתרעות מופצות בכלל הפלטפורמות האפשריות - במסך הטלוויזיה, בצופרים, בפורטל הלאומי וביישומון.

"היישומון שלנו, שרשם יותר ממיליון הורדות ב"עלות השחר", מהווה פקטור משמעותי בהצלת חיים במצב חירום", הוא מדגיש, "הוא פועל בעזרת GPS, וכך ההנחיות מגיעות לציבור במהירות גבוהה - גם במקרים בהם לא שומעים את הצופר. עם זאת, הבנו שלא כולם משתמשים ביישומון, אז חיפשנו טכנולוגיה מצילת חיים דרכה ההנחיה תעבור לאזרח מבלי שיצטרך לעשות דבר". 

אז הכירו את מערכת "cell broadcast", מערכת "שידור תאי", או בקיצור - CB. התוכנה מבוססת על טכנולוגיה סלולרית השולחת הודעה למשתמשים רבים באזור ההתרעה המסוים - בו-זמנית.

מערכת ה-CB פעילה בכמה וכמה מדינות ברחבי העולם בעשר השנים האחרונות - בארצות הברית משתמשים בה כבר מאז 2012, במקרים של אסונות טבע, אירועי מזג אוויר קיצוניים ואף חטיפות ילדים. המערכת נחתה בארץ כבר לפני מספר שנים, אך עקב מגבלות טכנלוגיות הופסק הפיתוח. בחודשים האחרונים, עקב התקדמות משמעותית בעולם הטכנולוגי, נמשכו תהליכי פיתוח וההתאמה לאיומים באזורנו.

"המערכת עובדת על בסיס ערוצים מסוימים ברשתות התקשורת, כמו גלישת נתונים, אך היא לא תלויה בהם - מספיקה קליטה ממש חלשה בשביל להפיץ את ההנחיה לאזרחים ועומס נתונים לא משפיע", מתאר סא"ל זמיר, "כל אלו מהווים יתרון משמעותי, שכן במקרי חירום רבים לא יהיה אינטרנט זמין לקבלת הנחיות. כך, אנחנו מצליחים להשלים את מערך ההתרעה ומוודאים שאף אזרח לא ייקלע לאירוע קיצון ובלי לדעת מה לעשות". 

אז איך זה יעבוד?

במקרי חירום יוצאי דופן, תקפוץ לכל אזרח במרחב האירוע התרעה במכשיר הסלולר, ובהמשך גם בטלוויזיות החכמות. מדובר בהודעה מתפרצת בליווי רטט וצליל יעודי, ע"פ התקן הבינלאומי. מלל ההודעה יהיה זהה בכלל המכשירים בהתאם לאירוע הספציפי, ויצורף בה קישור לפורטל החירום הלאומי לקבלת הנחיות יותר מפורטות. 

"כרגע המערכת לא תפעל במקרה של ירי טילים ורקטות, בגלל הרצון לשמור על עיקרון ההתרעה המוקדמת והסלקטיבית", מציין רע"ן ההתרעה, "בשנים האחרונות חילקנו מחדש את שטחי ישראל ליותר מ-1,600 אזורים, דבר המאפשר לא להטריד אזרחים שלא נמצאים באזור הרלוונטי. טכנולוגיית המיקוד של מערכת ה-CB עוד לא הגיע לרמה המתאימה למספר אזורי ההתרעה, ולכן קבלת המידע בנושא זה תישאר כרגע רק דרך שאר דרכי ההפצה של פיקוד העורף ובניהם היישומון. אנחנו מאמינים שברגע שבכל הטלפונים גלישת הנתונים תתבסס על טכנולוגיה מסוג דור 5 (5G), תמונת המצב תשתנה".  

חשוב להדגיש שמערכת זו תפעל במקרי קיצון בלבד, ותוציא אך ורק הנחיות מצילות חיים - לא מידע למשתמש ולא הסברה. "פיקוד העורף הוא הגוף היחיד במדינה ששמורשה להשתמש במערכת מסוג זה", מוסיף סא"ל זמיר, "בסוף האזרח תמיד עם הטלפון עליו וזו הדרך היעילה ביותר להציל חיי אדם. המטרה שלנו היא לרתום את כל חברות הסלולר עד סוף השנה הנוכחית, ולפתח את המערכת כדי שתפעל גם בשעון חכם ובבית חכם - להגיע להפעלה מבצעית בתוך חצי שנה".

במערך ההתרעה כבר עובדים על מערכות חדשות שינגישו לציבור את ההנחיות בצורות נוספות. הצעד הבא הוא הטמעת התראות אלו במסכי האוטובוסים הציבוריים - לפני שהנהגים נכנסים לאזור שנמצא תחת איום, תישמע התראה שתזהיר אותם מפני האירוע, ועל המסכים יופיעו ההנחיות.

"פיקוד העורף נמדד ברגע שמחברים את כל אמצעי ההתרעה ביחד - הצופרים מתווספים לטלוויזיות ולרדיו, הטלוויזיות מתווספות ליישומון ועכשיו מתווספת גם המערכת החדשה", מסכם סא"ל זמיר, "אבל בסוף, מערך ההתרעה לא סתם נקרא מערך - כל חלק מרכיב מערכת שלמה של הצלת חיי אדם".