#ביןהדרכים 106 - יחידות מיוחדות ללמידה מערכתית בצה"ל "שקד", "רימון" ו"אגוז" כמקרי מבחן ל"יחידות למידה" - אל"ם יואב טילן וסא"ל (במיל') אלי מיכלסון

29.12.21

כאשר צה"ל נתקל באתגרים מבצעיים חדשים, הקמת יחידות ייעודיות התגלתה ככלי משמעותי ומוצלח ללמידה מערכתית. היחידות פיתחו ידע על בעיות מבצעיות, סיפקו מענה אופרטיבי מהיר והקנו לשאר צה"ל את התורות ואת האתוס הנדרשים להתמודדות עם בעיות חדשות. יחידות ייעודיות כמו "שקד" (1955), "רימון" (1970) ו"אגוז" (1995) שימשו כמעבדות חקר מבצעיות, לאור החיכוך היום-יומי שלהן בלחימה. מכיוון שהם לא נוהלו לפי הנהלים והפקודות הרגילות של צה"ל, הן הצליחו לפרוץ את המסגרת התפיסתית הקיימת, לפתח את הידע ואת התרבות הרלוונטיים ולהתגבר על השמרנות המוסדית של צה"ל. לאחרונה, דעכה המגמה להקמת יחידות מסוג זה, אך הדרכים החדשות לפיתוח ידע ותפיסות חדשות לא מפיקות למידה והשתנות של כלל המערכת באותה מידה. 

המאמר פורסם ב"בין הקטבים", גיליון בניין הכוח - חלק א', מס' 6, ינואר 2016.

לקריאת המאמר

קריין: גיא ישראלי

זמין לשמיעה גם ב:

Spotify - https://spoti.fi/3peCTBX
Google Podcasts - https://bit.ly/2Wz685X
Apple Podcasts - https://apple.co/2KcFTzX
PodBean - https://dadocenter.podbean.com