הקרבות בירושלים - שער הגיא ב` - קריית ענבים

04.08.22

תאריך התרחשות האירוע: 30.05.1948

רקע כללי-

הלגיון הערבי, צבא ירדן, פלש לתחומי ארץ ישראל ב-15 במאי 1948. מאמץ אחד כוון לעבר ירושלים והרכסים שמצפון לה. המאמץ השני כוון ללטרון ולחסימת הכביש לירושלים. כוחות "צבא ההצלה" של קאוקג'י נסוגו מהאזור, והכוחות הערבים המקומיים שנותרו עברו לפיקוד הלגיון.

מול הלגיון ניצבו בירושלים כוחות "עציוני", והקטע שמצפון לעיר עד לשער הגיא היה באחריות חטיבת "הראל". בגיזרה המערבית הוקמה חטיבה חדשה, חטיבה 7, ועליה הוטל לכבוש את לטרון, לפרוץ את הדרך ולעלות לגיזרת ירושלים.

ההתקפה על לטרון, מבצע "בן-נון", החלה לפנות בוקר ה-25 במאי 1948, אך נכשלה וכוחותינו ניהלו קרב נסיגה קשה ורב אבידות.

הלגיון ניסה לנצל את הצלחתו וב-25 בחודש, לקראת ערב, תקף את מחנה הרדאר, אך נהדף. ההתקפה חודשה למחרת, אך הפעם הצליחו הירדנים לכבוש את המחנה. בקרב זה נפלו 19 מלוחמינו ו-12 נפצעו. בליל 26-27 במאי ניסה כוח "הראל" לכבוש מחדש את המחנה, אך ללא הצלחה.

נפילת מחנה הרדאר בידי הלגיון יצרה איום על הכביש לירושלים, ועל מערך "הראל" במעלה החמישה. בימים הבאים הפגיזו הירדנים את כוחותינו ואת היישובים בגיזרה. חטיבה 7 התארגנה מחדש, השתלטה על השטח שמדרום ללטרון, והיתקדמה באזור זה עד לכביש הרטוב, ובכך נוצרה חבירה בין כוחותיה לבין כוחות חטיבת "הראל". כדי לתאם את המאמצים בגיזרת ירושלים מונה, ב-28 במאי, האלוף דוד מרכוס (מיקי סטון) למפקד חזית ירושלים. בשלב זה נערכו ההכנות להתקפה נוספת על לטרון, מבצע "בן-נון ב", שנועד להתבצע בליל 30-31 במאי. הלגיון המשיך בשיפור היערכותו, ובהפגזות על ירושלים והיישובים באזור.

פירוט אירוע ההיעדרות-

כאמור, הירדנים המשיכו להפגיז את קריית ענבים ומעלה חמישה, ובאחת מההפגנות הללו, ב-30 במאי 1948, נפגע ונהרג יעקב מאמון ז"ל, שהיה חייל בגדוד הרביעי של הפלמ"ח.

משפחתו שעלתה ארצה ממרוקו ב-1949, לא ידעה מזור לנפשה ובהובלת אחיו עמי, המשיכה לנסות ולהתחקות במהלך השנים אודות קורותיו, זאת במקביל לחקירת ענף אית"ן, אשר הגיעה לשיאה בשנים 2011-2012. אז הסתבר כי בהר הרצל קיים קבר תחת השם "מיר ישראל", בו נקברה גופה שהועברה מבית חולים "הדסה" ב-2 ביוני 1948 לקבורה זמנית בבית העלמין שבשיח' באדר בירושלים. החקירה העלתה (בסיוע גורמים אזרחיים), כי לוחם בשם זה אינו מוכר. ברם, נסיבות נפילתו ואופן פציעתו היו זהים לאלה של יעקב מאמאן. בהמלצת אית"ן, אישרו הרבצ"ר וראשת אכ"א ביצוע בדיקת DNA. הממצאים העלו כי אכן מדובר ביעקב מאמאן ז"ל.

טקס גילוי מצבה ממלכתי על שמו של יעקב מאמן התקיים בהר הרצל בכ"ז בסיון (5 ביוני 2013) בהשתתפות בני משפחתו, לוחמים מיחידתו ובני קיבוצי קרית ענבים ומעלה החמישה.

נעדרים וחללים-

יעקב מאמאן (מאמון)