כך תכינו את הבית לשעת חירום

פיקוד העורף פועל לילות כימים כדי להכין את אזרחי מדינת ישראל לשעת חירום. אך יחד עם זאת, היערכות העורף צריכה להתבצע גם כן על ידי האזרחים בעצמם. ביקשנו מרע"ן הסברה בפיקוד העורף הנחיות כיצד להיערך לשעת חירום כבר היום

20.12.16
מערכת את"צ

1. התכוננו מבעוד מועדראשית יש להכיר את אזור ההתגוננות, כדי שבשעת חירום תוכלו להיכנס למרחב המוגן במהירות האפשרית, ובמקביל לבדוק כמה זמן יש לכם להגיע למרחב המוגן באזור מגוריכם.  

2. בחרו בקפידה את המרחב המוגןאת המרחב המוגן נבחר בהתאם לזמן העומד לרשותנו מהרגע ששומעים את האזעקה. כל מי שיש לו ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) - הם הבחירה המועדפת. לאחר מכן נעדיף מקלט – אישי או ציבורי.
אם לא ניתן להגיע לאף אחד מהמקומות האלו, יש להיכנס לחדר מדרגות. אזרחים בקומה עליונה בבניין מעל שלוש קומות צריכים לרדת שתי  קומות למטה, ודיירים בקומה העליונה בבניין של בן שלוש קומות צריכים לרדת קומה אחת למטה. הדבר האחרון בסדר העדיפות הוא בחירת מקום מוגן בתוך הבית - חדר פנימי בעל כמות הפתחים הנמוכה ביותר. שימו לב כי אינכם בוחרים את חדר המקלחת או השירותים בתור החדר המוגן - בשעת ירי, האריחים עלולים להתנתק.

3. הכינו את המרחב המוגןמומלץ לוודא שגודל החדר ומספר מקומות הישיבה מתאים למספר השוהים בו, וכן לפנות ממנו חפצים כבדים ושבירים.
כדאי להכין ציוד לשהייה ממושכת במרחב המוגן: מים ומזון באריזות סגורות, תאורת חירום, ערכת עזרה ראשונה ומטפה לכיבוי אש. חשוב גם שיהיו בו אמצעי תקשורת שיעזרו לכם להישאר מעודכנים, כמו טלוויזיה, רדיו עם סוללות, וטלפון.
מומלץ להכין תיק ובו ציוד לחירום במידה שתצטרכו להתפנות. בתיק כדאי לשים העתקי מסמכים חשובים – מסמכים רפואיים, מרשמי תרופות בשימוש קבוע, מסמכי זיהוי ומסמכים פיננסיים.

4. הכינו את בני המשפחה למצב חירוםחשוב שכל בני המשפחה יהיו מעורבים בהכנה לשעת חירום וירכשו כלים להתמודדות טובה יותר. זאת אומרת, היכרות עם הנחיות פיקוד העורף להתמודדות בשעת חירום -  מה לעשות אם נמצאים ברכב או בחוץ בזמן הישמע אזעקה? קיימו שיחה משפחתית, דברו עם הילדים על מצבי חירום והאפשרות שיקרו, חלקו תפקידים בין בני המשפחה, וכמובן תרגלו את הכניסה למרחב המוגן.

5. קיבוע חפצים - חשוב לקבע כל חפץ שעלול לזוז, ליפול או להישבר מהווה מקור סכנה בהתרחש מצב חירום. כדי למנוע סיכון זה עלינו לעשות את הפעולות הבאות:

  •  נחבר לקירות ספריות ומדפים.
  •  נשתמש בווי תלייה לתליית חפצים כמו נברשות, עציצים ותמונות.
  •  ננעל את דלתות הארונות כדי למנוע נפילת חפצים (בעיקר כלי זכוכית).
  •  ננעל גלגלים במכשירים כבדים (מכונת כביסה, מקרר וכדומה).
  •  נציב תמיכה לדודי חימום, מזגנים, אנטנות, דודי שמש וארובות, ונקבע מרזבים, רעפים וסככות.
  •  נקפיד להניח חפצים כבדים במקומות נמוכים. אין להניח חפצים כבדים או שבירים בגובה (על גבי מדפים, ספריות וכודומה).
  •  נאתר מוקדי סיכון נוספים בבית ונטפל בהם, כמו ריבוי חרסינות או זכוכיות, קרבה של חפצים כבדים לחלונות וכדומה.

6. שמירת חומרים דליקים או רעילים בכלי סגור רחוק ממקור חום - כמו צבעים או חומרי ניקוי.

7. וידוא תקינות חיבורי החשמל, הגז והדלק - נציין בפני המשפחה כולה היכן נמצאות נקודות הגז והחשמל בבית, באילו נסיבות יש לסגור את הברזים וכיצד.
 
8. תכנון דרך המילוט הבטוחה ביותר במקרה שיש לפנות את הבית באופן מיידי
 - יש לקחת בחשבון דלתות ופתחים שאינם בשימוש יומיומי כמו יציאה אחורית, מרפסות ומדרגות חירום. נוודא כי בני המשפחה מכירים את הדרכים הללו וכי הן פנויות מסכנות, מחפצים זזים שעלולים לחסום אותן ומחומרים דליקים. 

9. ומה עם חיית המחמד? בעלי החיים יכנסו איתנו לתוך המרחב המוגן לשהות ביחד. כדאי לקחת גם עבורם ציוד לשהייה ממושכת במרחב מוגן או לפינוי בתוך תיק החירום.