"רגע לפני ראיתי ילדים - וחדלנו. אח"כ התקיפה בוצעה"

מאות אלפים כבר צפו בתיעוד מעדשת מצלמת הכטמ"ם, בו זוהו צמד ילדים בסמוך למטרה של ארגון הגא"פ, שהייתה יעד לתקיפה. שניות ספורות לפני, התריע רס"ן (מיל') ר' על הזיהוי - וחדל. תפסנו אותו לשיחה על הימים האחרונים, המורכבות בפעילויות כאלה ועל המסר שלו לאזרחי המדינה

12.05.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

השעה 6:55, רביעי, יומו השני של מבצע "מגן וחץ" הממוקד נגד ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. במהלך תקיפת מטרות של הארגון, מזהים שני ילדים בלתי מעורבים בטווח 40 מטרים מאחת מנקודות התקיפה ברצועת עזה. בעקבות הזיהוי, נשמע בקשר קול ברור: "חדל! חדל! אנחנו בחדל, אור אדום".

ב-72 השעות האחרונות, צה"ל תקף מטרות ספציפיות ואסטרטגיות - והצליח לסכל בכירים בארגון ולהשמיד מחסני אמל"ח, מתקנים צבאיים, עמדות ירי נ"ט וכן מפקדה של החולייה הרקטית.

רוב התקיפות הללו מבוצעות ע"י חיל האוויר הישראלי - מטוסי ומסוקי קרב וכן כטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק) לוקחים חלק עצום במערכה דרך ביצוע משימות שונות ומגוונות. מפעילי הכטמ"ם יושבים בקרון מרוחק קילומטרים מנקודת התקיפה עצמה, ומהווים זוג עיניים נוספות ומיומנות.

ונחזור ל"חדל" - אחד הקולות שנשמעו בקשר הוא קולו של רס"ן (מיל') ר', מפעיל כטמ"ם בטייסת 200 ("טייסת המל"טים הראשונה"), שזומן למילואים בתחילת המבצע. עוד בבוקר הזימון, היה בנסיעת עבודה בחו"ל - קיבל את הצו, נחת, פרק את המזוודה והגיע במהירות לבסיס.

"בתור מפעיל כטמ"ם, אתה חייב להיות מוכן לפעילות מבצעית 7/24", מסביר רס"ן (מיל') ר', "כל גיחה, במיוחד בזמן פעילות מבצעית, דורשת התאמה למשימה שמתבצעת - מסריקות חיפוש ועד אירועים מורכבים של תקיפה ושיגורים".

"בפעילות הספציפית הזו עלינו לגיחה שמטרתה לאשר שהשטח בו התקיפה אמורה להתבצע נקי, בהישג הנדרש", הוא ממשיך, "עלינו בקשר מול מטוסי הקרב התוקפים, וממש רגע לפני ראיתי אזרחים, ילדים, בצמוד למטרה. התרענו לטייסים על הימצאותם בשטח, דיברנו עם האחראי וחדלנו את התקיפה. זמן קצר אחר כך, בוצעה התקיפה כמתוכנן וללא נפגעים בלתי מעורבים".

זו לא הפעם הראשונה שרס"ן (מיל') ר' ניצב בסיטואציה כזו - מפעילי הכטמ"ם יכולים להיתקל במורכבויות כאלו בכל פעם שמעלים את הכלי לאוויר, ולו יצא לחדול תקיפות ספציפיות פעמיים נוספות בעבר - במהלך מבצע צוק איתן וכמה שנים אחר כך, במבצע חגורה שחורה.

"העורף רואה בחדילת תקיפה אירוע מיוחד - אבל האמת היא שאנחנו, המפעילים, ניצבים בסיטואציות כאלו, שהציבור לא מודע להן, לא מעט", הוא מעיד, "במהלך גיחה, הדבר היחיד שעובר לי בראש הוא המשימה - הגנה על אזרחי המדינה, ולכל משימה או מבצע יש מדיניות בנושאים שונים - כולל אי פגיעה בבלתי מעורבים".

כשאני שואלת אותו איזה מסר ירצה להעביר, עונה רס"ן (מיל') ר' בפשטות: "רק להגיד לאזרחי המדינה שאנחנו שם בשביל להגן עליהם. זוהי משימת חיינו. נמשיך לתקוף ולהגיב בעוצמה, תוך הקפדה לבצע את המשימות באופן כירורגי ומדויק ולא לפגוע במי שלא צריך".