מערכת את"צ

 

"ערב טוב.

הרמטכ"ל נפגש הערב עם ראשי הערים והמועצות בדרום, וזאת מתוך המחויבות העמוקה של צה"ל לביטחון. הרמטכ"ל הקשיב לראשי הרשויות מתוך הכאב הגדול של אירועי 7 באוקטובר, הודה להם על המנהיגות שהם מגלים, והתחייב כי הלחימה תימשך כדי לעמוד במטרות המלחמה.


כוחות צה"ל בשעה הזאת ממשיכים לתקוף את מעוזי החמאס בלב מחנה שאטי ולהעמיק את הפשיטות ללב העיר עזה. לוחמי חי"ר והנדסה, בהובלת חטיבת השריון 401, פשטו על עשרות מבנים בפאתי שאטי וחיסלו מחבלים שהיו חלק ממערך ההגנה של המחנה. במקביל, כוחות של אוגדה 36, בשיתוף פעולה עם לוחמי זרוע הים, ביצעו פשיטה במעגנת עזה. הכוחות נמצאים כעת במעגנה ובאזורים המזרחיים למעגנה, וכך מתבצע כיתור מלא באזור בו פועלים גם כוחות בשאטי וגם כוחות באזור המעגנה ומשם לעבר מזרח העיר.


הלוחמים מאתרים משגרים ארוכי טווח שכוונו לשטח מדינת ישראל, עמדות שיגור נגד טנקים, פירי מנהרות ועוד תשתיות טרור ומשמידים אותן. לוחמי צה"ל פועלים בשטח יחד עם רכזי שירות הביטחון הכללי ויחידה 504. הם עוצרים מחבלי חמאס המועברים לחקירה בישראל. עד כה עצרנו 20 מחבלים נחקרים שהבאנו אותם לחקירה בישראל. זה עשרים שבויים שמתוכם גם כאלה שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר.


הלחימה ברצועה מביאה לידי ביטוי את כל יכולות צה"ל - אוגדת מילואים שלמה שלוחמת לראשונה זה שנים. שיתוף פעולה חסר תקדים בין האוויר והיבשה, והוצאה לפועל של מאות אופרציות אוויריות מורכבות שכוללות תקיפה של עשרות מטרות במקביל. אנחנו גם משיכים לחפש את הנהגת חמאס ולפגוע בה. עושים את זה מסביב לשעון כל הזמן - צה"ל, חיל האוויר, אמ"ן, פד"ם ושב"כ. אנחנו נגיע לכולם.


פתחנו גם צירי תנועה ייעודיים מבתי החולים בצפון הרצועה דרומה. אנחנו מדברים עם המנהלים של בתי החולים ומציעים להם סיוע כדי להעביר חולים ופצועים בבטחה. תושבי צפון הרצועה ממשיכים להיענות לקריאות צה"ל ונעים דרומה, אף על פי שחמאס עושה הכול כדי שישארו.


לבית החולים שיפאא' הצענו אמש דלק. במהלך הלילה, הכנו לו 300 ליטר דלק, 300 מטר דרומית מבית החולים. דיברנו עם מנהל בית החולים ואנחנו עדיין ממתינים שבית החולים יאסוף את הדלק. הנהגת חמאס, דרך משרד הבריאות של חמאס, מונעת ומלחיצה את בית החולים לבוא ולקחת את הדלק. בית החולים גם ביקש סיוע ולבחון סיוע להוצאת פגים לבית חולים אחר בבטחה. גם לזה, נעננו ואנחנו מוכנים לסייע. מי שמונע ומלחיץ את בית החולים שיפאא' זה הנהגת חמאס ומשרד הבריאות של חמאס, כל אלה מונעים ממנו. במידה ובית החולים יפנה, אנחנו נסייע גם בדלק וגם בהוצאת פגים ודלק למערכים חיוניים בלבד, והוצאת פגים לבית חולים אחר. התקשורת שלנו תימשך מול בית החולים שיפאא'.


בצפון - מטוסי קרב של צה"ל תוקפים מטרות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון בתגובה לרקטות שנורו לעבר הקריות. חיסלנו את החוליה שפגעה בטיל נגד טנקים באזרחים ישראלים בדובב. זה חמור מאוד, הפגיעה באזרחים ישראליים. כוחות צה"ל תקפו ביממה האחרונה ארבע חוליות מחבלים כאלה לאורך הגבול ופגעו בהן. צה"ל ממוקד בעזה, אבל אנחנו במוכנות מאוד גבוהה בצפון.

חיזבאללה וממשלת לבנון אחראיים על כל ירי שמבוצע מלבנון. אזרחי לבנון ישלמו את המחיר של ההפקרות הזאת ושל ההחלטה של חיזבאללה להיות מגן דאעש. לצה"ל יש תוכניות פעולה לשינוי המצב הביטחוני בצפון. המצב הבטחוני לא יוותר באופן שבו תושבי הצפון לא ירגישו בטוחים לשוב לבתיהם.

בעורף - אני קורא לכם לשוב ולהקפיד על הנחיות פיקוד העורף, הן מצילות חיים. אנחנו עוסקים כל העת גם היום לא מעט שעות. הבכירים של העם, המטה הכללי ושירות הביטחון הכללי השקיעו פעילות מבצעית, פעילות מודיעינית - כל הפעילויות שאנחנו יכולים לבצע על מנת לנסות ולהשיב חטופים חזרה בשלום הביתה. אנחנו נמשיך לעשות את זה בכלל המאמצים מסביב לשעון, כל הזמן. התהליכים האלה מורכבים ולוקחים זמן.

עד כה עדכנו את משפחותיהם של 239 חטופות וחטופים. נמשיך לעדכן את המשפחות בכל פרט מידע שקיים ברשותנו ואחרי כן גם את הציבור. נמסרה גם הודעה למשפחותיהם של 361 חללי צה"ל שנפלו בקרבות על הגנת ישראל. הם גיבורים, והם אלו שמאפשרים לנו להמשיך ולהילחם כדי להגן על הבית".

שאלות ותשובות:

ש: אנחנו ראינו היום את הירי בצפון לעבר עובדי חברת חשמל, בנוסף עוד ירי נ"ט על כוחות צה"ל ועוד פעם ירי לקריות. האם יש עוד טעם לחשוב שאפשר לבדל זירות בזמן שהגזרה הצפונית מסלימה מיום ליום?

ת: צה"ל פועל כבר זה מספר שבועות, אנחנו שישה שבועות למלחמה. אנחנו פועלים למול מספר זירות. אנחנו ממוקדים בעזה ופועלים כל הזמן בגבול הצפון מול ארגון חיזבאללה שהוא ארגון טרור. בכל תקיפה, חיזבאללה משלם את המחיר והוא יודע בדיוק איזה מחיר הוא משלם - חזרה ללבנון, והוא ימשיך לשלם מחיר גדול יותר. על כל תקיפה, אנחנו נענה בתגובה חריפה.

למרות מה שאני אומר עכשיו, באשר לגבול הצפוני אנחנו פועלים גם ביהודה ושומרון, פעלנו גם בסוריה ונפעל בכל מקום שממנו יהיה טרור לעבר מדינת ישראל. באשר לשאלה שלך אני חוזר חזרה על מה שאמרתי, לצה"ל יש תוכניות פעולה גם לצפון, אנחנו לא נאפשר שהמצב הביטחוני בצפון יהיה כזה שהתושבים לא ירגישו בטוחים לשוב חזרה לבתיהם.

 

ש: לגבי הצפון - עד כמה צה"ל יגלה איפוק מול לבנון אל מול ההסלמה שהגיעה היום לשיאה, האם לא הגיע הזמן להעלות את רף התגובה? ולגבי הדלקים לרצועה, כמו שאמרת הוכנסו הלילה דלקים למרות התנגדות והצהרות בעבר, אז מה השתנה?

ת: אני חוזר ואומר, לא נכנסו דלקים לרצועה. אני חוזר, לא נכנס דלק לרצועת עזה וגם לא ייכנס דלק לרצועת עזה. אלא אם כן נקבל הנחייה אחרת בצה"ל, לא ייכנס. מה שקרה זה שאנחנו מתקשרים עם בית החולים שיפאא', ואנחנו הכנו דלק של צה"ל ב-300 ליטר בג'ריקנים לטובת מערכים חיוניים, אחד מהם זה לגנרטורים לפגייה. אנחנו גם מפקחים על בית החולים ויודעים בדיוק את המצב בבית החולים, לכן אנחנו בתקשורת ישירה עם מנהל בית החולים.

עד עכשיו הדלק הזה לא נאסף. הוא נמצא 300 מטר מביה"ח, אנחנו מוכנים לאיסוף שלו ע"י בית החולים או ע"י הצלב האדום כפי שהוא יבחר לעשות את זה. חמאס לא יגע בדלק הזה. אני רוצה להבהיר - חמאס לא יגע בדלק הזה. זה בהקשר לסוגיית הדלק. בהקשר לצפון אני עניתי - מגיבים באופן חריף ביותר על כל פעילות של ארגון חיזבאללה אל מול אזרחינו ואל מול חיילינו. כל פעולה בצפון נענית בתגובה מאוד מאוד חריפה, וכך ימשיך להיות.

חיזבאללה ישלם מחיר כבד מאוד, זה מדינת לבנון שהיא מדינה ריבונית, לוקחת על עצמה סיכון גדול מאוד בתגובות האלה. צה"ל פועל לפי הדין הבין-לאומי, ומי שמבצע פשע מלחמה, ומדינת לבנון היא מדינה ריבונית, זו מדינת לבנון וארגון חיזבאללה, מבצעת פעולות טרור כנגד מדינת ישראל, אנחנו נמשיך להגיב באופן חריף ותקיף. לא נשאיר את הגבול בצפון באופן כזה שתושבי הצפון לא ירגישו בטוחים לשוב לבתיהם.