מערכת את"צ

תיעוד של תקיפת מתחם תת-קרקעי של בכירי חמאס במרכז רצועת עזה:

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,
אני רוצה להתייחס הערב לפרסומים ביממה אחרונה אודות חיסול בכירים ברצועה. אנחנו עדיין בוחנים את תוצאות התקיפה, וטרם התקבל אימות סופי לגביהן. ובכל זאת חשוב לעדכן שבלילה שבין שבת לראשון, בפעולה משותפת של צה"ל ושב"כ, תקפו מטוסי קרב מתחם תת-קרקעי של בכירי חמאס במרכז רצועת עזה במרחב נוצ'יראת.

המתחם שימש שניים מבכירי הארגון: מרואן עיסא, שהוא סגנו של מוחמד דף ואחד ממתכנני הטבח בשבעה באוקטובר. מרואן עיסא הוא חלק ממשולש הטרור המרכזי ברצועת עזה, שמורכב גם ממחמד דף ויחיא סינוואר. נוסף אליו במתחם, היה ע'אזי אבו טמאעה. ע'אזי אבו טמאעה שימש בעבר כמפקד חטיבת מחנות המרכז והוא היום משמש כמי שאחראי על כל אמצעי הלחימה של חמאס בעזה. ולצידם במנהרה שהו מחבלים נוספים.

אנחנו עדיין בוחנים את תוצאות התקיפה וטרם התקבל אימות סופי לגביהן – זאת מהסיבה שמדובר בתת קרקע ויש פה גם מורכבות בהיבטי אימות מכל מיני סיבות מודיעיניות. שנדע בוודאות – אנחנו נגיד ונעדכן את הציבור.

כל מבצע כזה, חשוב שתדעו, מתוכנן במשך שעות רבות וימים רבים, עם מספר היערכויות שלעיתים נדרשות גם לביטול בגלל כל מיני משתנים, וכך היה גם המבצע הזה. הוא מבוסס על מודיעין איכותי של מספר מערכים שונים באגף המודיעין יחד עם שיתוף פעולה צמוד עם מספר יחידות של השב"כ. וכל זאת בסופו של יום בביצוע מדויק של חיל האוויר, שבנינו כאן יחד שיטת סיכול ייחודית.

אני רוצה להדגיש, וזה חשוב - לפי כל האינדיקציות המודיעיניות שבידינו, ובדקנו אותן היטב, כמו גם אלו שהיו לנו בעת אישור התקיפה, לא היו במרחב חטופים ישראלים. אנחנו נמשיך לרדוף את מנהיגי חמאס, ואת כל מי שהיה מעורב בטבח בשבעה באוקטובר, ולא רק בעזה. יש לנו הרבה מאוד נחישות ויש לנו גם אורך רוח – חיסול בכירים של החמאס הוא מאמץ מרכזי במלחמה.

בגבול הצפון, אנחנו מודעים למציאות המורכבת בה מצויים תושבי הצפון. ביומיים האחרונים תקפנו מספר רב של מטרות וחיסלנו מספר חוליות מחבלים. כל זאת, לצד המשך חיזוק המוכנות שלנו למלחמה בצפון.

ביהודה ושומרון כלל גופי הביטחון פועלים מסביב לשעון בשיתוף פעולה הדוק כחלק מההערכות לרמאדן.

לפני זמן קצר, לוחמי דובדבן, שב"כ ומשטרת ישראל סיכלו מחבל שיצא מג'נין, והיה בדרכו לשטח ישראל לבצע פיגוע בטווח הזמן המידי, שעליו גם נשק וגם מטען מוכן להפעלה. אנחנו נמשיך לסכל את הטרור בכל מקום ביהודה ושומרון ובכל הגבולות.

במקום לאפשר רמאדן עם הפסקת אש הומניטרית, חמאס בחר במודע לסכל כל ניסיון להגיע להסכמה אשר תביא לשחרור חטופים להפוגה בלחימה ולאפשרות לקיים רמדאן שקט בעזה.

 חמאס בחר אחרת. חמאס מנסה כעת להבעיר את השטח בין היתר באמצעות שימוש בתעמולה שקרית והסתה – בדגש על הרשתות החברתיות. אנחנו פרוסים בשטח בכוחות רבים להגנה ופעולות הסיכול שלנו יהיו מוגברת מול כל ניסיונות הפיגוע. אנחנו פועלים קודם כל ומעל הכל בכדי לשמור על הביטחון אבל גם לצד הרצון שלנו לאפשר חופש פולחן ברמאדן במגבלות הביטחוניות והבטיחותיות.

לסיום, אני מבקש לברך את אזרחי ישראל המוסלמים ובתוכם גם חיילי צה״ל שמציינים את חודש הרמדאן בברכת רמדאן כרים. מאחל חודש של ביטחון לכולנו.

שאלות ותשובות:

ש: בנושא הנזיפה שקיבל תא"ל ברק חירם ולאחר מכן התראיין לתפקיד המזכיר הצבאי של נתניהו, מה התייחסותך?

ת: ברק חירם הוא קצין מצטיין, שנלחם גם במלחמה הזאת עם האוגדה שלו בעזה. במסגרת המשימות שהיו לו באוגדת עזה היו משימות רבות, אחת המשימות שהוא ביצע הייתה פיצוץ של אתר שנקרה האוניברסיטה. זה בוצע לא לפי הנהלים. היה תחקיר, ככה זה עובד בצבא, היה תחקיר בפני האלוף, הייתה הערה, האירוע נסגר – האירוע הזה קורה לפני חודשיים. כל ניסיון לקשור את האירוע הזה ואת ברק באופן אישי למגזרים מסוימים עושה עוול גדול לצה"ל ומשולל כל יסוד. צה"ל הוא פני החברה הישראלית – אנחנו נחושים להמשיך להיחלם ולהיות מקצוענים וזה הסיפור של התחקיר הזה. ולגבי ברק באופן אישי, הוא כרגע מיועד לתפקיד, ובמקביל לזה יש תחקיר על האירועים שהיו במלחמה בבארי, אנחנו מאיצים את התחקיר הזה. וכן, הוא גם יתמודד והיה באשכול המזכיר הצבאי לראש הממשלה.

ש: האם הייתה השפעה של הלחץ הבינלאומי על ההחלטה לקבל את הנזיפה?

ת: ההחלטות שלנו הן החלטות מקצועיות, ואנחנו פועלים באופן מקצועי ולפי הדין הבינלאומי. זה עניין מקצועי בצבא, כל מפקד בצבא יודע את זה, שלא עובדים לפי הנהלים יש תחקיר ויש טיפול. זה היה לפני חודשיים וזה נסגר ומשם אנחנו ממשיכים להתקדם במלחמה ולומדים מכל אירוע כזה. ואני חוזר עוד הפעם – כל ניסיון כזה לקשור את ברק ומגזרים נוספים בצה"ל עושה אבל גדול לברק, לצה"ל ופני החברה הישראלית.