מערכת את"צ

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

אנחנו מצויים בחצי שנה האחרונה במלחמה רב זירתית, בכוננות גבוהה בכל הזירות. אנחנו מסתכלים על האיומים ומסכלים אותם כל הזמן במספר זירות, ונמצאים בהיערכות גבוה בהגנה ובהתקפה. אנחנו מקיימים הערכת מצב שוטפת, בכל עת, מתייחסים ברצינות לכל אמירה ולכל אויב.

חיזקנו כוננות של יחידות לוחמות כנדרש איפה שהיה צריך, תגברנו את מערכות ההגנה, ויש לנו מטוסים ערוכים להגנה מוכנים להתקפה למגוון תרחישים. אני מדגיש כוחות צה"ל פרוסים היטב במערכי ההגנה בכל הזירות ומוכנים למגוון תרחישים. אסור להיות שאננים אבל באותה נשימה חשוב לי להדגיש אני מדגיש אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף נכון לשעה זו.

אנחנו נעדכן אתכם בערוצים של דובר צה"ל ואם צריך אני אעלה לכאן ואדבר עם הציבור באופן מסודר ורשמי, כפי שעשינו מתחילת המלחמה עד כה. ההתנהלות האחראית והמופתית שלכם אזרחי מדינת ישראל בעורף מתחילת המלחמה היא זו שמאפשרת הצלת חיים. אני קורא לכם תמשיכו לנהוג באחריות בהתאם להנחיות, אנחנו נעדכן בכל שינוי.


ההמלצה היחידה שלי היא להיות עירניים ואחראים לעקוב אם יש שינויים ולפעול לפי השינויים זה הכול. ביממה האחרונה הפעלנו באופן ייזום שיבושי ג'י פי אס על מנת לנטרל איומים. זה מזיעע בנטרול חלק מהאיומים לכן הפעלנו אוצם. אנחנו מודעים לכך שהשיבושים אלו גורמים לאי נוחות, אך זה כלי חיוני והכרחי ביכולות ההגנה שלנו.

במהלך המלחמה התמודדנו עם מגוון גדול של איומים ששוגרו לעבר מדינת ישראל טילים כטב"מים וטילי שיוט. הם ששוגרו ממספר זירות: מתימן מסוריה מעיראק מלבנון וגם מעזה, דרך אגב רובם מתוצרת איראן. יירטנו אותם באחוזים גבוהים על ידי מערכןת שלנו, וגם על ידי השותפים שלנו, צבא ארצות שפרוס במרחב וגם הוא מיירט איומים שעפים לעבר מדינת ישראל.

יש לנו הגנה במספר שכבות ויש לנו מטוסים בשמיים מסביב לשעון כבר מזה תקופה ארוכה. אנחנו מוכנים לכל התרחישים, זה קורה כך כבר כמעט חצי שנה. צריך לעבות ושצריך לחדד מחדדים היערכות וזה בדיוק מה שאנחנו עושים. אנחנו ממשיכים לנהל את הלחימה באחריות ונמשיך לעדכן אתכם באופן שוטף ושקוף בכל התפתחות.

שאלות ותשובות:

ש: אתה מנסה להרגיע, אבל ראש אמ"ן של צה"ל, האלוף חליווה, אומר היום - "לא בטוח שהרע ביותר מאחורינו", וזה עוד אחרי אירוע כמו שבעה באוקטובר. תסביר לנו את הפער.

ת: אנחנו נמצאים במלחמה רב זירתית, ואנחנו מסתכלים על כל האויבים שלנו. לא רק על החמאס בעזה, ואנחנו נמצאים בלחימה בצפון בסירות אחרות ומגנים בהגנה, ופועלים בהתקפה ומסתכלים על הימים. הדברים האלה נאמרו בפורום בתוך אמ"ן בפורום סגור וטוב שאנחנו נסתכל גם באופן רחב יותר וגם מחמיר על חלק מהתרחישים והמצבים על מנת שנהיה כמו שצריך כי אנחנו עדיין במלחמה.

ש: הלחץ הבינלאומי על ישראל הולך וגובר, הנשיא ביידן גם כמו שורת מנהיגים אחרים דורשים לפרסם את התחקיר על הפגיעה באנשי הסיוע. מדוע זה מתעכב?

ת: אנחנו הצגנו היום את התחקיר על האירוע החמור שבו מצאו את מותם באופן טרגי, אנשי WCK, ארגון מסור שבא לעשות טוב, בא לתת אוכל למי שצריך בעזה, נתן גם אוכל לאזרחי מדינת ישראל אחרי שבעה באוקטובר. תחקרנו את זה באופן מעמיק במנגנון התחקיר המטכ"לי, באופן עצמאי, ע"י האלוף (במיל') יואב הר אבן. יואב הציג היום, האלוף יואב הר אבן הציג היום לרמטכ"ל את התחקיר הוא מוצג עכשיו לשר הביטחון ולראש הממשלה, ואני מאמין שלאחר שנראה אותו לשגרירים מהמדינות הרלוונטיות, ולאנשי ארגון WCK אנחנו נפרסם את זה לציבור באופן בהיר, ברור, שקוף וזה יקרה בזמן הקרוב.

ש: למה התייחס בדיוק ראש אמ"ן בדבריו, האם יש איום שלא דובר עליו, או שאתם נערכים לתרחיש קשה יותר קשה יותר ממה שאנחנו שמענו עד עכשיו?

ת: אני אכבד את זה, אנחנו נמצאים בלחימה, במלחמה, אנחנו מסתכלים על כל הזירות והדברים נאמרו מתוך מקום שאומר לאנשי אמ"ן תסתכלו רחב, תסתכלו על כל הזירות, תסתכלו על התרחישים המחמירים, זה מה שמצופה מאיתנו בארגון - להסתכל, לזהות וככה צריך להתייחס לעניין הזה, ואם יהיה משהו לעדכן את הציבור באופן קונקרטי אנחנו מתחייבים לעדכן וגם, אנחנו צריכים להיות ערוכים, צריך להיערך וזה מה שאנחנו עושים עכשיו.