מערכת את"צ

 

ערב טוב,

אני מגיע עכשיו מהערכת מצב של הרמטכ״ל במזרח רפיח, יחד עם מפקד פיקוד הדרום, ראש אגף המבצעים ומפקד אוגדה 162.

ביקרנו את הכוחות הלוחמים בשטח מחטיבת גבעתי ו-401 שנלחמו במרחב במהלך החג. נכון לעכשיו נלחמות בעזה 3אוגדות בשלושה מוקדים שונים – בצפון, במרכז ובדרום הרצועה. במהלך יום הזיכרון ויום העצמאות לבדם חיסלנו כ-100 מחבלים בעזה. בדרום הרצועה כוחות מאוגדה 162 ממשיכים בפעולה ממוקדת על יעדי טרור ומוקדי חמאס במרחב רפיח, מזרח רפיח. מאז תחילת הפעילות ברפיח הכוחות חיסלו כ-100 מחבלים, השמידו משגרים, איתרו כ-10 תוואי תת קרקע ואיתרו אמצעי לחימה רבים ובהם גם טילים נגד טנקים, רקטות, מטענים ועוד. אנחנו עוסקים גם בלהשמיד את התת קרקע וגם את האמל"ח.

היום חשפנו תיעוד חריג של מחבלים חמושים לצד רכבי או"ם אותו איתרנו לפני מספר ימיםן, מבצעים ירי בתוך מתחם של אונר"א של האו"ם במזרח רפיח. העברנו את הממצאים הללו לבכירים בקהילה הבינלאומית וקראנו לאו"ם לבצע בירור דחוף על החיבור במרכזים לוגיסטייים של אונר"א לפעילי חמאס, ליד הרכבים שלהם. במקביל, במרכז הרצועה, כוחות בהובלת אוגדה 99 פועלים זה מספר ימים במבצע נרחב במרחב זייתון. במהלכו חוסלו כ-150 מחבלים והושמדו כ-80 תשתיות ששימשו לטרור. מוקדם יותר היום, בשיתוף פעולה עם שב"כ תקפנו חדר לחימה מרכזי של חמאס אשר מוקם בבית ספר של אונר"א. בחדר הזה, היו כ-15 מחבלים שחלקם היו מעורבים בתכנון וביצוע מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. מחבלי נוח'בה. תקפנו את החדר הזה באופן מדויק והרגנו את הפעילים.

בצפון הרצועה, כוחות אוגדה 98 נלחמים בלב ג'באליה במרחב בו צה״ל טרם פעל עד כה. בפעילות הזו, חוסלו עד כה כשמונים מחבלים והושמדו משגרי רקטות, מספר רקטות ארוכות טווח ומחרטות לייצור אמצעי לחימה. זה אזור שהגיעו אלינו אינדיקציות מודיעיניות ולפיהן כוונה פעולה. איתרנו אמל"ח והשמדנו אותם. כלי טיס של חיל האוויר מבצעים תקיפות מהאוויר בשיתוף פעולה הדוק עם כוחות היבשה, ועד כה הותקפו מעל למאה מטרות במרחב. לצד זאת, כוחות בהובלת אוגדת עזה תוקפים ומשמידים תשתיות טרור במרחב בית להיא ובית חנון, מרחבים סמוכים לגבול שאנחנו פועלים בהם כדי למנוע את היותם תשתיות טרור סמוך לגבול. אנחנו נלחמים באופן נחוש בכל שלושת חלקי רצועת עזה - מהאוויר, מהיבשה ומהים תוקפים במקביל מטרות טרור. הכוחות נלחמים בקרבות מול מחבלים.

למרבה הצער, יש גם פצועים. היום נפצעו 13 לוחמים במהלך הקרבות, 4 מהם באורח קשה, הם פונו לבית החולים ומשפחותיהם עודכנו. אנחנו מקווים, מאחלים להם בריאות מלאה ומכאן אנחנו נמשיך ללוות אותם עד אשר ישובו חזרה לאיתנם. אנחנו פועלים בנחישות, יסודיות ותחבולה תוך שמירה על ביטחון כוחותינו כמשימה מרכזית.

בגבול הצפון צפון, נהרג היום אזרח כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט באדמית. אנחנו כואבים את מותו, ומחזקים את משפחתו בשעה קשה זו. בנוסף, נפצעו 5 חיילים מאורח קל עד בינוני. משפחותיהם עודכנו, הם פונו לקבלת טיפול רפואי ואנחנו מאחלים לו החלמה מהירה.

במהלך היום תקפנו עשרות מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון במספר מוקדים שונים. לאורך כל יום הזיכרון ויום העצמאות כוחות צה"ל היו פרוסים בכל הגבולות - בעזה, בצפון, במרכז ובגזרות רחוקות יותר כדי לשמור על הביטחון של תושבי ואזרחי מדינת ישראל, ולאפשר לכולנו לציין את הימים הלאומיים האלה בצל המלחמה בביטחון.
אני חוזר עכשיו מתוך מזרח רפיח. פגשנו שם את מפקדי החטיבות בתוך השטח. הם הביטו אל הרמטכ"ל ואמרו לו - הרמטכ"ל, יש חטופים גם במרחב רפיח, אנחנו נחושים לעשות הכול, כל שיידרש על מנת לייצר את התנאים שישובו אלינו הביתה במהרה.

שאלות:

ש: האם בשל העובדה שאין הקמת אלטרנטיבה שלטונית לחמאס כוחותינו נאלצים לחזור פעם אחר פעם לאותם המקומות?

ת: לגבי חלופה שלטונית לחמאס - זאת שאלה שצריך להפנות לדרג המדיני. התפקיד שלנו בצה"ל זה לפרק את המקומות שבהם חמאס חוזר חזרה ומנסה להרכיב את עצמו, וגם כאלה שלא היינו בהם, כמו במזרח רפיח, לפרק גם את התשתיות המבצעיות וההתקפיות של חמאס וגם את התשתיות השלטוניות שלו. לגבי כל מה שקשור למה יחליף את חמאס - אין ספק שחליף חמאס מייצר לחץ על חמאס אבל זאת שאלה לדרג המדיני.

ש: מה צה"ל מתכנן לגבי מעבר רפיח? האם הסתיים טיהור השטח שם? ומי יפעיל את הצד העזתי של המעבר?

ת: אני חוזר מהמרחב הזה, יש שם עוד טרור, אנחנו מאתרים תוואי מנהור תת קרקעי, יש ברפיח הרבה תוואי מנהור, גם במרחב המעבר. אנחנו עסוקים בלטפל בהם, עסוקים בלאתר את המחבלים בתת קרקע, ולאתר את אמצעי הלחימה שלהם. זה התפקיד, זו המשימה של הכוחות במרחב הזה. ממשיכים לפעול בנחישות. לא אתן מעבר לזה תוכניות מבצעיות וכיוונים - הדברים האלה ימשיכו להתבצע באופן שבו הם מתבצעים, בדלתיים סגורות מול הדרג המדיני.

תודה רבה, ערב טוב.