סוגרים את ליל הסדר? כך תיראה ארוחת החג שלכם

כבר מעל חצי שנה שחיילי צה"ל נלחמים בכלל הגזרות, וגם את הפסח הקרוב יציינו במתכונת לא שגרתית - בבסיסים ובמוצבי הקצה, ואפילו תוך כדי התמרון. יצאנו לבדוק מה מחכה להם בתפריט ליל הסדר, ואיך דואגים לשולחן החג של הכוחות גם בזמן מלחמה

22.04.24
גל מי טל, מערכת את"צ

עם בוא האביב, מגיעה גם ההבנה שבקרוב נצטרך לוותר על החמץ. וכשמדובר במענה עבור צבא שלם, שהשנה - צריך להיות מותאם גם לתנאי שטח ולזמן מלחמה, הכול הופך למשימה מאתגרת אפילו יותר.

במרכז ההספקה המטכ"לי התכוננו היטב לכך, ולצד ההיערכות ללחימה מתמשכת, החלו גם בהתאמת התפריט לפסח למציאות הביטחונית. "הגדלנו את הרכש משמעותית ביחס לשנים קודמות, בטווחים של 200-500% במגוון מאכלים, זאת כדי לתת מענה לצורך", מעידה סא"ל אורטל גבריאל-אדרי, ראש תחום השברת מזון במרה"ס.

במרה"ס נדרשו לאתר פתרון מותאם לכוחות שהולכים לציין את ליל הסדר השנה במוצבי קצה על גבול לבנון או תוך כדי התמרון הקרקעי ברצועת עזה.

מצות
108 טון
בשר בקר
84 טון
שניצל כשר לפסח
130 טון
חזרת
7,000 יחידות
קינוחים אישיים
450,000 יחידות
דג סלומון
24 טון
חרוסת
19,000
מצות ללא גלוטן
700 ק"ג
פסטה כשרה לפסח
23 טון
לחמניות כשרות לפסח
840,000 יחידות
המבורגרים כשרים לפסח
40,000
מנות סדר אישיות
7,000 יחידות
בקבוקי שתייה מתוקה
100,000
נתחי אנטריקוט
30,000
סלטים אישיים
100,000 יחידות
כריכים
300,000 יחידות
מנות לאוכלוסיות מיוחדות
50,000 יחידות

אל הלוחמים המתמרנים יגיעו "מנות מצווה", המכילות את כלל סימני החג - חרוסת, חזרת, מלפפון חמוץ, מצות, יין וכמובן הגדה של פסח. בערב החג יקבלו החיילים חמגשיות של מזון חם לסעודת ליל הסדר. זאת בנוסף למנות קרב ייעודיות המכילות מוצרים כשרים לפסח, ולמארז "לחם אבירים" בגרסתו הכשרה, שיסופקו להם לאורך החג. 

אלה המשרתים במוצבי קצה, בקדמיות במשימות הגנה או ביחידות ללא מטבח, יקבלו תגבורי הסעדה מחברות חיצוניות, בנוסף לערכת סדר שתכיל את כלל סימני החג ותוספות חגיגיות אחרות בהן שתייה וקינוחים.

ובאשר למשרתים בכלל בסיסי צה"ל, את סדר הפסח הם יעשו כמובן מסביב לשולחן עם כלל סימני החג ועם מנות חדשות שינסו לקלוע לטעם האישי שלכם, כמו נתחי אנטריקוט, דג סלמון, ולקינוח - פחזניות כשל"פ. המענה בגזרות השונות - צפון, דרום ומרכז, יהיה זהה.

בענף מזון וענף טכנולוגיות מזון במרה"ס פועלים בין היתר לבניית חלופה לחיילים בעלי רגישות לגלוטן. "ערכנו סיעור מוחות יחד עם מנכ"ל אגודת הצליאקים כדי לספק תפריט רחב ומקיף", אומרת סא"ל גבריאל-אדרי, "הצלחנו ליצור את המענה הבסיסי של חמגשיות והעשרנו אותו עם שלל צ'ופרים ופינוקים".

"מעבר לארוחות שיסופקו על ידי המטבחים, המרה"ס יפעיל לראשונה 5 פוד-טראקים בפסח", מתגאה סא"ל אבי שאול, ראש מינהל ההזנה בחיל הלוגיסטיקה, "שיתוף פעולה נוסף שעומד על הפרק עם אחת מרשתות ההמבורגרים הגדולות במדינה, יאפשר לספק לחיילים והחיילות כמויות אדירות של המבורגרים כשרים לפסח או אפילו שניצל ב'חלה' כשל"פית - במהלך החג".

הפתרונות החדשים, הוא מדגיש, הם אלו שמאפשרים את הגמישות הנחוצה לתקופת המלחמה: "הפוד-טראק אידיאלי עבור יחידות ללא מטבח או שינויים בסדרי הכוחות. גם אם גדוד יצא פתאום מעזה יום לפני ערב החג ולא תוכננה עבורו הסעדה - נוכל להביא פוד-טראק עד אליו".

"הרצון שמוביל אותנו הוא שהתמונה שכל חייל וחיילת ישלחו להורים שלהם משולחן החג בבסיס תגרום להם לנחת", מסכמת סא"ל גבריאל-אדרי, "ושהם ירגישו שבצבא הם אוכלים טוב - כמעט כמו בבית".