מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

מתחילת המלחמה בחמאס, חיזבאללה החליט להצטרף ללחימה בשליחות איראן וללא כל עילה. בשל הפגיעה העמוקה בחמאס בשבועות האחרונים, בכלל הזירות, חיזבאללה ירה אתמול לעבר בסיסי צה"ל בצפון.

מהירי נפגעה יחידת הבקרה האווירית הצפונית בהר מירון. חשוב לי להדגיש לציבור - הנזק יתוקן. הודות להיערכות מקדימה, היחידה ממשיכה לתפקד גם עכשיו והיא מגובה במערכות נוספות. אנחנו מתחקרים את האירוע כדי ללמוד, להשתפר ולחזק את מערכי ההגנה במרחב. לא היו נפגעים בתקיפה הזו. תקפנו אתמול נכסים צבאיים משמעותיים של חיזבאללה, בהם, מתחם ששימש את יחידת טילי קרקע-אוויר של חיזבאללה, וחיסלנו אתמול 7 מחבלים, שחלקם ביצעו את הירי לשטחינו. לפני הירי ואחרי הירי, וחלקם לא הספיקו לשגר וחוסלו.

היום, המשכנו בתקיפות לאורך כל היום. התקיפות הללו פוגעות משמעותית בכוחות רדואן. המיקוד שלנו ברדואן של חיזבאללה בדרום לבנון, מביאות להרחקתו מהגבול. אנחנו נחושים להמשיך ולייצר ממציאות בטחונית אחרת בצפון, כזו שתבטיח ביטחון לתושבים. אני רוצה לומר לציבור: יש לנו אתגר בצפון, ואנחנו נכונים לו. אנחנו בפריסה לכל אורך הגבול ובמוכנות גבוהה מאוד, בהגנה ובהתקפה.

 

הרמטכ"ל קיים היום הערכת מצב באוגדת יהודה ושומרון. כוחות המילואים פועלים במרחב, ביצעו למעלה מ-40 מבצעים חטיבתיים לסיכול טרור. במהלך הלילה נהרגה לוחמת מג"ב, ונפצעו לוחמים נוספים ממטען במהלך פעילות לסיכול טרור בג'נין. בשעות הבוקר מחבל רצח אזרח ישראלי בבנימין. כוחות הביטחון החלו מיד במרדף אחר המחבלים ואנחנו נמשיך לרדוף אותם עד שנגיע אליהם. הרמטכ"ל חיזק את פעילות כוחות הביטחון בסיכול שיטתי של הטרור, ובמבצעים ההתקפיים ובהגנה חזקה בכבישים וביישובים. אנחנו נמשיך בסיכול הטרור באיו"ש.

ברצועת עזה, הכוחות ממשיכים להתמקד בפירוק יכולות חמאס במרכז ובדרום הרצועה. אני רוצה לפנות מפה למשפחות החטופים - היום מציינים 3 חודשים לחטיפתם לעזה. אני רוצה להבטיח לכם, צה"ל עושה וימשיך לעשות הכול כדי לייצר את התנאים להשיב אותם הביתה. ישנה פעילות רבה מאוד, רובה חשאית, כל הפעילויות כולן במטרה אחת - לייצר את הלחץ הצבאי שישיב אותם הביתה.

שאלות:

ש: האם לא נדרשה תגובה חריפה יותר על הפגיעה במתקן אסטרטגי של חיל האוויר? והאם מתקפת הסייבר היום על נמל התעופה של ביירות היא חלק מהתגובה?

ת: הפגיעה ביחידת הבקרה האווירית היא פגיעה, המתקן עובד, מגובה, יש בו עוד מערכות ובכל זאת פגעו במתקן. מתחקרים, לומדים, משתפרים. צריך לחזק את ההגנה במרחב, התקיפות שלנו בלבנון מאוד משמעותיות. אחד המערכים שאנחנו לוקחים אותו ומפרקים אותו זה טילי הקרקע-אוויר, ואותן יחידות אוויר שחיזבאללה לאורך השנים בנה על מנת לפגוע בעליונות האווירית של מדינת ישראל. תמונת המצב היום, אנחנו נציג אותה בהמשך, שלקחנו לו הרבה מאוד יכולות שנועדו להקטין לנו את העליונות האווירית. בשעה שאנחנו מדברים פה, מטוסי חיל האוויר פועלים בחופשיות בלבנון, בעליונות מלאה, תוקפים, פוגעים ומסכלים את כל איומי הטרור על מדינת ישראל, וכך אנחנו נמשיך לעשות.

לגבי פעולות אחרות אני לא מתכוון להתייחס כאן, אני מתייחס למה שאני מתייחס.

ש: למרות שראינו שחיזבאללה הסב נזק לאותו מתקן, התגובה הצה"לית הייתה מתונה. האם הדרג המדיני מנע מהצבא תגובה עוצמתית יותר לאירוע, או שמדובר על שיקול דעת של הצבא? ובנוסף, מהי עמדת צה"ל בנוגע להחזרת האזרחים העזתיים לבתיהם בצפון הרצועה?

ת: אני מבין שהפגיעה במתקן נתפסת ביחס לתגובה שלנו כנזק לתפיסתכם פחות משמעותי במאזן. אתמול חיזבאללה איבד למעלה מ-7 מחבלים ביממה כולל היממה הנוכחית. 7 מחבלים, 7 אנשים שלו שהולכים עכשיו להלוויות בדרום לבנון. אין נפגעים במדינת ישראל. נפגע מתקן, המתקן עובד, לקחנו מחיזבאללה יכולות שהוא בנה לאורך שנים כדי לפגוע בעליונות האווירית שלנו. מטוסים של חיל האוויר הישראלי נעים בלבנון באופן חופשי בעליונות מלאה מוכנים לפגוע בכל איום. זו תמונת המצב שצריך להציג לציבור. לנו יש אתגר אחר, להרחיק את רדואן מהגבול, לייצר מציאות ביטחונית אחרת, זה המיקוד שלנו, זה לא תחרות, לנו יש אתגר לייצר מציאות אחרת בגבול הצפון, ואנחנו נמשיך לעשות את זה באופן שיטתי.

לגבי הרצועה, הרצועה עדיין מבותרת. יש שם מסדרון, אנחנו בפעילות במסדרון. יש אזרחים שנותרו בצפון, יש כזאת כמות של אזרחים שנותרה בצפון ומתקיימים שם. אין תנועה בין הצפון והדרום, למעט תנועה הומניטרית של משאיות הומניטריות שמגיעות לצפון.

ש: ראינו בשבוע שעבר תיעוד נדיר של נסראללה מחוץ לבונקר, האם כמו המיתוס שהופרך שמוחמד דף חסר גפיים ומסתתר במנהרות, גם הטענה שנסראללה מסתתר בבונקר מאז 2006 היא מיתוס? שאלה שנייה ברשותך - בלון התצפית 'טל שמיים' עלה לאוויר אתמול לראשונה זה זמן רב, האם זה בעקבות הפגיעה בבסיס האסטרטגי?

ת: קודם כל, לגבי 'טל שמיים' לא אתייחס פה, אבל אין קשר בין הדברים, ושוב אני חוזר - יחידת הבקרה האווירית עם גיבוי מערכות פועלת, ויש עוד מערכים. הדברים אינם כרוכים האחד בשני. באשר להתייחסות, אנחנו פרסמנו אתמול להדגים יכולת של 70 מיליון קבצים מכוננים שונים, שחלקם נמצאו בחדרי פיקוד ושליטה מתחת לאדמה שחמאס בנה, ממש בשביל להסתיר את היכולות האלה. בעומק רב מאוד מתחת לאדמה, אנחנו נמשיך לשאוב את הכוננים האלה, להוציא את המידע. יש שם תמונה של מוחמד דף, יש שם דברים הרבה יותר משמעותיים בהיבטי מטרות תכנון. מטרות של חמאס לא רק בעזה, לא אומר יותר מזה.

תודה רבה וערב טוב.