"מגן וחץ" במספרים וב-3 דקות - צפו בסיכום מיוחד

במשך 5 ימים פעלו כוחות צה"ל מסביב לשעון במסגרת מבצע "מגן וחץ". עשינו עבורכם סדר בכל מה שאירע כאן - מהסיכולים, דרך היירוטים ועד להישגים

14.05.23
מערכת את"צ

 

לאחר חמישה ימים, הגיע לסיומו מבצע "מגן וחץ", במסגרתו פגעו צה"ל ושב"כ בצורה משמעותית בארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (הגא"פ). המבצע החל לאחר ירי מתמשך לעבר ישובי עוטף עזה על ידי הארגון. מהלך הפתיחה שלנו היה כזה מוחץ, שעירער מיד את הגא"פ - סוכלו שלושה מבכירי הארגון. 

לאורך המבצע חיל האוויר פגע משמעותית בצמרת הפיקודית של הארגון, ביכולות שיגור, באפשרויות פיקוד ושליטה והתעצמות. כל זאת תוך הגנה אינטנסיבית כנגד מטחי הרקטות הבלתי פוסקים שהגיעו מטעם הארגון.

חמשת ההישגים המרכזיים של מבצע "מגן וחץ":

  1. סיכול צמרת הפיקוד של הגא"פ 

בזכות עבודת מודיעין חזקה של אמ״ן ושב״כ, וביצוע מדויק וגמיש של חיל האוויר, במהלך המבצע צה"ל סיכל שישה בכירים של צמרת גא"פ ברצועה. שלושת הסיכולים הראשונים בוצעו במקביל כחלק ממהלך פתיחה יזום וממוקד.


היה חשוב לנו להקפיד על רצף סיכולים ובכל יום לסכל. העבודה הזאתי היא פרי של שותפות של עבודה ללא אגו וללא התייחסות מה הקרדיט שלי - מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו.


סיכום סיכולי בכירי הגא"פ

2. שלילה של יכולות השיגור של הגא"פ
לאורך המבצע, צה"ל תקף 122 משגרי רקטות, כאשר רוב המשגרים מוטמנים ומוסתרים. התקיפות הובילו לפגיעה משמעותית ביכולות הירי הרקטי של גא"פ, ומנעו לפי ההערכה יכולת ירי של יותר מ-800 רקטות לשטח ישראל.  

 
תקיפת משגרים מוטמנים ומנהרה התקפית ברצועת עזה      

3. השמדה של יכולת הייצור והתעצמותו של הגא"פ
במהלך המבצע, צה"ל תקף 12 אתרי ייצור אמצעי לחימה של הארגון והשמיד את רובם.

4. תקיפה של מפקדות מבצעיות של הגא"פ
במהלך המבצע נתקפו 19 מפקדות מבצעיות השייכות של הגא"פ. המפקדות הן תשתיות הממוקמות במבנים אזרחיים, ומשמשות את היחידה הרקטית ואת פעילי הארגון על מנת לנהל את הלחימה. עשר מתוך המפקדות המבצעיות הותקפו ביום החמישי למבצע; שש מתוכן הותקפו בגל תקיפה אחד. 

 
קולות הקשר בזמן תקיפת שלושת בכירי הגא"פ

5. מניעה של מתווי תגובה וירי נ"ט
״חופת האש״ באוגדת עזה אחראית על 10 תקיפות בהן נפגעו 19 פעילים. כמו כן, הותקפו 19 משגרי מרגמות ונרשמה ירידה של 50% בהיקף הירי. חופת האש יודעת לדייק את התקיפה בטווח זמן מיידי בזכות שיתוף פעולה הדוק של האוגדה עם אמ״ן, חה״א ושב״כ.

פעילות מערך ההגנה האווירית במבצע 

במהלך המבצע, בוצעו לראשונה  שני יירוטים מבצעיים מוצלחים באמצעות מערכת "קלע דוד" על ידי לוחמי הגנ"א. ההגנה נעשתה כמובן על ידי מערך ההגנה האווירית בעזרת המערכות המשוכללות שלו שמוכיחות שוב ושוב את יעילותן.

פעילות חיל האוויר במבצע

טון פצצות
250
חימושים
390
מטוסי קרב חמושים
120
מסוקי קרב
14

פעילות פיקוד העורף במבצע

משרתי פיקוד העורף פרסו עשרות מיגוניות ניידות בדרום הארץ. כמו כן, עם קבלת דיווח על פגיעה ישירה של רקטה בבניין ברחובות, הוקפצו כוחות של חטיבת החילוץ וההדרכה של פקע"ר לסייע באיתור אחר הנעדרים וחילוץ הפצועים והלכודים.

במהלך המבצע הותקפו:

מוצבי גא"פ
8
משגרי רקטות מוטמנים
122
אתרי ייצור אמצעי לחימה
12
סיכול חוליות ירי תלול מסלול
10
סיכולי פעילי טרור
21
מפקדות שליטה וחמ"לים
19
עמדות שיגור קנים ומרגמות
63

שיתוף פעולה רב זרועי במבצע

במבצע לקחו חלק כלל הזרועות - אוויר, ים ויבשה, כל הפעולות בוצעו בשיתוף פעולה יוצא דופן. 

אגף המבצעים תכנן, סנכרן ופעל להוצאה לפועל של החלטות הרמטכ״ל באמצעות הפיקודים, הזרועות והאגפים.

מוצב הפיקוד העליון ניהל את שעון הלחימה המטכ"לי, תוך יצירת שיח בין זרועי, כאשר מכלול התקיפה המטכ״לי, היה אמון על מימוש תכניות התקיפה.

אגף המודיעין הביא להפללת יעדי האיכות במבצע וסיכול בכירי ארגון הטרור. תמונת המודיעין השלמה אפשרה לבצע את הסיכולים בזריזות, תוך הימנעות ככל הניתן בפגיעה בבלתי מעורבים. 

יחידה 5252 של חיל התותחנים ביצעה מגוון משימות איסוף ותקיפה, ביניהן: חיסול חוליות מחבלים, השמדת משגרי רקטות ופצצות מרגמה, איתור וסיכול חוליות תמ״ס שנערכו לביצוע ירי לעבר שטח ישראל. 

זרוע הים ביצעה למעלה מ-1,000 שעות ים והפעילה יותר מ-20 כלי שיט. כמו כן, הזרוע ביצעה תקיפה של מתחם צבאי על ידי כלי שיט בשיתוף חיל האוויר, שבו ממוקמת עמדה צבאית של הכוח הימי של הגא"פ.