מפגש מעצב: משחק מלחמה אסטרטגי כמרחב של מפגש תפיסתי - תא"ל ברוך וסא"ל מיכלסון

01.10.17
תא"ל מוטי ברוך הוא ראש חטיבת התורה וההדרכה באגף המבצעים וסא"ל אלי מיכלסון הוא ראש ענף פיתוח ידע מערכתי במרכז דדו.

פורסם לראשונה באוקטובר 2017.

לקריאת המאמר בפורמט PDF לחץ כאן 

להאזנה למאמר המוקלט - ביןהדרכים 170 בפורמטים נוספים

תקציר המערכת - 

משחקי מלחמה ממלאים תפקיד חשוב בלמידה הצבאית בכלל, ובלמידה המטכ"לית בפרט. אפקטיביות המשחקים מוגברת כשהם מהווים חלק מתהליך רחב יותר, הכולל רכיבים שונים כמו תהליכי עיצוב, תרגילים, אימונים וסימולציות. באמצעות החיכוך בין הנחות היסוד השונות של המשתתפים במשחקי מלחמה, נוצרת למידה אישית וארגונית, המעוררת דיון תפיסתי בין מדרגי. משחקי מלחמה מציגים הזדמנות נדירה לאימון חשיבתי של מפקדים בכירים, וליצירת למידה מערכתית ואסטרטגית טרם המלחמה בבעיות נבחרות עוד טרם המלחמה. לכן, התפקיד של תוה"ד כגוף האמון על למידה מטכ"לית, הוא להתאים את המשחקים לסוג התובנות הרצויות מהם, בהקשר של תהליכי למידה צה"ליים רחבים יותר.