מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: 

ערב טוב,
מאה עשרים ושלושה ימים מתחילת המלחמה. במהלכם אנחנו לא שוכחים ולו לרגע את החטופות והחטופים. אנחנו פועלים בכל המאמצים להחזיר אותם הביתה, ולמצות כל מידע אודותיהם ועל מצבם.

צה"ל מלווה את משפחות החטופים בימים המורכבים והקשים האלה, ונציגנו מוסרים למשפחות כל מידע מאומת אודות יקיריהן. בתוך כך מסרנו הודעה לשלושים ואחת משפחות שיקיריהן חטופים שאינם בין החיים וקבענו את מותם ולייתר המשפחות מסרנו את המידע המאומת שעומד לרשותנו, לגבי גורלם ומצבם.

אנחנו ממשיכים להילחם כדי לייצר את התנאים להשיב את כל החטופים הביתה. זו חובה מוסרית, לאומית ובינלאומית וזה המצפן שלנו וכך נמשיך לפעול.

כוחות צה"ל ממשיכים להילחם בחאן יונס בדרום הרצועה, ומעמיקים את ההישגים בצפון הרצועה.
בחאן יונס, יחידות מיוחדות פועלות במרחב התת קרקעי, יחד עם שירות הביטחון כללי, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ומודיעין מדויק, לאיתור המתחמים האסטרטגים של חמאס מתחת לקרקע.

למרות עשרות הקילומטרים שקיימים של מנהרות אין הרבה מתחמים לרובם כבר הגענו. איתרנו מתחמים בהם הסתתרו מנהיגי החמאס ומשם הם ניהלו את הלחימה, ובחלקם הוחזקו חטופים ובאחרים הוחזק חומר מודיעיני.

 

הערב אנחנו מפרסמים חלק מהמידע המודיעיני שמצאו שם כוחותינו – המעיד על "קשר" ישיר של איראן לחמאס ויותר מכך – ליחיא סינוואר. מצאנו מסמכים רשמיים של חמאס משנת 2020 ובהם פירוט של הכספים שהועברו על ידי איראן בתקופה שבין השנים 2014 ו-2020 לחמאס ולסינוואר.

 

יותר ממאה חמישים מיליון דולר הועברו מאיראן לחמאס. זוהי דוגמה נוספת לאופן שבו איראן מייצאת טרור לרחבי המזרח התיכון. הטרור שאיראן מייצאת ומייצרת הוא בעיה עולמית.

את המידע המודיעיני שאנחנו מאתרים, אנחנו מעבירים לשותפים שלנו ברחבי העולם שיאמתו אותו.

באותו מרחב תת–קרקעי, מצאנו גם כספת עם שטרות ושקיות בתוכן יותר מעשרים מיליון שקלים במזומן, כפי שאתם רואים בשקיות הכחולות והשחורות ממוענים לכתובת ברורה. הסכומים האלה מצטרפים לעוד עשרות מיליוני שקלים שאיתרנו במהלך המלחמה במנהרות חמאס בתיקים מלאים במיליוני דולרים.

זוהי תופעה שחוזרת על עצמה – כסף מזומן בהיקפים גדולים, נשמר במתחמים מאורגנים מתחת לקרקע לשימושם האישי של בכירי חמאס. מנהיגי חמאס השקיעו את הכסף בשרידותם האישית שלהם ובני משפחותיהם מתחת לאדמה.

הודות למודיעין שאנחנו מאתרים בתת הקרקע, חוקרים אותו ולומדים אותו באגף המודיעין ובשירות הביטחון הכללי אנחנו יוצאים למבצעים נוספים, חדשים ומשמידים תשתיות טרור חדשות של חמאס. כך אנחנו פועלים כעת במבצע צבאי על אתרי טרור בצפון הרצועה. לוחמי צה"ל נמצאים שם ברגעים אלו, בעיצומו של מבצע רחב במרחב שאטי, שבעיר עזה ועליו נעדכן בהמשך.

הכוחות מגיעים לתשתיות חמאס רגישות נוספות מתחת לאדמה, מחסלים מחבלים שנותרו במרחב וגודעים ניסיונות של חמאס לשקם את יכולותיו. גם במקומות הללו אנחנו מאתרים הערב מודיעין חשוב, אותו נחשוף בהמשך.

אני רוצה להתייחס לתרגיל שהיה ביהודה ושומרון – פיקוד המרכז תרגל את אוגדת יהודה ושומרון במספר רב של תרחישים. האוגדה מתרגלת רק לשם מטרה אחת - כדי להגן טוב יותר על התושבים.

מאז תחילת המלחמה פיקוד המרכז בהובלתו האישית של אלוף פקוד המרכז האלוף יהודה פוקס פועל ללא הפסקה כדי להגן על ביטחון התושבים, בסיכול טרור יחד עם שירות הביטחון הכללי תוך שיתוף פעולה הדוק עם ההתיישבות. מהלוחמים ועד אחרון המפקדים – אנחנו שם בשביל להגן על התושבים.

התרחיש המדובר תרגיל, תרחיש אחד מתוך עשרות תרחישים לא היה צריך להיות מתורגל, צה"ל יתחקר וילמד ובעיקר ימשיך לבצע את משימתו בצורה המקצועית והעניינית ביותר.

שאלות תשובות:

ש: לגבי התרגיל שהזכרת עכשיו אתה רוצה להתנצל בפני ציבור המתנחלים שנפגעו מהתרגיל הזה ומה עמדתך לגבי הביקורת החריפה של ראש הממשלה על הצבא?
ת: אנחנו עושים את התרגילים כדי להגן טוב יותר, לא לשום משימה אחרת. ההגנה דרך אגב היא לתושבים והמתיישבים, צריך להגיד מה קרה בארבעה חודשים האחרונים: נעצרו אלפי פעילי טרור עשרות מבצעים הרגו מחבלים אינספור מי עשה את כל זה, פיקוד המרכז בהובלת מפקד הפיקוד המרכז בשביל להגן על המתיישבים. התרגיל הזה נועד להגנה על המתיישבים, הייתה טעות לתרגל את התרחיש, אם מישהו נפגע מהדבר הזה אנחנו מתנצלים אין לנו שום כוונה לפגוע באף אחד, אבל צריך גם את זה לשים בפרופורציה את הדברים בפרופורציה, להסתכל על התרגיל הזה, להסתכל על משימת ההגנה שמי עושה- הלוחמים והמפקדים בפיקוד המרכז בצה"ל.

ש: מה לגבי הדברים של ראש הממשלה?
ת: לא ער למה שעלה בתקשורת, אנחנו מתחקרים את עצמנו ולומדים ומפיקים לקחים לטובת משימה אחת – משימת ההגנה על אזרחי מדינת ישראל וכך נמשיך לעשות.

 ש: האם צה"ל התחיל כבר לבצע תחקירים פנימיים באשר להתנהלות בשבעה באוקטובר בין היתר התקרית בהרג בני ערבה בבית שהופגז בבארי בהוראת ברק חירם?
ת: אנחנו כרגע נמצאים בלחימה, הסברתי גם את עומק הלחימה שאנחנו נמצאים בה בחאן יונס בצפון הרצועה הלחימה הזאת עדיין עצימה. לצד הדבר הזה אנחנו מכינים את האופן שבו נתחקר את עצמנו וברור לנו שאנחנו נתחקר את עצמנו באופן נוקב נהפוך כל אבן הרמטכ"ל התייחס לזה היום בקולו. כבר התחלנו בחלק מהמקומות להכין את הדרך הזאת ללמידה ולתחקירים ואנחנו נעדכן אני מניח שבתקופה הקרובה מתי זה יוצא לדרך ובאיזה אופן ובאיזה צורה ושוב המיקוד הראשון שלנו צריך להיות בלחימה ובהשגת מטרות המלחמה. תודה רבה וערב טוב.