היחידה שחושפת, תוקפת ומשמידה בלב שדה הקרב

07.01.24
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

"רפאים" זהו שמם. כוח שמהווה מעין "מעבדת קרב" - מיקרוקוסמוס של כלל היכולות הצבאיות שאמון על פיתוח, למידה, התנסות והטמעה של אמל"ח חדש ושיתופי פעולה ראשונים מסוגם בצה"ל. אבל עכשיו, הרב-מימדית שינתה את פניה. היא כבר לא רק יחידה קרבית שמתרגלת ומתנסה, אלא כוח לוחם, מתמרן, רב זרועי ורב מימדי. כזה שיכול לאתר, לחשוף ולהשמיד אויב בקצב גבוה. 

לוחמי היחידה נכנסו לרצועה כבר בהתחלה. הם ניטרלו איומים והתמודדו עם אתגרים במקומות הצפופים ביותר, תוך שהם משתמשים בכלל היכולות המיוחדות שלרשותם.  

"בשבועות האחרונים לחמנו באיזור מחנה הפליטים ג'באליה ובבית החולים האינדונזי", מספר סמל צ', פורץ בצוות החוד של הרב-מימדית, "ביצענו פעילויות עם יחידות מיוחדות שונות, איתרנו פיר וחילצנו גופות חטופים, השתלטנו והשמדנו את תשתיות הטרור במחנה הפליטים, תוך היתקלויות רבות". 

בשבוע וחצי בלבד, כך מספר סמל צ', הפלגה שלו לבדה כבשה לא פחות מ-300 נקודות איתור. וכשמדובר באיזור צפוף כמו עזה, זה מורכב בהרבה משזה עשוי להישמע: "לא רק שתוואי השטח מורכב, ולא רק שאנחנו ישנים פחות ודרוכים כל הזמן - אנחנו גם תחת אש תמידית".

"מה שמייחד את הרב-מימדית היא המהירות שבה אנחנו סוגרים מעגלים", מציין סמל צ', "הבעיה בלחימה היא שהאויב חושף את עצמו למעט זמן, וכדי לתפוס או לנטרל אותו צריך לעבוד מהר וביעילות. וזו בדיוק הסיבה שאנחנו שם - בזכות היכולות שברשותינו, היחידה מביאה למלחמה פן שונה שלא היה בצבא לפני: חשיפת תקיפה במגע וחשיפה מרחוק. אלו פעולות שקורות במהירות ובדיוק". 

באחד מהאירועים בהם הלוחמים בצוות של סמל צ' לקחו חלק, הם זיהו שני מחבלים בתוך מחנה הפליטים ג'באליה - מרחב שיועד לטיהור מאיומים. "הם עמדו בתוך מבנה, כ-70 מטרים מאיתנו, מחבל אחד יצא וחזר בלי הפסקה", הוא משחזר, "פתאום הוא הגיח שוב וכיוון אלינו RPG. העלנו אמצעים באוויר, ותוך 4 דקות חיסלנו אותם ואת האמל"ח שלהם". 

אומנם כבר בימים הראשונים למלחמה הם ידעו שייכנסו להילחם בעזה, "לא היה לנו ספק" - הם מגדילים להגיד, אבל המשימה של סמל צ' לא התחילה רק ברגע הכניסה. הוא ושאר לוחמי היחידה נקראו לדרום עוד ב-7 באוקטובר, ובמשך ימים נלחמו בקיבוצים בארי ועלומים על מנת להסיר אותם מאיומים ולחלץ אזרחים ממקומות מסוכנים.

באותו שבוע היחידה ספגה אבדות קשות - וביניהן את המפקד שלה, אל"ם רועי לוי ז"ל. "שם אתה מקבל את הכאפה", משתף סמל צ', "מפקד כזה גדול, שאתה כל כך מעריך נופל לידך. זה כמו סרט. אבל אתה עובד כמו שתרגלת ולמדת ומתחיל להילחם". 

"לכל לוחם בהכשרה תמיד אומרים - 'מחר מלחמה', כלומר צריך להיות מוכן לכל דבר. לכן תמיד ידענו שלרגע הזה אנחנו מוכנים ושבשביל זה התגייסנו", מסכם סמל צ', "יש חשש, אבל הוא לא משתק. אנחנו עושים דברים מטורפים עם אמצעים חדשניים שאין לאף אחד בצבא, ופעם ראשונה בפעילות מבצעית במתכונת שכזו. כשאני עם צוות טוב, 'משפחה' שבחרו בשבילי עוד ביום הגיבוש, אני יודע שנמשיך לעשות את המשימות שלנו בצורה הכי טובה למען אזרחי המדינה".