מערכת הנשק 'פטריוט' מסיימת את שירותה בחיל האוויר

מערך ההגנה האווירית ידוע במערכות הנשק המתקדמות שלו, ובפעילות המשמעותית שלו בשגרה ובמיוחד במלחמה. הפעם, צללנו למעמקי ההיסטוריה המפתיעה של 'פטריוט' - המערכת שהתחילה את דרכה כמתנה, המשיכה ככוח מגן משמעותי ובקרוב תסיים את שירותה בחיל האוויר הישראלי

30.04.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

השנה היא 1962, ראש הממשלה, דוד בן גוריון טס לארצות הברית בשביל להיפגש עם הנשיא קנדי. הפגישה מסתיימת בהענקת מתנה לישראל - 5 סוללות של מערכת 'הוק'. באותו רגע, כנראה שבן גוריון לא תיאר לעצמו שבעוד כמה שנים - היא תגן על שמי המדינה.

שלוש שנים לאחר מכן, המערכת כבר נכנסה לשימוש בחיל האוויר, ויירטה מטרות רבות במלחמת ההתשה, יום הכיפורים ושלום הגליל. "ה'פטריוט' שאנחנו מכירים היום, היא מערכת נשק משודרגת של ה'הוק'", פותח מפקד גדוד פטריוט, סא"ל מתן, "היא הוטמעה בארץ באופן מוחלט בשנת 91'".

מערכת הנשק 'פטריוט', או בשמה הישראלי -'יהלום', פועלת נגד מטוסים וטילים בליסטיים. ייעודה הוא ליירט כלי טיס עוינים - מאוישים, בלתי מאוישים, מסוקי קרב ואפילו טילים בטווחים רחוקים.

"היירוט הראשון של היהלום היה במבצע 'צוק איתן', נגד כטב"ם שהגיע מרצועת עזה", מספר המג"ד, "משנת 2014 ועד היום, המערכת יירטה 19 מטרות, ש-9 מתוכן היו במלחמה הנוכחית. המערכת פעלה בעוצמה, ותמשיך עד הרגע האחרון". זה אולי נשמע מעט, אך מדובר במטרות לא שגרתיות, של יירוט כלי טיס עוצמתיים וגדולים.

"הסוללות פרוסות מצפון הארץ ועד אילת, והיו להן המון הישגים מאז שבעה באוקטובר", מסביר סא"ל מתן, "עם זאת ה'פטריוט' היא מערכת ותיקה שאחזקתה מאתגרת, ולכן אנחנו נמצאים כרגע בתהליך של צמצום הסוללות עד סגירת המערכת כולה". 

את ה'פטריוט' מחליפות מערכות נשק עם טכנולוגיה מתקדמת אפילו יותר. "הבנו שצריך להתקדם ולשפר את דרכי ההגנה שלנו", אומר המג"ד, "החידושים במערך מביאים מענה מבצעי ואחזקתי טוב יותר".

"יש לי תחושות מעורבות לגבי הסגירה - בתור לוחם וקצין ב'פטריוט' אני מאוד מחובר אליו, באופן מקצועי ואפילו אישי", משתף המג"ד בחיוך, "בסופו של דבר זו פרידה לא רק מהמערכת, אלא גם מאנשים ומסביבה מסוימת. אבל כל סוף הוא התחלה של משהו חדש".

"מי שעושה את הכול אלו האנשים", מסכם מג"ד 'פטריוט', "זה מתחיל מהלוחמים ומערך האחזקה, שמשרתים בכל קצוות הארץ בצורה הכי מקצועית ומסורה שיש וכמובן החיבור שיש להם למערכת. אבל בסופו של דבר גם אני וגם אנשי הגדוד מבינים את המשמעות והמטרה העליונה - הגנה על שמי מדינת ישראל".